Bära bår i trappan, tips

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

nian
Inlägg: 1
Blev medlem: 12/6 2013 19:52

Bära bår i trappan, tips

Inlägg av nian » 12/6 2013 20:01

Hej
Har ni några tips på hur man på bästa sätt bär alfabår med patienten i trappan?

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Bära bår i trappan, tips

Inlägg av DirtyNurse » 19/6 2013 9:20

Mitt första tips är att du ser till att bära så lite du bara kan. I 90% av fallen är det inte så akut att man inte kan lösa patientens färd ned på annat och mer skonsamt sätt för din rygg! ex: Släpa på madrass, bära med wendelan, trappstol, patienten går ned med stöd, transportera patienten på en stol i hissen om denna är för trång.

Bära bår är en teknik och alla utvecklar sin egen. Ett tips är att du inte greppar med tummarna utan att du låter dessa ligga längs med handtagen istället. Mitt grepp blir starkare när jag gör det.

Ta tid att anpassa skaklarna ordentligt för att få så bra utrymme som trappen tillåter

Använd bärok eller sele om dessa finns tillgängliga.

Var rak i ryggen och tydlig i kommunikationen när du och kollegan lyfter.

Var inte rädd för att sätta ned båren om du får dåligt grepp eller blir trött "MEN!", säg till om detta i tid så att kollegan är med.

MVH Syster P
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Zoticus medical
Inlägg: 10
Blev medlem: 6/2 2013 19:15
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bära bår i trappan, tips

Inlägg av Zoticus medical » 13/1 2014 19:52

År 2014 ska vi inte bära... Nu är det hög tid tid att ergonomiskt fördelaktigt arbete även kommer till ambulansen. Ni har säkert hört talas om Pensi..Här är en sida med olika sätt att använda Pensi

Användarvisningsbild
xenon
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/8 2013 16:49

Re: Bära bår i trappan, tips

Inlägg av xenon » 13/1 2014 23:04

Nej, inte hört talas om. Hur många organisationer använder sig av denna?

Håller helt med dig om att vi bär för mkt!

Zoticus medical
Inlägg: 10
Blev medlem: 6/2 2013 19:15
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bära bår i trappan, tips

Inlägg av Zoticus medical » 14/1 2014 8:51

xenon skrev:Nej, inte hört talas om. Hur många organisationer använder sig av denna?

Håller helt med dig om att vi bär för mkt!
Cirka 25% av Sveriges ambulanser använder sig Pensi idag. Flertalet av de jag pratat med som använder denna bår säger att de bär mycket mindre idag kontra vad de gjort tidigare. Självklart är inte Pensi svaret på allt, men då Pensi helt enkelt inte är byggd för att bäras krävs det att arbetsgivare utbildar sin personal på utrustningen och vilka möjligheter som finns. Nu kanske vi tappar tråden aningen från ställd fråga, men jag står fast på min inledande fras "år 2014 ska vi inte bära"! Åtminstone ska vi bära så lite det bara går. Varför ska vi bära en patient på X antal kg på en bår som väger 30-35 kg? I de flesta fall går det att lösa förflyttningar utan några tyngre lyft, vi ska "bara" lära oss att använda vår utrustning på rätt sätt. De flesta patienter kan gå själva alternativt med stöd. För det mesta finns det tid till att planera och använda lämpliga hjälpmedel såsom trappstolar med mera (det finns trappstolar idag som går både upp och ner för trappor).

Den lilla andelen patienter som inte kan gå själva eller där tid/utrymme inte finns för att vi ska kunna använda adekvata hjälpmedel, där får vi väll helt enkelt lösa situation på bästa sätt, helst utan tunga lyft.....

Skriv svar