Jag förstår att de är nåt me att prover ska tas på akutmott. men vad är de isf för prover och vad har de egentligen med amb. personalen att göra? varför ska dom bedöma vilka prover som ska tas?
tacksam för svar

Moderator: Wernvik
Det måste uppskattas något oerhört från akutpersonalens sida?! Ibland när det ligger 50 pers på akuten och ambulansen kommer med ännu en patient kan det kännas lite motigt då man sådana gånger verkligen har fullt upp... Jag skulle bli oerhört tacksam en sådan gång om ambulanspersonalen erbjöd sig att göra någonting mer med patienten efter att de rullat in genom garagedörren. Får ni inte väldigt stor uppskattning från personalens sida?Novisen skrev:Vi tar parametrar och matar in dom i ambulansjournalen. Väljer ESS i ambulansjournalen och när vi kommer till akuten skickas uppgifterna över till en skrivare på akuten utan att vi behöver göra nått. Akutenjournalen/METTS papperet ligger utskrivet och klart när vi kommer in med patienten. En bugg är att diastoliska trycket inte registreras på akutenjournalen för det finns inte med i METTS. Är perfekt att vi kan rå om patienterna lite längre. Vi kan flytta över, ta EKG, dra prover, anmäla och göra allt klart inne på akuten innan vi väljer att rapportera över patienten. Kollegan gör klart bilen under tiden. METTS har helt klart ökat kvaliten på vården som ges tycker jag och innebär inget merarbete då vi gör ett jobb som annars skulle utföras av en sköterska på akuten.
Funderar lite på hur man ska formulera sig utan att trampa någon på tårna, här kommer i alla fall några tankar från mitt skrivbord."METTS-journalen ska utformad för att vara den enda journalen prehospitalt, det är väl lite av själva grundtanken, och så är det nog i de flesta landsting (undantaget Stockholm antar jag, som envisas med att uppfinna sina egna system hela tiden)."