Upphandling sthlm

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Upphandling sthlm

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/2 2011 11:37

Då var frfrågningsunderlaget offentligt

som väntat försvann akutbilarna, anessk ska istället sitta på ambulans. start stop tiderna fändras för vissa bilar annars är det ganska lika

AMb sjv kvar. Nu öppnar man istället för USK utan vubb. Bedrövligt.. Men men

1264
Inlägg: 34
Blev medlem: 10/6 2008 20:15
Ort: Norrland/stockholm

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av 1264 » 16/2 2011 12:24

Får inte ut underlaget från SLL hemsidan, saknar konto, någon som har en annan länk?

Känns ju lite spännande att kika hur dom tänkt sig..

/1264

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/2 2011 13:29

registrera dig. det tar 10 sek

David L
Inlägg: 11
Blev medlem: 2/11 2006 10:47

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av David L » 16/2 2011 17:40

Läst delar av upphandlingen nu. Fler ambulanser, tvåskiftsbilarna på vissa stationer ser ut att gå dygn fre lör, OLA-ambulanskoncept istället för akutbilar? EKG till samtliga...
Ambulanssjukvårdare/Instruktör

Thomas Johansen
Inlägg: 2
Blev medlem: 16/2 2011 14:29

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Thomas Johansen » 17/2 2011 16:11

Har också läst upphandlingen och jag tolkar det som att akutbilarna försvinner, alltså blir renodlade ambulanser på lik linje som övriga akutambulanser i länet.
Bra eller dåligt? Ja, det råder delade meningar om den saken :lol:
Kan inte läsa någonstans att det ska finnas OLA-ambulanser....

Hälsningar Thomas

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/2 2011 19:36

Akutbilarna har överlevt sig själva. Jag tror dom som kommer sakna dom mest är vi som jobbar på dom:).
En ambulans på sollentuna och en på huddinge (där akutbilarna står idag) kommer bemannas med en ane ssk med minst 3 år på sjukhus. Vart ska man hitta dom? Det är ovanligt i dag med folk som jobbat så "länge". De är redan på akutbilarna och jag tror knappt att någon av syrrorna som idag sitter på akutbilarna kommer byta till en ambulans. Aldrig.

AISAB är inte med i upphandlingen. De behåller sina affärsområden.

Som jag förstår det får micun egen personal?

David L
Inlägg: 11
Blev medlem: 2/11 2006 10:47

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av David L » 18/2 2011 11:14

Thomas Johansen skrev:Har också läst upphandlingen och jag tolkar det som att akutbilarna försvinner, alltså blir renodlade ambulanser på lik linje som övriga akutambulanser i länet.
Bra eller dåligt? Ja, det råder delade meningar om den saken :lol:
Kan inte läsa någonstans att det ska finnas OLA-ambulanser....

Hälsningar Thomas

Thomas!

Det var min egen tolkning om OLA-konceptet, tycker det hela liknar detta, dvs fullt utrustad ambulans med samma krav som dagens akutbil dvs nsk med 3 års sövning

:)
Ambulanssjukvårdare/Instruktör

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av JNES » 18/2 2011 11:24

Jag kommer nog hänga med över. Jag tror faktiskt att en del av mina kollegor också kommer följa med över dock långt ifrån alla. Jag tror inte rekryteringen kommer bli svår men det kan bli svårt att hitta "rätt" människor. NSK med tre års anestesitjänstgöring på heltid finns det ganska gott om!
/Johan
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

Thomas H
Inlägg: 2
Blev medlem: 25/5 2010 9:16

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Thomas H » 18/2 2011 12:30

Ja det blev väl som alla trodde. Jag kan bara utläsa att akutbilarna skall nu bli ambulansfordon, inte att uppdraget för dom skall ändras. Det finns både positivt och negativt med detta men det blir en lång utläggning. Eftersom jag redan jobbar både i ambulans och akutbil så blir det inga konstigheter att "följa med". Summan av kardemumman är väl en Kalle Anka upphandling och jag undrar hur någon skall kunna räkna på kostnader med så vaga krav som man ställer på entreprenörerna. Jag undrar fortfande på vilken akutbil Niklas Karlsson jobbar.. Jag jobbar på 339-9580 och där finns ingen Niklas Karlsson? Såvitt jag vet finns ingen på Huddinge bilen heller. Men du säger ju att du jobbar på akutbilen Niklas så var jobbar du?

1264
Inlägg: 34
Blev medlem: 10/6 2008 20:15
Ort: Norrland/stockholm

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av 1264 » 18/2 2011 13:12

Finns definierat att det skall finnas ledningsenheter x 4 om jag inte förstod helt fel, men enligt upphandlingsunderlaget verkar det inte finnas någon synpunkt på vilka bilar det skall röra sig om eller om det skall vara dom nya "OLA" bilarna vad jag kan förstå, vi får se..

/1264

emergency911
Inlägg: 10
Blev medlem: 23/9 2008 18:16

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av emergency911 » 19/2 2011 19:17

Grattis till mina sjuksköterske kollegor med olika VUBBAR oftast utan egen klinisk erfarenhet inom sin "specialitet" som strävat efter att akutbilarna skall läggas ner och tycker att dem är onödiga.Nu är det gjort graven är grävd, för vår egen del, för vi kommer att få häcken full med att åka på massa tvåbilslarm istället. Bristen på transporterande resurser kommer bli ännu större.Sollentuna bilen och Huddingen bilen kommer ju användas som vanlig ambulans och vara lika upptagen som alla andra.Därmed fler uppdrag för alla, och ingen möjlighet till anestesihjälp. Intressant med tanke på den redan dåliga arbetsmiljön, nu försämras den ytterligare för oss på ambulansen och för våra patienter som ibland behöver mer specifik vård, andningshjälp, extra smärtlindring, sövning mm. Men det är väl bara att släppa Ketalar Dormicum Rapifen Celo och Penthotal fritt till alla VUBBADE ssk så kan alla ge det lite hur om helst,det är lika bra att släppa propofol fritt också på en gång, det är väl det som SLL avser när dom vill utveckla sjuksköterskans roll i ambulanssjukvården. BRA JOBBAT SLL, ALLA SKALL GÖRA ALLTING.Vilken kvalitet det kommer att bli.

Rogge
Inlägg: 6
Blev medlem: 5/7 2010 13:07

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Rogge » 20/2 2011 16:35

Vet inte om jag missat något i upphandlingsunderlaget men det verkar räcka med att man är gymnasieutbildad uska för att få jobba som ambulanssjukvårdare. (entreprenörer har redan anställt sådana). Dessutom står det ingenting om någon kurs speciellt för Stockholm som alla entreprenörer med varierande krav har varit tvungna att ha.
Min slutsats: Stockholm kommer att förbli området med lägsta kvalitet i Sverige vilket snart börjar bli välkänt även utomlands.
Att sedan förlustbolaget AISAB får finnas kvar med ett bestående negativt resultat kan man väl kalla för osund konkurrens men det går ju bra att dölja siffror för allmänheten och att man nu inte heller krav på andra bolags resultatsiffror.

Rätta mig gärna om jag har fel vilket jag hoppas efter studier av alla år av misslyckade upphandlingar !

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av ditte » 21/2 2011 1:02

emergency911 skrev:Grattis till mina sjuksköterske kollegor med olika VUBBAR oftast utan egen klinisk erfarenhet inom sin "specialitet" som strävat efter att akutbilarna skall läggas ner och tycker att dem är onödiga.Nu är det gjort graven är grävd, för vår egen del, för vi kommer att få häcken full med att åka på massa tvåbilslarm istället. Bristen på transporterande resurser kommer bli ännu större.Sollentuna bilen och Huddingen bilen kommer ju användas som vanlig ambulans och vara lika upptagen som alla andra.Därmed fler uppdrag för alla, och ingen möjlighet till anestesihjälp. Intressant med tanke på den redan dåliga arbetsmiljön, nu försämras den ytterligare för oss på ambulansen och för våra patienter som ibland behöver mer specifik vård, andningshjälp, extra smärtlindring, sövning mm. Men det är väl bara att släppa Ketalar Dormicum Rapifen Celo och Penthotal fritt till alla VUBBADE ssk så kan alla ge det lite hur om helst,det är lika bra att släppa propofol fritt också på en gång, det är väl det som SLL avser när dom vill utveckla sjuksköterskans roll i ambulanssjukvården. BRA JOBBAT SLL, ALLA SKALL GÖRA ALLTING.Vilken kvalitet det kommer att bli.
Jag tycker att det låter väldigt bra!

För det fösta är jag inte så imponerad av mina anestesisjuksköterskekollegor i akutbilen. Detta av flera anledningar, En anledning är att kunskpsmässigt testas dom inte och flera sitter"på gamla meriter" .Att kalla dessa ane ssk som är att likna vid som asystoli som assistans-bedrövligt jag skäms, klinisk anestesi, och teori saknas!. Att akutbilarna läggs ner och man inför måhända 2-bilslarm-ingen instruktion till sos är visad hur alla skall dirigeras. Det finns säkert ett antal nsk med uppdaterad ane erf dygnet runt i sthlm så en vanlig gammal påringning till sos kan ju göra susen om sos kan hantera informationen förstås :D Således: Det finns duktigare ane ssk kliniskt i ambulanserna än i akutbilarna så utnyttja den kompetensen i stället!

emergency911
Inlägg: 10
Blev medlem: 23/9 2008 18:16

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av emergency911 » 21/2 2011 13:02

Härligt att se Dittes sarkism och väcka hennes hat mot akutbilarna. Själv är jag anestesisjuksköterska med många års erfarenhet och arbetar fortfarande kliniskt blandat med ambulans och jag är väl i såfall en kanditat som Ditte tycker att SLL skall utnyttja, det är väl gott i såfall, men två bilslarm blir det i alla fall eftersom jag aldrig skulle ge anestesiläkemedel utan assistans och jag åker aldrig till ensam till sjukhus med svårt skadade eller svårt sjuka patienter. Så kärnproblemet med upptagna transporterande enheter på tvåbilslarm kvarstår och kommer störa verksamheten i väldigt hög utsträckning. Ditte verkar vara den som SLL vill ha, en ane ssk som söver, vårdar själv utan hjälp och assistans, vilket enligt mig inte är förenligt med en god och säker vård. Nej för min del får gärna förstärkningsenheter vara kvar för att effektivt och flexibelt hjälpa mig vid behov, de exponeras dessutom dagligen för vissa specifika uppdrag och får en mängdträning/erfarnehet som kliniskt är till stor nytta för patienten. Alla kan inte göra allting, en del är bra vissa saker och andra på andra saker så är det och så kommer det alltid att vara.

Thomas Johansen
Inlägg: 2
Blev medlem: 16/2 2011 14:29

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Thomas Johansen » 21/2 2011 15:05

Jag tycker att det låter väldigt bra!

För det fösta är jag inte så imponerad av mina anestesisjuksköterskekollegor i akutbilen. Detta av flera anledningar, En anledning är att kunskpsmässigt testas dom inte och flera sitter"på gamla meriter" .Att kalla dessa ane ssk som är att likna vid som asystoli som assistans-bedrövligt jag skäms, klinisk anestesi, och teori saknas!. Att akutbilarna läggs ner och man inför måhända 2-bilslarm-ingen instruktion till sos är visad hur alla skall dirigeras. Det finns säkert ett antal nsk med uppdaterad ane erf dygnet runt i sthlm så en vanlig gammal påringning till sos kan ju göra susen om sos kan hantera informationen förstås :D Således: Det finns duktigare ane ssk kliniskt i ambulanserna än i akutbilarna så utnyttja den kompetensen i stället!
Hej Ditte
Saftiga gloser måste jag säga! Verkar som om dina anestesisjuksköterskekollegor på akutbilarna har behandlat dig illa på något sätt.....?
Trist att vi som sjuksköterskor inte stödjer varandra, utan enbart påpekar hur värdelösa alla är :lol:

Tack för ordet och lycka till i framtiden!

Thomas Johansen

Skriv svar