Jobba vidare efter en höftledsoperation

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Gonzo
Inlägg: 4
Blev medlem: 19/11 2010 19:05

Jobba vidare efter en höftledsoperation

Inlägg av Gonzo » 19/11 2010 19:18

Hejsan!

Jag är 51 år och har jobbat som ambulanssjukvårdare i över 30 år. Jag jobbar på en station som hanterar ca 7500 uppdrag/år. Det handlar om alla typer prio samt utomlänsuppdrag. För en månad sedan genomgick jag en höftplastikoperation. Jag är nu sjukskriven året ut till att börja med.
Min doktor är ganska tveksam till att jag återgår till mitt arbete pga av lyft och bärande. Själv vill jag inget hellre än att fortsätta i mitt yrke då jag fortfarande stortrivs.

Jag undrar om det finns någon/några amb.sjv/amb.ssk i landet som genomgått samma op som jag och jobbar vidare alt. sadlat om inom eller utom verksamheten pga av för stora besvär efteråt. Delge mig gärna era erfarenheter.

Hälsningar!
Gonzo

ms0555
Inlägg: 1
Blev medlem: 31/1 2005 21:13

Re: Jobba vidare efter en höftledsoperation

Inlägg av ms0555 » 20/11 2010 11:16

Hej
Jag genomgick en höftoperation i 2004. Fick det man kallar en ytersättningsprotes (har kvar ledhuvud och hals)
Jag jobbar fortfarande kvar inom ambulansen, dock på transportambulans, vilket innebär att vi går som andra bil på prio 1. Då vi sedan årsskiftet även har vubsyrra på denna så går vi mer och mer som ensam bil på prio 1.
Jag har inte haft några problem att skötta jobbet när det gällar bärande, dock är jag lite begränsat när det gäller att jobba på knä.
Vill du höra mera så skicka ett PM till mig med uppgifter var jag kan nå dig så hör jag av mig till dig
Skött om dig

/Michael

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Jobba vidare efter en höftledsoperation

Inlägg av race » 20/11 2010 13:00

Gonzo skrev:Hejsan!

Jag är 51 år och har jobbat som ambulanssjukvårdare i över 30 år. Jag jobbar på en station som hanterar ca 7500 uppdrag/år. Det handlar om alla typer prio samt utomlänsuppdrag. För en månad sedan genomgick jag en höftplastikoperation. Jag är nu sjukskriven året ut till att börja med.
Min doktor är ganska tveksam till att jag återgår till mitt arbete pga av lyft och bärande. Själv vill jag inget hellre än att fortsätta i mitt yrke då jag fortfarande stortrivs.

Jag undrar om det finns någon/några amb.sjv/amb.ssk i landet som genomgått samma op som jag och jobbar vidare alt. sadlat om inom eller utom verksamheten pga av för stora besvär efteråt. Delge mig gärna era erfarenheter.

Hälsningar!
Gonzo
Jag kan inte svara på dina möjligheter etc., din läkare är säkert duktig och naturligtvis måste man vara realist ibland. Dock vill jag som lite generellt pepp säga att man inte ska lyssna fööör mycket på folk som berättar vad man _inte_ kan göra. Det är vissa nämligen väldigt snabba med att tala om. Om man försöker så märker man ju själv vad som funkar - och om du trivs så bra och yrket är en så viktig del av ditt liv så kan det ju vara väl värt ett försök!

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Jobba vidare efter en höftledsoperation

Inlägg av race » 20/11 2010 13:00

Gonzo skrev:Hejsan!

Jag är 51 år och har jobbat som ambulanssjukvårdare i över 30 år. Jag jobbar på en station som hanterar ca 7500 uppdrag/år. Det handlar om alla typer prio samt utomlänsuppdrag. För en månad sedan genomgick jag en höftplastikoperation. Jag är nu sjukskriven året ut till att börja med.
Min doktor är ganska tveksam till att jag återgår till mitt arbete pga av lyft och bärande. Själv vill jag inget hellre än att fortsätta i mitt yrke då jag fortfarande stortrivs.

Jag undrar om det finns någon/några amb.sjv/amb.ssk i landet som genomgått samma op som jag och jobbar vidare alt. sadlat om inom eller utom verksamheten pga av för stora besvär efteråt. Delge mig gärna era erfarenheter.

Hälsningar!
Gonzo
Jag kan inte svara på dina möjligheter etc., din läkare är säkert duktig och naturligtvis måste man vara realist ibland. Dock vill jag som lite generellt pepp säga att man inte ska lyssna fööör mycket på folk som berättar vad man _inte_ kan göra. Det är vissa nämligen väldigt snabba med att tala om. Om man försöker så märker man ju själv vad som funkar - och om du trivs så bra och yrket är en så viktig del av ditt liv så kan det ju vara väl värt ett försök!

Jag håller alla tummar för att du ska komma igen bra! :-)

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Jobba vidare efter en höftledsoperation

Inlägg av Rookie. » 20/11 2010 14:12

Hej Gonzo.

Har en kollega som gjorde en höftplastik förra året. Det tog ganska lång tid med mkt träning innan kan kom tillbaka, men nu går det alldeles utmärkt. Han jobbar i utryckningstjänst precis som tidigare. Nu är väl alla situationer unika. Men tänkte bara säga att det faktiskt går! Kämpa på!

Mvh Rookie.

Gonzo
Inlägg: 4
Blev medlem: 19/11 2010 19:05

Re: Jobba vidare efter en höftledsoperation

Inlägg av Gonzo » 23/11 2010 9:12

Hej och tack för värdefull feedback och peppning. Känns bra att veta att det finns några som kämpar vidare. Jag får träna på, ta emot lite sjukgymnastik, så får jag se efter nyår hur det känns då.
Om några andra i samma sits läser min tråd så hör gärna av er.

Ha det så gott och tack än en gång för svaren :)

Gonzo

Skriv svar