Har en fråga angående val av läkemdel vid extern pacing ?
Vet att extern pacing inte ingår i de flesta landrings behandlingsriktlinjer. Men ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med er.

Mvh rookie.
Moderator: Wernvik
Med min begränsade erfarenhet av HIA-vård kan jag hålla med, algoritmen vid symtomgivande bradykardi på HIA verkar vara atropin->isoprenalin->transvenös pacing (precis som du beskriver). Även här borde det finnas utrymme för transcutan pacing som livräddande åtgärd till transvenös pacing kan upprättas, om patienten inte svarar i tillräcklig grad på varken atropin eller isoprenalin. Eller i väntan på att isoprenalin har blandats och infusion har påbörjats samt titrerats upp för fullgod effekt.ban223 skrev:Hej. Extern pacing tror jag är något som används mycket sparsamt (en del år sedan jag slutade på HIA).
Jo, Atropin rekommenderas i första hand, även vid tillstånd som inte förväntas svara på det. Dock finns det ju ett tydligt glapp här om inte flera/andra behandlingsalternativ finns tillgängliga vid tillexempelvis AV-block 3 med ventrikulär escape-rytm/breddökade QRS och sviktande patient.ban223 skrev:I akutskedet är det Atropin som gäller, tänk på att många patienter är Betablockerade och därför kan behöva i vart fall 1mg innan effekt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isoprenalineban223 skrev:Väl på sjukhus så är det Isoprenalin som är standardbehandling (tills pacemakerinläggning är gjord) om bradycardin är så svår att patienten inte kan hålla trycket, titreras till önskad effekt (finns ej i FASS, utan mer info från HIA eller apoteket).
Alltså mycket ovanligt på HIA - anpassat efter de resurser som finns tillgängliga där - även om det i teorin skulle kunna vara användningsbart - jag undrar om detta beror på ovana/osäkerhet eller att det är onödigt?ban223 skrev:Om detta ej ger önskad effekt så lägger ofta anestesiolog eller annan som kan lösa central iv.access in elektroder för pacemaker (extern) i avväntan på att den som opererar in pacemakers kan lägga in en permanent pacemaker. Ergo, extern pacing används om innan sagda alternativ inte går att lösa/löser situationen tillfälligt. De tillfällen jag sett så gäller det att sätta deffplattorna bröst/rygg och därefter så med lämplig sedering så vrider man strömstyrkan upp tills "capture", alltså att ett slag utlöses. Absolut lägsta effekt för att nå önskad effekt och ställer in lämplig frekvens. Som sagt, detta är mycket ovanligt.
Percussive pacing, also known as transthoracic mechanical pacing, is the use of the closed fist, usually on the left lower edge of the sternum over the right ventricle in the vena cava, striking from a distance of 20 - 30 cm to induce a ventricular beat (the British Journal of Anesthesia suggests this must be done to raise the ventricular pressure to 10 - 15mmhg to induce electrical activity). This is an old procedure used only as a life saving means until an electrical pacemaker is brought to the patient.