Varför så "hårda" intagningskrav när uppföljningen

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Varför så "hårda" intagningskrav när uppföljningen

Inlägg av ambus » 22/3 2004 18:29

Nu måste jag få ställa en fråga som jag antar är att "kasta en sten i ett glashus" möjligen, men den risken tar jag!

Vi de flesta ambulansstationer är det MED RÄTTA hårda intagningskrav för nya sökande till tjänster och vikariat, och detta varierar också stort har jag förstått VAD man testar och HUR man testar. I många fall är det dock så att man gör en test på

* att bära bår med en person i trappor, etc.
* HLR
* Simma och dyka, livräddning i bassäng
* Konditionstest ex. roddmaskin el cykel
* Personligt samtal för att om möjligt bedöma personlighet och lämplighet
* Bilkörning, hur man beter sig i trafiken, placering, hänsyn m.m.
(Vad testar Ni andra på ER ambulansstation?)

Då kommer min undran; eftersom jag har förstått att detta inte bara skulle vara ett INTAGNINGSKRAV utan även ett "UNDER- ANSTÄLLNINGSTIDEN -KRAV", kan jag inte förstå att man inte har en regelbunden återkommande testomgång för SAMTLIGA ambulanspersonal, för att säkerställa god kvalitet och att god kondition m.m. kan upprätthållas- borde inte detta vara ett ISO-krav? Det är ju ändå amb.personalen som skall bära 130-kilos Kalle nerför 4 trappor säkert och lugnt. :oops: (Jag kanske borde ha detta inlägg under kvalitet, men det får bli här iallafall!)

Finns det flera som håller med? Andra inte förstås, jag förstår att detta är en känslig fråga, speciellt om man sett dessa förhållandevis "hårda tester" och vet inom sig att man inte fixar det i nuvarande status... kankse är det då dags att göra något åt det, eller?
Personligen anser jag att det är en fråga om kollegialt ansvar också, eftersom man (borde)så tydligt LITAR på den kollega som man jobbar med och därmed riskerar att utsättas för onödiga risker, ex. att båren tappas p g a svaghet (visst, det kan hända alla!) eller att man inte simmat sedan 1978...
Reaktioner?


Välkommen!
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Bra fråga

Inlägg av Wernvik » 22/3 2004 19:03

Varför man inte har kontinuerliga fyskontroller vet jag inte. Det vore kanske bra att ha. Möjligen så har man det inte pga att man inte vet vad man ska göra med de som inte klarar testen.

Är det någon som har kontinuerliga tester så kan ni väl berätta lite om det här.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Gäst

Re: Varför så "hårda" intagningskrav när uppföljni

Inlägg av Gäst » 23/3 2004 20:32

* att bära bår med en person i trappor, etc.
* HLR
* Simma och dyka, livräddning i bassäng
* Konditionstest ex. roddmaskin el cykel
* Personligt samtal för att om möjligt bedöma personlighet och lämplighet
* Bilkörning, hur man beter sig i trafiken, placering, hänsyn m.m.[/color](Vad testar Ni andra på ER ambulansstation?)
Välkommen!
Mycket intressant! Vad jag förstår råder det stora skillnader landet överlag. Det skulle vara intressant att göra en sammanställning över varje arbetsgivares krav. Juridiskt så finns det stort utrymme vad jag kan se att på egen hand besluta om anställningskrav. Jag tror man skall vara noga att anpassa testerna efter verkliga normer så det inte upplevs som en häftig grej.

Men du har en poäng i frågan om reoititionstest!

JOCKE

Blandat m m

Inlägg av JOCKE » 3/4 2004 21:43

Hej!

Jag tycker att det borde vara en självklarhet med åtminstånde fys-kontroller. Jag för min egen del försöker träna ialla fall någon dag i veckan. Det borde ligga i varje ambulanspersonals intresse att hålla sig i form och träna lyftteknik lite då och då. Det blir ju mer och mer långtidssjukskrivningar på grund av förslitningsskador. Detta gäller inte bara vården utan överallt tyvärr. I ambulansverksamheten kan det ju inte alltid vara så lätt att få tid till träning på arbetstid. Men man jobbar ju inte varje dag. Eller?

annan gäst

anställningstest

Inlägg av annan gäst » 3/4 2004 21:57

Min erfarenhet av anställningstester(medverkan i testgrupp) är att att de flesta tester är en värdemätare på hur personen i fråga är, vid intervju tex. eller fys test där den testade kanske inte klarar testen men visar en himla bra inställning. Det fins ju inga fastställda fyskrav på ambulanspers. så som det finns på brandmän.
Bårbärning måste däremot vara ett skall krav då det är en så central punkt innom yrket.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Fysiska förutsättningar och olika förutsättningar

Inlägg av AMBASS » 4/4 2004 12:02

Nog är det bra att vara i stadigvarande god form och detta gäller i allmänhet. När det gäller regler för både brandmän och ambulanspersonal skall man nog låta det sunda förnuftet råda.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Jo det ju sant, men...

Inlägg av ambus » 4/4 2004 19:34

.. då råder nog inte sunt förnuft överallt, eller hur?

Visst SER vi att det finns dom som ingår i ambulansverksamheten som ej skulle klara ett nytt test (om dom ens gjorde ett i början) men är oerhört hetsiga själva i att ANDRA nya skall göra det nya testet...? :roll:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

TEST

Inlägg av AMBASS » 5/4 2004 16:30

Regler skall gälla för alla och envar! Jag tror vi ganska snart kommer se ett övergripande test både vad gäller fysiska färdigheter och arbetsrelaterade kunskaper. Se bara på landets olika "Vattenvane" test! i förhållande till alla obevakade badplatser och bad.

Men min uppfattning är att tester är bra men de skall gälla för alla!
Blood Will Tell

jajo

Inlägg av jajo » 23/5 2004 0:00

om inte jag minns fel så på sista flisa så presenterades en studier i norrland (tror jag) där manliga amb.pers. hade sämre fys.värden än en lastbilschaffis. Låter för mig väldigt skrämmande. Om jag titta där jag jobbar så är det många äldre som ratar och hånar all fysiksträning. jag är övertygad att flera inte skulle klara anställningsprovet idag, nej fram med en årlig och nationella krav så skulle det vara lite press på dom som skyddar sig bakom laslistor och pizzakartonger.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Krav och säkerhet

Inlägg av lukas1 » 25/5 2004 13:13

Kanske vore det dags för anställningskontrakt med förbindelse att upprätthålla lämpliga minivärden. Eller varför inte koppla löneutvecklingen till detta som resurspoolen på Akademiska sjukhuset gjort. De som inte orkar/hänger med fysiskt/psykiskt likaväl som kunskapsmässigt åker ju snålskjuts på den ambitiösa och seriösa personalen.

Själv drogtestar jag på olika företag med bland annat chaufförer. Har faktiskt funnit en förare som saknade (tillfälligt några månader) körkort men körde linjebuss ändå. Finns fall där bl a en skolbusschaufför ertappades med att dricka starköl under yrkesutövning. Han hade då inget körkort då han mist detta genom en rattfylleridom ett år tidigare. Fängelsestraffet satt han då av under sin semester men sa inget till sin arbetgivare.

Hur ofta kollar ni varandras körkort?
Hur ofta drogtestar ni varandra, och även dem som lagar era fordon?

Finns mer "skit" än ni tror, där man minst anar det!

Skriv svar