Validering av USK-kompetens till SSK-prog?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

BornFromJets

Validering av USK-kompetens till SSK-prog?

Inlägg av BornFromJets » 24/1 2009 9:08

Görs detta av någon högskola/universitet och hur tungt väger då USK-kompetensen?

Låt säga att man läser till USK med inriktning på sjukvård på Omvårdnadsprogrammet vid KomVux och därefter P-AMB, är aktiv medlem av Röda Korset och deltagare i Första Hjälpen-grupp samt hemvärnssjukvårdare. Jobbar ett tag på ett sjukhus akutmottagning, IVA eller liknande som USK. Kan detta möjligen väga upp några gymnasiekurser som man saknar?

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 24/1 2009 10:25

Vet inte hur det fungerar men låter som en väldigt krånglig väg!

För det är ju bara Ma B och Naturkunskap B som krävs för SSK programmet.
De är ändå enkla kurser att läsa upp på komvux och finns på de flesta komvuxskolorna skulle jag tro.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 24/1 2009 10:38

Florence skrev:Vet inte hur det fungerar men låter som en väldigt krånglig väg!

För det är ju bara Ma B och Naturkunskap B som krävs för SSK programmet.
De är ändå enkla kurser att läsa upp på komvux och finns på de flesta komvuxskolorna skulle jag tro.
Faktum är att man måste ha grundläggande behörighet samt Sh A, Ma B och Nk A (ej B faktiskt) alt. Fys, Kem, Bio A.

Krånligt och krångligt, jag har aldrig studerat på KomVux eller Folkhögskola så jag vet inte om läsa in betygen är krångligare/svårare/tråkigare. Det vore perfekt om man kunde läsa in dessa kurser samtidigt som man går omvårdnad men det vet jag inte om man kan att det kanske blir för mycket?

Läste i Högskolelagen eller vad den heter något att om sökande ej uppfyller de formella kraven men har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen så skall detta godtas.

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 24/1 2009 15:12

Faktum är att man måste ha grundläggande behörighet samt Sh A, Ma B och Nk A (ej B faktiskt) alt. Fys, Kem, Bio A.

Krånligt och krångligt, jag har aldrig studerat på KomVux eller Folkhögskola så jag vet inte om läsa in betygen är krångligare/svårare/tråkigare. Det vore perfekt om man kunde läsa in dessa kurser samtidigt som man går omvårdnad men det vet jag inte om man kan att det kanske blir för mycket?

Läste i Högskolelagen eller vad den heter något att om sökande ej uppfyller de formella kraven men har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen så skall detta godtas.
Jo där tror jag du har missuppfattat det!

Följande är saxat från Sophiahemmets högskola:
Behörighetskrav och urvalsregler
Du som vill studera till sjuksköterska vid Sophiahemmet Högskola skall uppfylla krav på grundläggande och särskild behörighet för högskolestudier:Ma B, Sh A, Nk B (alt Fy A, Ke A, Bi A).


Att läsa dubbelt är ju såklart svårare men allt går ju bara man har lite läshuvud samt är motiverad. Det finns ju de som läser Läkarprogrammet och Civilekonom samtidigt. Så att läsa in till USK samt läsa Na B, Ma B och Sam A borde ju inte vara omöjligt.

Men sedan så är väl Samhälle A något som är ett kärnämne i gymnasieskolan så de borde du väl ha läst?

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 24/1 2009 18:28

Jaha, fel av mig. Men detta med Fys, Kem och Bio A kan det ersätta de andra tre särskilda kurserna eller bara Nk B?

Tycker det verkar lite missvisande när det står Ma B och Nk B som särskild behörighet utöver den grundläggande behörigheten, Ma A och Nk A är väl en förutsättning för att öht få läsa B kurserna, man kan väl inte hoppa över dom?

Äntligen har läslusten smygit sig på med lite motivation, men läste att hela behörighetssystemet till universitet och högskola skall omstruktureras till HT 2010. Att godkänt i samtliga kärnämnen blir ett krav samt att det blir svårare för de som kompletterat sina gymnasiebetyg att komma in på program och kurser, vi ska delas in i en särskild ansökningsgrupp från gymnasieeleverna med grundläggande behörighet och det här med ''90%'' försvinner. Men på 11 månader måste man väl klara av att läsa in grundläggande behörighet + särskild behörighet till SSK? ;)

hannhimhe
Inlägg: 3
Blev medlem: 27/11 2007 13:51

Inlägg av hannhimhe » 24/1 2009 20:25

Det är inte ett dugg missvisande om man tänker på att det grundläggande behörighetskravet gäller studier på högskolornas/universitetens samlade utbildningar. Sedan har dessa utbildningar särskilda behörighetskrav och i fallet sjuksköterskeutbildning är det de som räknats upp här. Även om det skulle vara en vacker värld att leva i snurrar vår, tyvär, inte runt sjuksköterskor.

Det du läst om i högskolelagen kallas reell kompetens. Allt detta finns att läsa om på VHS hemsida.

http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=965

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 24/1 2009 21:04

hannhimhe skrev:Det är inte ett dugg missvisande om man tänker på att det grundläggande behörighetskravet gäller studier på högskolornas/universitetens samlade utbildningar. Sedan har dessa utbildningar särskilda behörighetskrav och i fallet sjuksköterskeutbildning är det de som räknats upp här. Även om det skulle vara en vacker värld att leva i snurrar vår, tyvär, inte runt sjuksköterskor.
Vad menar du snurrar kring sjuksköterskor?

Grundläggande behörighet kan man ju ha på en del olika sätt som jag förstår det, 90% av gymnasietprogrammets kurser ska vara minst godkända vilket betyder att man kan ha 10% IG i vissa ämnen, gäller de vilka ämnen som helst...?

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 24/1 2009 23:13

Det är inte så svårt att förstå med varför de bara skriver ut t.ex. Ma B. För det är ju som du säger då en självklarhet att man har läst Ma A. Därför skrivs ej detta ut.

Ke A, Bi A, Fy A ersätter bara Na B, inget annat.

Jag tror ej du får ha IG i de kurser man måste ha som krävs för att läsa det programmet.
Men detta är jag ej säker på men står nog på exempelvis högskoleverkets hemsida eller skolverkets.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 25/1 2009 0:24

Florence skrev:Det är inte så svårt att förstå med varför de bara skriver ut t.ex. Ma B. För det är ju som du säger då en självklarhet att man har läst Ma A. Därför skrivs ej detta ut.

Ke A, Bi A, Fy A ersätter bara Na B, inget annat.

Jag tror ej du får ha IG i de kurser man måste ha som krävs för att läsa det programmet.
Men detta är jag ej säker på men står nog på exempelvis högskoleverkets hemsida eller skolverkets.
Har faktiskt inte hittat någon riktig klarhet i detta och då har jag finkammat cyber-space, det är krångligt att ta reda på om man har gymnasiekompetens eller inte, man kan tydligen ha det även fast man har ett samlat betygsdokument och inte slutbetyg. På måndag ska jag träffa en studievägledare och tame tusan ska jag läsa in behörighet till SSK, de kan nog fixa en individuell studieplan åt mig direkt om jag lägger fram mina framtidsplaner, hur jag helst vill läsa och vart.

Sedan detta högskoleprov, hur gjorde ni som har gjort det när ni gjorde det? En förberedande kurs? Vad jag förstår kan man inte plugga till det solo. Är det så svårt som det sägs?

Detta ska man väl klara av på 11 månader. Känns skönt att man äntligen fått ett hum om vad man vill satsa på. :D

Skriv svar