Tester för ambulanssjukvården...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Tester för ambulanssjukvården...

Inlägg av AMBASS » 26/11 2004 21:00

Vilka tester tycker ni borde vara standard vid anställning? Tycker ni att man i likhet med brandförsvaret skall ha återkommande tester för personalen? Skall testerna vara inskrivna i kontraktet? isf skulle ni tycka att det vore bro om den som inte klarar testerna omplaceras eller bli uppsagd?

Vad är relevant att ställa som krav?

- Fysisk styrka (bårövning 120+ bår?)
- Simkunnighet samt kunskaper i marin livräddning
- Konditionstest (motsvarande brandmän)
- Ostraffad // Urdrag ut belastningsrigistret
- Inga betalningsanmärkningar
- Drogtest
- Taxikort?
- Läkarintyg (liknande som gäller för lastbilsförare)

Eller tycker ni att ovanstående är ovidkommande för den kommande rollen som tjänstgörande i ambulans?

Har nu läst inkommande synpukter och kan konstatera att det råder olika synsätt. Nedan skall jag nu ge mina egna reflektioner:

- Fysisk styrka (bårövning 120+ bår?): - Inte ett orimligt krav med tanke på den ökade medelvikten. Man får dock ställa verkliga händelser till detta! Vad jag förstår finns ingen riktig statistik på hur ofta bärhjälp rings in. Mer rimligt kanske 100+ bår.

- Simkunnighet samt kunskaper i marin livräddning:- Att detta inte är ett grundkrav hos alla stationer/enheter anser jag paradoxalt. Med tanke på att det omkommer fler genom drunkning än i bränder så talar allt för att dessa kunskaper borde vara självklara. I egenskap av ambulanspersonal skall man dessutom ingå i ett "Räddningsteam". Man förväntas av allmänheten att kunna göra en första insats på det lokala badhuset.

- Konditionstest (motsvarande brandmän): -Helt rimligt. Vår roll vid en trafikolycka eller större tillbud är fullt jämförbart med en brandman. Detta test är inte heller något "Heman" eller övernaturligt test.

- Ostraffad // Urdrag ut belastningsrigistret: -Upp till varje enskild arbetsgivare att avgöra deras riktlinjer. Regeln bör dock vara att när en individ avtjänat sitt straff skall han/hon bedömas likvärdig med annan kandidat. Men jag anser att det bör råda öppenhet i denna fråga mellan kandidat och arbetsgivare. Inget hych-hych!

- Inga betalningsanmärkningar: -Betalningsförmågan är helt ovidkommande för tjänst i ambulans. Många olyckliga omständigheter kan orsaka att en person hamnar i denna situation. Således anser jag detta helt ovidkommande. Även här anser jag det bra med total öppenhet.

- Drogtest: -Vad skall vi betrakta som drog? För arbetsgivaren torde detta vara ett självklar möjlighet. Det finns många skäl för att utföra dessa tester men man bör betänka att det råder olika tolkningar kring detta ämne.

- Taxikort?: -Jag tror inte att detta skall behövas! Man kanske dock skall utforma kursen så den står i paritet till Taxikursen.

- Läkarintyg (liknande som gäller för lastbilsförare):-Varför inte! Denna bör dock årligen bekostas av arbetsgivaren.

//Att tänka fritt är att leva en smula mer....
Senast redigerad av 2 AMBASS, redigerad totalt 30 gång.
Blood Will Tell

Tomas

Inlägg av Tomas » 26/11 2004 23:09

Att testa personalen ser jag inget fel med. Men en stor skillnad på ambulans och brand är att brand har gigantiskt större möjligheter( läs körningar) till fysisk aktivitet än vad man har på en ambulansstation.

Tomas

Inlägg av Tomas » 26/11 2004 23:10

Var lite för snabb. Det jag menade är att brand förstås har mindre körningar och mer fystid än ambulans.

Lipton

Re: Tester för ambulanssjukvården...

Inlägg av Lipton » 27/11 2004 0:38

AMBASS skrev:Vilka tester tycker ni borde vara standard vid anställning? Tycker ni att man i likhet med brandförsvaret skall ha återkommande tester för personalen? Skall testerna vara inskrivna i kontraktet? isf skulle ni tycka att det vore bro om den som inte klarar testerna omplaceras eller bli uppsagd?

Vad är relevant att ställa som krav?

- Fysisk styrka (bårövning 120+ bår?)
- Simkunnighet samt kunskaper i marin livräddning
- Konditionstest (motsvarande brandmän)
- Ostraffad // Urdrag ut belastningsrigistret
- Inga betalningsanmärkningar
- Drogtest
- Taxikort?
- Läkarintyg (liknande som gäller för lastbilsförare)

Eller tycker ni att ovanstående är ovidkommande för den kommande rollen som tjänstgörande i ambulans?

//Be Safe
Brand har återkommande tester för att slippa bära ut kollegorna ur riskzoner. Det är ju dock inte något som ambulanssjukvården skall behöva hamna i.

Nån form av bärtest är ju dock bra.
Betalningsanmärkningar har väl ingen betydelse?
Att ställa för höga krav på körning är jag tveksam till, det riskerar ju bara att resultera i en lägre vårdkompetens. Däremot tycker jag att det borde finnas en speciell utryckningsbehörighet.

Drogtester tycker jag borde utföras på alla arbetsplatser som har möjligthet och vilja att hjälpa de vars provsvar är positiva.

Övriga tester beror lite på. Simkunnighet kan ju verka onödigt i inlandet. Men jag skulle aldrig arbeta inom branschen utan att kunna det grundläggande i alla fall. Skulle kännas konstigt att stå på kanten och vänta på att ett drunkningsoffer skall komma till mig. Spelar ju förresten ingen roll om jag så vore datatekniker. Grundläggande första hjälpen borde alla kunna och att plocka upp någon från några meter borde ingå i det.

Novisen

Inlägg av Novisen » 27/11 2004 2:07

Vad som aldrig tas med i beräkningen då någon ny personal anställs är personlig lämplighet eller någon typ av kunskapstest.

I övrigt tror jag inte att vi behöver tyngre bärtest än 80 + bår. (Är bårövning 120kg+bår på plant underlag eller i trappor?) Vi kan riskera att tappa kompetent personal + de flesta kvinnor. Vi har de kravet hos oss och jag har aldrig hamnat i en situation då man själv fått ta det tyngsta ansvaret.

På syreupptagningsförmågan ställs inte lika stora krav på oss som hos brandmännen så att kräva samma tester som för brandmän känns som overkill. Ambulanspersonal borde återfå möjligheten att få träna på arbetstid.

Utryckningskörningen borde bygga på utryckningsbehörighet. Idag kastas man in och får köra prio 1 en månad innan sommaren bara för att det behövs någon som kan jobba med de nya sommarvikarierna. Lite mer formalia efterlyses och där ett grundkrav borde vara att man visat sin kompetens för sjukvårdsarbetet först. Hur lång tid måste man jobba hos er innan det blir aktuellt att prova köra prio 1?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/11 2004 12:36

Lipton skrev: ]Att ställa för höga krav på körning är jag tveksam till, det riskerar ju bara att resultera i en lägre vårdkompetens.
Är det något som hör ihop? ju högre vårdkompetens, desstå sämmre förare, hur ska jag tolka denna mening?
Annars håller jag med ambass. Jag har personligen jobbat med folk som precis klarat den lätta bår test som var tidigare hos oss(80kg.+bår)men som inte orkade i skarpt läge.Vi har fått tillkalla en annan bil( en väntan tog 20 min och dessa larm var inga specilt tunga pat.). Om vi kan ha samma krav över hela Sverige och tuffare så skulle statusen höjas.Och kanske på lång sikt lönen?Kanske lite tveksam på ambass lite tuffa kondistest som skulle innebära att halva Sveriges ambulansbesättning skulle få gå hem. För dessa tester måste ju gälla alla anställda, eller hur.

Anonymous

fysik

Inlägg av Anonymous » 27/11 2004 21:40

Känns som att det finns en till aspekt som inte tagits upp tidigare. Fystest har sin plats om det är korrekt utformat. Det får inte röra sig om ett brandmannatest, utan ett mer verksamhetsanpassat test. Visst ska kondition finnas med, men även någon form av styrka, t.ex. bårbärning, bålstyrka (stabilitet). Allt detta för att Vi skall hålla bättre. Som jag ser det så investerar arbetsgivaren i vår hälsa om denne inför tester, likväl som han då måste införa möjlighet till och tillhandahålla träning. Problemet då, det kostar.

Novisen

Inlägg av Novisen » 27/11 2004 23:59

Bårtest på vår station.

Först bärs den tomma båren upp till 3:e våningen. Spiraltrappor används inte. Därefter läggs en levandevikt på 80 kg på båren som är inställd i hjärtläge. Den som ska göra bärprovet tar huvudändan och bär i trappen som andraperson(patienten tittar nedåt i trappen. När man kommer ner väntar ca 35 m bärning på plan mark och därefter inlastning i ambulansen. Här får man om man vill vila i högst 5 minuter. Därefter går man upp tre våningar igen. Den här gången går det till likadant fast uppför.

Torde se ungefär lika ut runt i Sverige. Vet att en del kompletterar med att bära på planmark också.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/11 2004 11:30

jajo skrev:
Lipton skrev:Att ställa för höga krav på körning är jag tveksam till, det riskerar ju bara att resultera i en lägre vårdkompetens.
Är det något som hör ihop? ju högre vårdkompetens, desstå sämmre förare, hur ska jag tolka denna mening?
Jag menar att idag kostar ett B-kort mellan 10 och 15 tusen beronde på vilken trafikskola man pratar med. I storstäderna får man kanske räkna med ytterligare några tusen. Ett C-kort kostar 30 till 50 tusen kronor. Om utryckningskörning då skulle vara en behörighet på körkortet så skulle det bli dyrare än B-kortet och hamna någonstans vid C-kortets pris.
Detta eftersom man kan ta ett B-kort utan att ta en enda lektion på trafikskola. Ett C-kort däremot kräver en lastbil för att övningsköra med vilket de flesta inte har hemma i garaget och då blir hänvisade till körskolan. Detsamma bör väl gälla ambulanser, brandbilar osv.
Alltså kommer många med högre medicinsk kompetens inte ha möjlighet att ta ett utryckningskort bara för att få köra ambulans. De med lägre kompetens kan ha fått kortet på något annat sätt och på så vis inte behöva lika hög vårdkompetens för att vara attraktiva på arbetsmarknaden.
Om det skall vara en behörighet som alla andra så borde arbetsgivarna kunna utbilda personalen kostnadsfritt på något vis så att körkortsbehörigheten inte blir en aspekt vid nyanställning.

Novisen

Inlägg av Novisen » 15/12 2004 14:29

Är fortfarande kvar kring det här med bärprov. Bärprov 120 kg + bår skulle innebära 145-150 kg i totalvikt. Få patienter väger så mycket (ca 1 promille av alla patienter vårdade på lasarettet jag jobbar på under 1 år). De som klarar bärprov på 80 kg + bår (ca 105 - 110 kg) klarar utan problem att bära en patient som väger 110 - 120 kg i trapp. Jag har aldrig varit med om att någon inte klarat av att bära med de bärprov vi har. Visst är det självklart att vi pratar om samma sak? Måste man sätta ner och vila under bärprovet är man underkänd.

Känns som det är få gånger som man på två man måste bära en patient som väger 120 kg uppför trapp i 3 våningar utan att sätta ner och vila en 1/2 minut. Det är på så sätt man knäcker kroppen. Sen hamnar man i en annan diskussion om det är för att man ska klara de tunga lyften som finns man har bärprov eller om det är för att man ska visa att man har en rygg som tål arbetet.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/12 2004 21:49

Novisen skrev:Är fortfarande kvar kring det här med bärprov. Bärprov 120 kg + bår skulle innebära 145-150 kg i totalvikt. Få patienter väger så mycket (ca 1 promille av alla patienter vårdade på lasarettet jag jobbar på under 1 år). .
vet du vad tjocka människor det finns? Jag är själv yrkessoldat och vi ser dagligen mycket överviktiga pojkar vilket är vår tids sjukdom. många ambulansförare man ser är i dålig form eller skall man säga direkt feta. har dem inga tester innan de får börja arbeta som ambulansförare? jag har sett jättetjocka personer arbeta och de skulle aldrig fått arbeta i det militära vill jag försäkra.

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/12 2004 22:40

Ranger: Snälla du! Var jobbar du någonstans? Jag lovar dig att om du visar mig en vältränad yrkesmilitär så kan jag visa dig en fet sådan. Sedan kan vi hålla på ett bra tag med den leken. Finns ju till och med de som hävdar att en underhållare utan mage inte är trovärdig.
Man kan inte bara gå efter fysiska förutsättningar. Ett jättebra exempel är de grottgubbari räddningstjänsten som hävdar att kvinnor inte klarar deras yrke. De påstår sig inte känna sig säkra vid exempelvis rökdykning eftersom en kvinna inte orkar dra ut dem. Det handlar inte om det! Skulle något hända så orkar större delen av deras manliga kolleger inte heller dra ut dem då utrustningen väger en hel del. Och de som orkar det är så "biffiga" att ingen orkar dra ut dem i så fall.
Att sedan pliktverket inte lyckats förse dig med värnpliktiga som håller måttet har ju inget med saken att göra.

Linda

Inlägg av Linda » 16/12 2004 22:45

Instämmer helt och hållet med dig Lipton !!
MYCKET bra svar
Lipton skrev:Ranger: Snälla du! Var jobbar du någonstans? Jag lovar dig att om du visar mig en vältränad yrkesmilitär så kan jag visa dig en fet sådan. Sedan kan vi hålla på ett bra tag med den leken. Finns ju till och med de som hävdar att en underhållare utan mage inte är trovärdig.
Man kan inte bara gå efter fysiska förutsättningar. Ett jättebra exempel är de grottgubbari räddningstjänsten som hävdar att kvinnor inte klarar deras yrke. De påstår sig inte känna sig säkra vid exempelvis rökdykning eftersom en kvinna inte orkar dra ut dem. Det handlar inte om det! Skulle något hända så orkar större delen av deras manliga kolleger inte heller dra ut dem då utrustningen väger en hel del. Och de som orkar det är så "biffiga" att ingen orkar dra ut dem i så fall.
Att sedan pliktverket inte lyckats förse dig med värnpliktiga som håller måttet har ju inget med saken att göra.

Skriv svar