Artikel i Aftonbladet..

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Artikel i Aftonbladet..

Inlägg av zAjben » 23/11 2007 16:19

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article873500.ab

Läste ovanstående artikel precis. Nu litar jag inte på fem öre på Aftonbladet eftersom deras journalister till stor del består av hycklare, men det måste ändå ligga någon sanning bakom historien. Någon som har hört eller läst någonting annat om händelsen? Stämmer det som står i artikeln? Även om anhöriga kan ha uppfattat situationen annorlunda än ambulanspersonalen så känns det här högst oroväckande.

Några kommentarer?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 23/11 2007 16:53

Lyssnar du på anhöriga lär du få en version, lyssnar du på ambulanspersonal kommer du få en annan version. Är det dessutom en journalist som tolkar de anhörigas talan kommer du få en tredje version.

I alla fall där patienen dör p.g.a. att man gjort en missbedömning får journalisterna allmänheten att tro att pat hade överlevt, bara hon kom in till sjukhuset. Kanske hade patienten avlidit ändå om hon fått åka med, men då hade det inte varit en lika bra historia.

Men, visst det är inte bra när en patient avlider i samband med att en missbedömning har gjorts.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/11 2007 18:09

Hade varit väldigt intressant att läsa ambulansjournalen.
Att ta ett EKG tar ju ett litet tag medan artikeln gör gällande att de kom, frågade om hon knarkade och sedan åkte. Under tiden man tar ett EKG framkommer ju också en hel rad andra fakta och efter detta kanske man lämnade patienten. Misstänker att det även togs ett blodtryck som tydligare än en av afronbladets experter kan tala om huruvida patienten var i chock.
Allt detta borde stå i journalen men jag misstänker att HSAN i sådant fall haft något svårt att ge en erinran. Alternativt så har man trott mer på anhöriga än journalen vilket i de flesta fall känns väldigt tveksamt eftersom anhöriga sällan uppfattar saker som de är.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 23/11 2007 22:45

Lipton skrev:Hade varit väldigt intressant att läsa ambulansjournalen.
Att ta ett EKG tar ju ett litet tag medan artikeln gör gällande att de kom, frågade om hon knarkade och sedan åkte. Under tiden man tar ett EKG framkommer ju också en hel rad andra fakta och efter detta kanske man lämnade patienten. Misstänker att det även togs ett blodtryck som tydligare än en av afronbladets experter kan tala om huruvida patienten var i chock.
Allt detta borde stå i journalen men jag misstänker att HSAN i sådant fall haft något svårt att ge en erinran. Alternativt så har man trott mer på anhöriga än journalen vilket i de flesta fall känns väldigt tveksamt eftersom anhöriga sällan uppfattar saker som de är.
03:30 på morgonen, dålig natt, trött på jobbet, kollegan osv....


Blåa extremiteter talar väl för cirk.svikt om ngt.

Jag fick en förtur för ett tag sedan : Man - 44. Oklara problem, cyanotisk om händer och fötter, somnolent, hjärtpatient.

Jag sa till kollegan att det här låter inte bra så vi priar upp det till en 1:a på eget bevåg. När vi precis skall bryta oss framme ropar SOS upp oss och meddelar larm på adressen pga att pt är mvl.
Efter att ha ventilerat (andas ej vid ank), givit vätska, tippat pt, så vaknar han till. EKG : sinus, breddökade kammarkomplex frekv 80, 70/40 i tryck, frekvent med VES. Pt får efter en stund fin färg i ansiktet men är knallblå om händer och fötter. Har du ont? -nää vad har hänt, hjälp mig in till huset igen jag skall åka till jobbet(vi lastade kvickt) :!: Hustrun är nöjd då vi fått skick på pt och skall åka till jobbet själv säger hon. Jag påtalar att pt kanske inte kommer att leva så länge till och vill hon så är hon välkommen att medfölja, vilket så också sker. Pt dog i akut hjärtinfarkt och kardiogen chock 2 h senare.

Ibland lyckas man med sitt jobb men pt dör så småningom ändå. Det krävs intresse och engagemang för att orka jobba prehospitalt, jag tycker att uppvisar man sviktsymptom, skall man jävlar ta det på allvar och inte vara morgonnonchalant. Med engagemang, det behövs inte så stort kunnande hade de tagit med pt till sjukhus. De förtjänar påföljd även om det inte spelar ngn roll vad och när det gjorts för att rädda pt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/11 2007 16:31

ditte: Min poäng var just det, att om man köper det aftonbladet skriver och helt enkelt tror på det faktum att anhöriga i efterhand påstår att patienten visar symtom på sviktande cirkulation så borde personalen vare sig ha legitimation eller jobb kvar.
Frågan som är viktigare att diskutera är huruvida personalen skall dömas av hur anhöriga uppfattar situationen. Eventuellt också vilken vikt det som står i journalen har i en liknande situation. Faktum är ju att anhörigas version sällan stämmer då de är stressade, rädda och asnervösa. Frågan om patienten då tagit någon form av narkotiskt preparat är rättfärdigad även om den för anhöriga låter som brukar hon knarka och innebär att oavsett utkomst för patienten kommer anhöriga alltid minnas det taskiga bemötandet som i verkligheten kanske var helt enligt läroboken.

banan

Inlägg av banan » 24/11 2007 20:03

Vad aftonbladet och expressen skriver litar jag inte en sekund på.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 27/11 2007 2:59

Vi har inte alla fakta på bordet. Det säger väl ganska mycket? Jag och vad jag vet alla som jag arbetar med vill patienten det bästa och inget annat.

Människan är felbar, precis som våran kommunikation och våra intryck är ibland. Patientens autonimi är också någonting man säkert kan fundera över, har ni någonsin nekat någon att följa med in om det inte vart helt uppenbart att patienten ej har adekvat sjukdomsbild(resväska, kostym med 200 i näven) för ett prehpsoitalt omhändertagande av en akutambulans? Man kan ju också ställa sig frågan om man någon gång släpat in någon i bilen som vägrat följa med?

Nånting har i alla fall blivit fel. Jag har inte alla fakta så jag skall inte antyda om skulden ligger på ambulanspersonalen, SOS, sjukvårdssystemet, vädret, etc..... Det som jag vill framhålla är i alla fall att det INTE är patientens eller de anhörigas fel. Vilket vissa(av misstag) kan få det att framstå som. Media har alltid kontroversiella budkap och ett krav på sig att mata ut artiklar och starka huvudrubriker som skall beröra tillräckligt för att någon skall betala en tia för att läsa det. Unga reportrar som snabbt kan väcka kännslor hos läsarna, men kanske inte inser att det finns parter bakom som framställs som onda och själviska fast än vi inte vill annat än att hjälpa människor(det jag vill tro om svensk ambulanspersonal).

Att läkare psykologer diskuterar utifrån psykologiska profiler och bedömmer en människas försvarslöshet utan att ha vart på platts tycker jag är förkastligt! Tror faktiskt att samtliga i ambulanspersonalen känner till cyanos och dålig perifier cirkulation... Men precis som vissa på detta forum så tycker väl folk med högre utbildning om att klanka ner på personal med lägre utbildning, som i detta fall!

Till sist mitt djupaste medlinande och beklagande för familjen som förlorade fru och mor - P

Skriv svar