Läkare Prehospitalt

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/12 2007 10:11

Angående debatten så tycker jag inledningen är lite rolig. När Castreen presenteras så blir det ju fel på arbetsplatsen vilket man kan höra att hon mumlar en rättelse på. När Eklund presenteras som Edlund så upplevs detta uppenbarligen som något mycket allvarligt av vårdförbundets ordförande?! Själv la jag inte märke till felsägningen förrän den rättades till... :roll:
Sedan måste jag säga att jag försökte hålla ett öppet sinne genom debatten, trots min allmänna inställning som delas av många att region skånes nuvarande system är värdelöst. Efter några minuter märker jag dock att jag sitter och håller med om det mesta som Kongstad säger, ja egentligen allt med viss reservation för att vi i framtiden kan få fler yrkesgrupper med grund i omvårdnad även i ambulansen och att dessa då kan bidra till ytterligare behandlingsmöjligheter och utveckling. Hur kan det då komma sig att chefsläkaren för ett system som jag tycker verkar helt kasst beskriver en ambulanssjukvård som jag upplever som näst intill optimal? Den enkla anledningen jag kan se är att hans beskrivning ligger fruktansvärt långt ifrån region skånes verklighet.
Kongstad pratar ju om att läkarens primära uppgift inte är att åka på larm som ambulanssjuksköterskan klarar själv för att sedan ordinera behandlingen som ambulanssjuksköterskan redan påbörjat. Läkarens uppgift är inte heller att åka på de larm där denne tror sig behövas, utan istället är läkarens uppgift att verka som ett stöd för ambulanspersonalen som vid tveksamheter skall kontakta denne i första hand. I detta läget underlättas kontakten av att läkaren arbetar prehospitalt och då förstår frågeställningen på ett annat sätt än om personalen skulle ringa till akuten. På detta vis får också ambulanspersonalen en något mer slagkraftig möjlighet att föra diskussion med andra vårdinstanser där man kan inte alltid förstår problemen och det dessutom kan finnas läkare som är ovilliga att förstå förklaringar från sjuksköterskor utan behöver bli tillrättavisade av läkare. Så långt håller jag med Kongstad (med reservation för att en läkare som inte förstår eller håller med om något jag gjort visserligen kanske lyssnar bättre till en läkare men då löser vi egentligen inte problemet med att läkare tror de är bättre än sjuksköterskor, jag förstår dock att Kongstad som själv är läkare inte har något intresse i att lösa detta problem).
Det uppenbara köttbenet i den här debatten blir ju således helt klart, i alla fall för mig. Dock verkar det inte vara så uppenbart eftersom Castreen och framför allt Eklund helt missar att hugga på det. Kongstad beskriver ju något som han uppenbarligen helt missar att i praktiken genomföra. Varför ifrågasätter ingen detta under debatten?

AuF

Inlägg av AuF » 14/12 2007 10:36

Van the man:

Absolut. Därför känns det som ett väldigt billigt argument att använda sig av... Speciellt om man ska kalla sig proffessor i akutsjukvård.

Är de inte nån mer än jag som tycker VF ordförande är väldigt intetsägande ?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 14/12 2007 17:30

Lipton skrev:Så långt håller jag med Kongstad (med reservation för att en läkare som inte förstår eller håller med om något jag gjort visserligen kanske lyssnar bättre till en läkare men då löser vi egentligen inte problemet med att läkare tror de är bättre än sjuksköterskor, jag förstår dock att Kongstad som själv är läkare inte har något intresse i att lösa detta problem).
Det där var en kommentar som jag inte förväntade mig från dig, Lipton..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 14/12 2007 18:23

Lipton: Det är väl inte så underligt att de inte kritiserar detta under debatten eftersom det är den typen av läkarbil vi vill ha. Det de säkert inte vet är, att verkligheten inte ser ens i närheten ut som detta.

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/12 2007 18:24

AuF: Läs mitt inlägg igen, och om du sedan fortfarande har lust att ställa samma fråga om A-K.E. så skall jag förtydliga mig!

ssk2

Inlägg av ssk2 » 14/12 2007 21:50

Lipton skrev:AuF: Läs mitt inlägg igen, och om du sedan fortfarande har lust att ställa samma fråga om A-K.E. så skall jag förtydliga mig!
Läkarna kommer för att stanna och det är bara att titta på Danmark med alla sina läkarbilar. KAMBER följer efter. SLL kommer av allt att döma införa fler läkare inom ambulanssjukvården. Jag tror syrror försvinner helt från akutbilarna inom bara några år. Håller med alla dom som vill öka medicinkunskap inom ambulanssjukvården och här är läkarna det självklara valet. Jag tror att många människor inte vet att vi syrror inte läser just någon medicin och att en läkare äter upp oss till frukost i fråga om kunskap i akutsjukvård.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 15/12 2007 1:39

Att läkarna blir kvar i verksamheten tror jag också. Dock finns det mycket att önska när det kommer till deras roll på fältet.
Att det råder en konfliktsituation mellan PHAT och primärvården när det gäller hembesök tror jag nog, det är nämligen ingen av dem som är speciellt intresserade av att ta uppdraget.

När det gäller videodebatten, kan jag hålla med om att vår chef Kongstad för ett sunt resonemang kring läkarnas prehospitala roll. Att den sen inte alls stämmer med den verklighet vi arbetar i idag framkommer ju såklart inte, men det låter ju bra.

Däremot köper jag inte den finska damens resonemang kring det där med hjärtstoppen... Hur kan man bara häva ur sig nåt sånt? Skulle vilja se den rapport som visar att läkarna bidrar till att 17% fler hjärtstoppspatienter överlever.
Jag tror precis som någon tidigare sa, att man nog inte har inkluderat samtliga patienter i detta. Kanske har man lite mer stake i Finland och avstår HLR på mycket gamla och multisjuka patienter. vad vet jag...

AuF

Inlägg av AuF » 15/12 2007 4:05

Lipton:

Förstod dig gott...

Fanns enligt min mening en hel del i debatten hon kunde kritiserat lite hårdare... Verkade som hon inte riktigt var insatt i ämnet ordenligt. Hade vart mer intressant om dem hade tagit med en verksamm ambulanssjukskötersla i debatten. Varför inte någon ifrån skåne...

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/12 2007 13:28

AuF: Jo visst. Och när du formulerar dig på det sättet så blir det också ganska uppenbart att man som sjuksköterska i allmänhet och ambulanssjuksköterska i synnerhet inte längre får så mycket av vårdförbundet.
Personligen upplevde jag att jag fick mer av vårdförbundet som student än som arbetande sjuksköterska. Då fick jag ju för 90:-/halvår eller något liknande en jättebra tidning en gång i månaden, men sedan blev man färdig och då fick man i princip ingenting mer för några hundra i månaden. Det var min känsla det.

Angående det faktum att läkare har en djupare teoretisk kunskap i akutsjukvård så är det självklart ett faktum som inte går att debattera. Den intressanta frågan att debattera är snarare om denna djupa medicinska teoretiska kunskap på fältet räddar liv eller minskar lidande till så stor del att det är motiverat med den större kostnaden. Alternativt om läkarens medicinska åtgärder på fältet skiljer sig nämnvärt från sjuksköterskans omvårdnadsåtgärder. På akutmottagningens spelfält är jag övertygad om att viss patientkategorier bör handläggas av läkare eftersom de annars kommer få men för livet eller dö, men prehospitalt är miljön en så starkt påverkande faktor att läkarens kunnande visserligen må vara större men omsatt till praktik begränsas det ändå till i princip samma åtgärder som sjuksköterskans.
Detta i relation till att vi lever i en värld där man internationellt sett lägger ett större ansvar på akutmottagningens sjuksköterskor att självständigt bedöma och behandla vissa patientkategorier tror jag inte i kan förvänta oss att läkarna helt kommer ta över den prehospitala vården.
Däremot kommer vi antagligen få fler läkare i prehospital vård eftersom de faktiskt hör hemma även där (idag är det väl i princip bara den kommunala sjukvården som har mindre läkare än ambulanssjukvården). Den svåra uppgiften är att finna de arbetsuppgifter som motiverar deras närvaro prehospitalt. På samma vis är jag övertygad om att vi kommer få fler sjuksköterskebaserade mottagningar (inte bara planerade utan även oplanerade) som tar över mycket av läkarnas traditionella roll.
Detta sammantaget och kombinerat med en utbyggnad av vårdens IT-system kommer innebära att man i framtiden kanske slipper vänta i hemmet 8 timmar på att vårdcentralen skall ringa upp när man vill förnya ett recept för ett läkemedel man utan tvekan kommer fortsätta behöva. Det kommer också leda till en större möjlighet för patienter att hamna på rätt vårdnivå.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 15/12 2007 14:40

Vårdförbundet är inte vatten värda! Jag fattar inte att du kan vara med och stötta en organisation som mer ser ut som en arbetsgivarorganisation med en ordförande som har åsikter som aldrig eller sällan är förankrade bland medlemmarna. Vårdförbundet är helt värdelösa och jag tycker fler borde lämna organisationen eller ta över den och starta upp från början. Vad gäller Alarm så borde de få priset för årets osynligaste fackliga organisation. Som syrra med specutb kan man vara med i andra fackförbund. Med dessa företrädare är det inte konstigt att uskorna kutar ifatt oss!

Vårdförbundet = IG

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 15/12 2007 21:18

ssk2 skrev:
Lipton skrev:AuF: Läs mitt inlägg igen, och om du sedan fortfarande har lust att ställa samma fråga om A-K.E. så skall jag förtydliga mig!
Läkarna kommer för att stanna och det är bara att titta på Danmark med alla sina läkarbilar. KAMBER följer efter. SLL kommer av allt att döma införa fler läkare inom ambulanssjukvården. Jag tror syrror försvinner helt från akutbilarna inom bara några år. Håller med alla dom som vill öka medicinkunskap inom ambulanssjukvården och här är läkarna det självklara valet. Jag tror att många människor inte vet att vi syrror inte läser just någon medicin och att en läkare äter upp oss till frukost i fråga om kunskap i akutsjukvård.
Alltså, jobbar du eller har du jobbat i amb. Själv kan jag knappt motivera behovet av spec. ssk i amb. Kan ärligt säga att jag med mina bristande medicinska kunskaper enl några på detta forum knappt använder dessa inom amb.sjukvården. Man måste förstå att för 85-95 % av jobben i amb knappast behöver spec.utb. så varför skall man införa en ännu högre medicinsk kompetens. Och de riktiga fallen skall in på akuten fortast möjligt och få vård under ordnade former. Och för hålla liv i dessa räcker det gott med akut/anestesierfarenhet.
To whom much is given, much is expected.

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/12 2007 23:46

ssk2: Är inte helt säker på att du svarar på mitt inlägg, men om du gör det så förstår jag dig inte. Du menar väl inte att du efter det inlägget jag skrivit tror att jag är medlem i VF?
Jag är sjuksköterska, att vara medlem i VF för en tidning och juridiskt stöd som jag förhoppningsvis aldrig behöver tycker jag känns omotiverat och tyvärr är det ju allt man får. Lönerna misslyckas de ju fatalt att höja, visserligen gör jag kanske inte jobbet så mycket bättre själv men då är det i alla fall upp till mig. Sedan är det ju då frågan om a-kassan, men ärligt talat hur många arbetsvilliga arbetslösa sjuksköterskor har du träffat?

Jag anser att VF och de andra stora fackförbunden spelat ut sin roll. Det är inte rimligt att samma fackförbund förhandlar åt labbassistenterna som åt barnmorskorna som åt sjuksköterskorna. Tycker det är lika orimligt att samma fackförbund förhandlar åt busschaffisen, brandmannen och städerskan också. Helst skulle jag se flera mindre fackförbund som då hamnar i en konkurrenssituation och därmed måste prestera för sina medlemmar. Här tycker jag ALARM har en bra intention, men tyvärr har jag aldrig träffat på någon av deras medlemmar någonstans eller hört något om dem i media.

Skriv svar