http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20070918
Henrik Mellström bloggar om sitt arbete på akuten i Umeå, och i somras skrev han om det i Arbetaren. Nu har bloggandet stoppat hans förväntade vikariat. 
Artikeln i Arbetaren (nr 27/2007), en dagbok om arbetsvillkoren på akutmottagningen i Umeå, fick stor uppmärksamhet på sjukhuset.
– Den blev grymt väl mottagen bland arbetskamraterna och fick stor spridning och blev ett irritationsmoment för cheferna. Men de sade ingenting, säger Henrik Mellström och berättar att det var via artikeln som många även fick nys om att han bloggade om sin vardag på akuten.
Även bloggen blev populär bland jobbarkompisarna. Men innehållet – där han bland annat skrev om de låga lönerna, de hårda och stressiga arbetsförhållandena och hur varje sekund som inte tillbringades där var en befrielse – fick chefen att se rött.
Den 30 augusti, på tryckfrihetens dag, blev Henrik Mellström inkallad på möte med sin överordnade, Marjo Forsberg. 
– Hon sade att hon hade tänkt att ge mig ett nytt vikariat, men att det jag skrivit låg mig i fatet och gjorde att jag inte längre var aktuell för ett arbete.
Forsberg undrade också varför han befann sig på arbetsplatsen ”över huvud taget” eftersom han – med tanke på bloggens innehåll – så uppenbart tyckte illa om att arbeta där, samt förklarade att hon hon själv älskade sitt arbete och gick dit med glädje varje morgon.
– Tycker man inte så måste man vara sjuk, sade hon, och undrade om jag var deprimerad.
Enligt Henrik Mellström poängterade även chefen att det inte var fråga om att han brutit tystnadsplikten eller avslöjat några affärshemligheter, utan att han helt enkelt inte var önskvärd på grund av sin inställning till arbetet.
När Arbetaren når Marjo Forsberg vill hon inte kommentera Henrik Mellströms uteblivna vikariat. 
– Det får ni fråga honom om. Jag tänker inte kommentera det, säger hon.
Får man skriva om sitt arbete om man jobbar på sjukhuset i Umeå?
– Det får man. Artikeln han skrev i Arbetaren hade han dessutom fått godkännande för att publicera.
Så han fick alltså inte förlängt vikariat på grund av det han skrivit i bloggen?
– Det är du som säger, inte jag. 
Jag frågar bara om det är så.
– Som sagt, det får du prata med honom om.

Kickas för sin frispråkighet!
Moderator: Wernvik
- 
				banan

- 
				JOCKE

det är bara att inse, vi sitter i en riktig skitsits om man skulle yppa en felaktig mening. Jag förstår att en arbetsgiver vill ha lojala arbetare. Att man vissa dagar går till jobbet mot sin vilja är väl inget ovanligt?
Jag gjorde misstaget att skämta på fel sätt. Jag hade tappat mina pennor (inget ovanligt alls) och gick in till stationschefen för att se om där fanns några på lager. Där inne satt regionschefen för Falck och häckade. Pennan jag fick var nån reklampenna av nåt slag. Regionschefen undrade varför vi inte hade Falckpennor? Tja, sa jag... de är väl som resten av Falckgrejorna, de fungerar sådär! Oj oj oj... inte poppis!! jag fick sitta och förklara mig i 30 min och tala om varför jag skulle vara kvar när jag uppenbarligen inte var lojal mot företaget. Helt otroligt! Jag sa det ändå på ett skämtsamt sätt!
Man ska tydligen akta sig noga för att yttra sig!

Jag gjorde misstaget att skämta på fel sätt. Jag hade tappat mina pennor (inget ovanligt alls) och gick in till stationschefen för att se om där fanns några på lager. Där inne satt regionschefen för Falck och häckade. Pennan jag fick var nån reklampenna av nåt slag. Regionschefen undrade varför vi inte hade Falckpennor? Tja, sa jag... de är väl som resten av Falckgrejorna, de fungerar sådär! Oj oj oj... inte poppis!! jag fick sitta och förklara mig i 30 min och tala om varför jag skulle vara kvar när jag uppenbarligen inte var lojal mot företaget. Helt otroligt! Jag sa det ändå på ett skämtsamt sätt!
JOCKE skrev:det är bara att inse, vi sitter i en riktig skitsits om man skulle yppa en felaktig mening. Jag förstår att en arbetsgiver vill ha lojala arbetare. Att man vissa dagar går till jobbet mot sin vilja är väl inget ovanligt?
He he.... kul. Hoppas att er regionschef inte läser på ambulansforum, då kanske du ligger illa till igen!
- 
				van the man

- 
				Lipton

Visst kan man bli upprörd och börja yra om hur saker och ting blivit och att cheferna i vården är under all kritik osv. Men jag har svårt att reagera på detta sätt, inte för att jag inte tycker det är för jävligt för jag kommer definitvit att sakna bloggen som jag följt sedan den handlade om infektion i Gävle. Jag reagerar istället på ett helt annat sätt som kanske är ett ändå tydligare tecken på hur värdelösa chefer vi i allmänhet har. Jag jämför helt enkelt med när jag själv hamnade i samma situation och konstaterar lugnt att den där Marjo tydligen är en mycket bättre chef än den jag hade; hon kunde ju i alla fall ge en rimlig motivering.
Visst är det skrämmande att man kan tänka så positivt om något så värdelöst dåligt...

Visst är det skrämmande att man kan tänka så positivt om något så värdelöst dåligt...