EMT/Paramedic
Moderator: Wernvik
EMT/Paramedic
JAg undrar om det är någon som har någon erfanheter av att jobba som EMT/Paramedic i USA eller genomfört en sådan utbildning?
Fråga om utbildning...
Hej!
Det finns flera skolor och företag i både USA och UK som utbildar EMT och Paramedics. Jag skulle råda dig att söka mer fakta på någon UK baserad sida. Du kan också ringa till London Ambulance och höra dig för om deras utbildningar. Jag har tyvärr inga nummer tillgängliga där jag just nu befinner mig men det skall nog gå ganska enkelt att hitta någon bra utbildning för dig! Vissa utbildningar kostar pengar, andra är mer eller mindre kostnadsfria mot att du tar anställning. I USA är det dock som du säkert vet inte enkelt att få tillstånd att arbeta. UK är inga bekymmer vad jag vet!
//LYCKA TILL
ANBASS
Det finns flera skolor och företag i både USA och UK som utbildar EMT och Paramedics. Jag skulle råda dig att söka mer fakta på någon UK baserad sida. Du kan också ringa till London Ambulance och höra dig för om deras utbildningar. Jag har tyvärr inga nummer tillgängliga där jag just nu befinner mig men det skall nog gå ganska enkelt att hitta någon bra utbildning för dig! Vissa utbildningar kostar pengar, andra är mer eller mindre kostnadsfria mot att du tar anställning. I USA är det dock som du säkert vet inte enkelt att få tillstånd att arbeta. UK är inga bekymmer vad jag vet!
//LYCKA TILL
ANBASS
Blood Will Tell
EMT/ Paramedic
Det ar en stor skillnad pa EMT och paramedic. EMT har inte samma ansvar for patient vard som en paramedic har. I prehospital verksamhet har i USA sa ar rang ordning EMT-Paramedic-ssk. Om man lamnar over patienten till en paramedic sa gor vi vad vi kallar "downgrade of care". Vi maste ha tillstand fran en av vara overlakare pa vart bas sjukhus for att gora detta.
Jonas
Flight RN
Jonas
Flight RN
Re: EMT/ Paramedic
[quote="JOCWLA"]Det ar en stor skillnad pa EMT och paramedic. EMT har inte samma ansvar for patient vard som en paramedic har. I prehospital verksamhet har i USA sa ar rang ordning EMT-Paramedic-ssk. Om man lamnar over patienten till en paramedic sa gor vi vad vi kallar "downgrade of care". Vi maste ha tillstand fran en av vara overlakare pa vart bas sjukhus for att gora detta.
Jag vet inte om frågeställningen utgjorde funderingar kring skillnaden på EMT och Paramedic. Men det stämmer som JOCWLA skriver när det gäller rangordningen. Det ser ut som du arbetar i USA!? Det vore roligt att höra lite om den verksamhet du är i!
//BE SAFE
AMBASS
Jag vet inte om frågeställningen utgjorde funderingar kring skillnaden på EMT och Paramedic. Men det stämmer som JOCWLA skriver när det gäller rangordningen. Det ser ut som du arbetar i USA!? Det vore roligt att höra lite om den verksamhet du är i!
//BE SAFE
AMBASS
Blood Will Tell
EMT/Paramedic
AMBASS: Du vet inte hur de gör om man har en Svensk SSK utbildning bakom sig, måste man läsa om allt för att få en UK Paramedic leg
eller kan man jobba inom ambulansen fast man "bara" har ssk leg.
Det är lite synd att vi inte har de arbets titlarna när man jobbar inom ambulansen. Då skulle det nog vara lättare att få jobb i andra länder.
Tack på förhand!
/Stuffen
eller kan man jobba inom ambulansen fast man "bara" har ssk leg.
Det är lite synd att vi inte har de arbets titlarna när man jobbar inom ambulansen. Då skulle det nog vara lättare att få jobb i andra länder.
Tack på förhand!
/Stuffen
Min erfarenhet av att jobba i England, sa motte jag aldrig nagra ssk som jobbade pa ambulans. Om man behovde nagon med hogre utbildning pa ambulansen under transporten, sa tog man en ssk eller lakare med sig fran sandande sjukhuset. Men det kan ha andrats, det ar ca 3 1/2 ar sedan jag jobbade i England. I USA, sa ar ssk pa "vanlig" ambulans anstallda av ambulans foretag som enbart gor transporter och aker nastan aldrig pa vanliga larm.
Jonas
Native Air, AZ
Jonas
Native Air, AZ
angående england...
Men hur är det i england när du skriver "SSK"??
Är det då en "RN" eller "sister" som måste åka med i en ambulans?
De är ju så otroligt titelsjuka "over there"
systemet verkar ju väldigt svårt att förstå sig på...
Är det då en "RN" eller "sister" som måste åka med i en ambulans?
De är ju så otroligt titelsjuka "over there"

systemet verkar ju väldigt svårt att förstå sig på...
oftast sa ar det en erfaren "Staff Nurse", som man kallas i England tills man blir en "Syster" Systemet ar inte sa komplicerat nar man val har forstatt att hela den brittiska kulturen handlar om att ha en fungerande uppdelat samhalle. Bara se pa kunga familjen, de blir behandlade med siden vantar hela tiden. Nar jag jobbade i London sa hade vi Prins Charles pa akuten for att officiellt inviga den ombyggda/renoverade akuten. Under hans besok i varat Trauma/Resucitaion rum, sa fick vi in ett stillestand. Han blev knuffad undan av sina assistenter till ena andan av rummet och en flyttbar skarm sattes upp, sa att han inte kunde se nagot av vad vi gjorde. Ok, patienten hade inte ett hjart stillestand och hade bara svimmat, Han var pa ogon kliniken och svimmade alltid varje gang som de gav honom ogondroppar (en valdigt ursaktande ssk ringde senare och bad om ursakt). Hieriarkin pa ett sjukhus ar valdigt strikt, lite mer avslappnat har i USA, men har hort att det beror lite fran sjukhus till sjukhus, kanske en av anledningarna som jag lamnade sjukhus verksamheten och borjade jobba prehospitalt istallet, vilket jag inte angrar.
Jonas
Native Air, AZ
Jonas
Native Air, AZ
Jag ska åka till London mellan den 14/3 och 21/3 och praktisera på London Ambulance Service. Lunds universitet har ett utbytesprogram med Kingston University, så att en grupp studenter från ambulanssjuksköterskeutbildningen får åka en vecka till London och en grupp paramedics från London kommer hit.