Hur bör man behandla alkoholpåverkade personer?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

zzzimon

Hur bör man behandla alkoholpåverkade personer?

Inlägg av zzzimon » 25/5 2007 14:48

Hej
Jag är inte ambulanssjukvårdare, utan jobbar istället
som första hjälpare inom Röda Korset på frivillig basis.
På de uppdragen (konserter etc) stöter vi ofta på undomar
som är berusade, kräks och är halvt okontaktbara.

Jag undrar lite hur vi ska behandla dessa personer. Vi
brukar lägga dem på bårar och så försöker vi övervaka
dem, eller så får kompisar ta hand om dem, men oavsett
vilket känns det inte riktigt bra. Man är ju oroliga över hur
pass alkoholförgiftade de är. Årligen dör ju ett antal hundra
personer av alkoholförgiftning i Sverige.

Min fråga är när bör man ringa ambulans? Räcker det med
att de sover ruset av sig, eller vid vilka symtom bör man
kontakta ambulans. Vi har ibland personer som är svårväckta
eller underkylda. Är dessa t.ex. symtom tillräckliga för att
kontakta ambulans.

mvh Simon

Beaver

Inlägg av Beaver » 25/5 2007 15:47

Hej!
Den här frågan har varit uppe tidigare, även jag har ställt den men tycker inget konkret svar har kommit fram.
Jag skulle även vilja tillägga några frågor:
Ska få dem att kräkas, såsom att ge dem mycket vatten?
När de har kräkts upp det de har i magen ska man låta dem dricka mer vatten då för att de skall ha något i magen?
Det här gäller väl inte bara de allra mest akuta personerna, men kan tänka mig att ni även har erfarenhet från fester med mera. Bara vad du som privatperson kan göra för att underlätta för en som har druckit sig för berusad.

MVH
Peter

peder

Inlägg av peder » 25/5 2007 16:36

Kan du få i en alkoholpåverkad person att dricka vatten, är det inte en alkoholförgiftad person... bara en full person. Bättre att be honom stoppa fingrarna i halsen om du gärna vill att han ska kräkas. Det gör inte så stor nytta dock, eftersom det är bara den alkoholen som ligger i magsäcken vid det tillfället som försvinner från kroppen. Alkoholen som redan är upptagen av kroppen kommer inte att försvinna genom att han kräks.

Dödsfall är till största delen orsakade av ofri luftväg, antingen maginnehåll eller tungan som faller bak i svalget. Vid ca 5 promille slutar andningscentrum att fungera och personen slutar att andas. Alkoholförgiftning kan även ge kramper och arytmier.

Det man ska göra som privatperson är att lägga personen i stabilt sidoläge.
Tonåringar som dör av endast alkohol tror jag är extremt ovanligt. Alkoholen sköter själv "doseringen" genom att man tuppar av innan man hinner få i sig tillräckligt mycket för att det ska bli urakut. (Undantaget kanske är "shots-tävlingar" där man dricker en stor mängd starksprit på kort tid.)

Men problemet är att ungdomar idag gärna blandar läkemedel eller olagliga substanser med alkohol och därmed kan situationen vara helt annorlunda och kan snabbt bli livshotande.

Är man osäker på om man själv reder upp situationen är det bättre att ringa ambulans en gång för mycket, än en gång för lite.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

na-läk

Hur bör man behandla alkoholpåverkade personer

Inlägg av na-läk » 27/5 2007 20:13

Ett tillägg till Peders utmärkta svar...

Om personen inte öppnar ögonen på smärtstimulering bör du kontakta ambulans, eftersom man KAN vara både full och ha andra åkommor.

:)

Skriv svar