HIA

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

HIA

Inlägg av AuF » 4/12 2006 23:27

En fråga till någon som jobbat på HIA/hjärta eller som har lite mer koll än mig =) :

När man jobbar på HIA, är man då oftast anställd "enbart" på HIA eller är det en rotations tjänst mot den vanliga hjärtavdelningen?

Finns det några formella eller "informella" krav på internutbildningar osv för att få jobba på HIA eller hur brukar det se ut ?

Hoppas nån kan ge svar på en något komplex fråga...

MVH

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 4/12 2006 23:29

I Kristianstad är det rotation med eftervården och för vissa även angiolab.

klerty

Inlägg av klerty » 5/12 2006 9:02

Här i Karlstad har man rotationstjänst med vanliga hjärtavdelningen eftersom dessa också är integrerade i varandra. Däremot ställer man krav på att man skall ha arbetat på den vanliga avdelningen en viss tid innan man får gå över på HIA platserna.

AuF

Inlägg av AuF » 5/12 2006 17:03

Ok ok.
Sitter nämligen på ett angenämt problem inför min examen. Har blivit erbjudet tjänst på både hjärta och en sk. Akutvårdsavdelning... Väldigt svårt!

Vilket är mest givande inför en framtida IVA/akuten/ambulans placering ? Vet att de är en omöjlig fråga att svara på men, lite reflektioner skadar aldrig =)

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 5/12 2006 18:45

HIA är en väldigt intressant avdelning att jobba på. Eftervården är inte heller helt fel. Jag hade nog önskat en rotation.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 5/12 2006 20:00

AuF skrev:Ok ok.
Sitter nämligen på ett angenämt problem inför min examen. Har blivit erbjudet tjänst på både hjärta och en sk. Akutvårdsavdelning... Väldigt svårt!

Vilket är mest givande inför en framtida IVA/akuten/ambulans placering ? Vet att de är en omöjlig fråga att svara på men, lite reflektioner skadar aldrig =)
Arbetar själv fför tillfället på AVA (Akutvårdsavdelning med medicinsk intriktning) och tycker att detr ger väldigt mycket kunskap om många olika medicinska tillstånd.

HIA är säkert jätteintressant och ger framförallt mycket kunskap och erfarenhet inom kardiologi. Du kommer bli en hejdare på EKG-tolkning osv. Dock kanske du inte får en så bred kunskap inom den medicinska världen.

//Tompa

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/12 2006 23:26

AuF: Mitt tips: 50/50, eller 60/60 om din plånbok är av den hungriga typen! :wink:

AEG

Inlägg av AEG » 6/12 2006 11:43

Skulle verkligen rekomendera MAVA i före HIA. Medicinsk akutvård erbjuder många olika diagnoser och riktigt risiga patienter, avdelningarna ofta kända som mini-IVA på sjukhusen. Det olika diagn. vi behandlar mest är lungemboli, intoxer, allergiska reaktioner, sepsis, hjärt- och andningssvikt, oklart medvetslösa patienter, hjärtinfarkter och instabila anginor när det är fullt på hjärtavd. (nästan alltid med andara ord) samt allt annat som för läkarna på akuten är oklart läggs upp på MAVA.

klerty

Inlägg av klerty » 6/12 2006 15:12

Jag kan också lägga in ett gott ord för MAVA som också är min arbetsplats för tillfället, man får träffa på så mycket olika saker och man lär sig nya saker precis hela tiden. Mycket kluriga patienter ibland, nackdelen är val alla lodisar och psykfall som tenderar att dyka upp men det är en utmaning det också.

Skriv svar