Körtestet på Falck ambulans???? Med mera.

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Tompa31

Körtestet på Falck ambulans???? Med mera.

Inlägg av Tompa31 » 24/11 2006 22:22

Tjena...

Skall snart göra körtestet för Falck ambulans i stockholm.

Undrar nu lite vad jag skall förvänta mig av testet? Vad kommer man att testas på lite mer specificerat? Vad kan göra att man blir kuggad? Vad skall man och vad skall man inte göra under testet?

Dessutom undrar jag lite om hur lyfttestet hos Falck går till? Var gör man det? Hur stor belastning osv.?

Vad skall man tänka på vid anställningsintervjun?

Hoppas någon med kunskap om detta kan ge lite råd.

Mvh Tompa

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 25/11 2006 0:41

1. Satsa på rallykörning.
2. Se till att bänka 130kg.
3. Berätta för ambhjonet att du är full av beundran för dennes ohyggliga kompetens!!

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 25/11 2006 10:17

Sjuksköterskan skrev:1. Satsa på rallykörning.
2. Se till att bänka 130kg.
3. Berätta för ambhjonet att du är full av beundran för dennes ohyggliga kompetens!!
Suck............ Lägg ner dina sarkastiska uttalanden osv.

Jag förstår att det är tungt att inte bli antagen för arbete i ambulansen, men inte mycket vi kan göra åt det. De ville helt enkelt inte ha dig som anställd av olika anledningar.

//Tompa

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/11 2006 15:24

Tompa31: Tror snarare det alltid är av samma anledningar i så fall... :lol:

prehospital

Inlägg av prehospital » 25/11 2006 15:50

Lägg ner allihopa! Håller inte med "sjuksköterskan", men ni är inte ett dugg bättre som faller in i samma trall! Skärpning!!!

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 25/11 2006 18:08

Fortfarande är det ingen som har kunnat/velat dela med sig av vad de vet om dessa tester. Nån här på forumet borde ju faktiskt ha genomfört testerna?

//Tompa

Jejja

Inlägg av Jejja » 25/11 2006 18:50

Hej, himla kul med alla "tuffa" grabbar, för det är väl de ni är?!!
I Värmland ska man ha haft körkort minst 3 år och man testas under "testdagarna" med stadskörning, att backa, fickparkera, köra serpentiner både framåt och bakåt, fart test. vi skall även orka bära ca 80kg 3 våningar och 20 meter ca.
klarar man detta börjar man med att åka brevid ca 1 månad innan man får köra "tom" bil och efter ca 3mån och en liten kurs får man börja köra med pat och efter ytterligare ca 1 år blir det ny kurs för att köra prio1. Mycket viktigt att man taret lungt och kör säkert 8)

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/11 2006 23:46

Jejja: Hej! Kul med en tuff brud till på forumet!? :)
Jag vet att en del personer har en uppfattning om kvinnor och bilkörning som innebär att det kanske krävs ett år innan man är lämplig att köra larm. Jag är dock inte en av dem, är du?
Personligen ser jag inte hur man kan säga att alla som nyanställs i en ambulans behöver först tre månader för att bli tillräckligt säker på att träffa patienter innnan den ens kan tillåtas pilla på bilen eller behöver ett helt år på sig för att köra blått. Har man jobbat tio år på akuten SÖS behöver man knappast öva sig på att bemöta sjuka människor. Har man jobbat tio år med att köra larm åt en annan ambulansorganisation behöver man knappast ett år på sig för att behärska framförandet av ett självlysande blinkande fordon i hastigheter som jag marschar till skolan i då jag är sen till en tenta. Var finns individanpassningen? Tycker du själv att det tog ett helt år innan du var redo att köra larm, eller har året inte passerat än och du lever i villfarelsen att övriga trafikanter går in för att träffa dig om du skulle slå på blåljusen? För visst finns det de som tror att blåljus innebär helt oöverkomliga svårigheter, för det måste det väl göra om man måste öva ett helt år för att tillåtas använda dem? Och tänk om man som icke-legitimerad hamnar i en situation då man måste köra blått, då kryper nog svettpärlorna fram i den tomatröda pannan och pulsen känns tydligt i örsnibbarna, tala om säker bilförare! :oops:

Dessutom, hur många organisationer ställer verkliga krav på förmågan att framföra fordonet? Min uppfattning är att det ofta handlar om att sitta av det där året och genomgå de där kurserna för att sedan få en bit papper som säger att man kan köra. Lägstanivån kan således fortfarande vara mycket låg efter detta år, precis som den kan ha legat på exakt samma nivå som när man anställdes. Vore det inte bättre att de som är tillräckligt erfarna och duktiga får köra från dag ett och de som behöver tre år på sig får tre år på sig att utveckla sin förmåga?

prehospital: Ber om ursäkt! Det är ju bara så förbannat svårt att låta bli att kommentera emellanåt.

//Lipton - Som bortsett från mamma vet två kvinnor som är ypperliga bilförare! :lol:

ssk2

Inlägg av ssk2 » 26/11 2006 1:00

Tompa31 skrev:Fortfarande är det ingen som har kunnat/velat dela med sig av vad de vet om dessa tester. Nån här på forumet borde ju faktiskt ha genomfört testerna?

//Tompa
Är du syster så anpassar dom troligen testet om man nu kan kalla det för test. Jag har varit på Falken och har inte lyft annat än en bår utan docka eller kollega. Oroa dig inte för testet utan mer för verkligheten som är annat än bårar utan vikt.

Körtestet är vanlig stadskörning.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 26/11 2006 16:24

Falck har här nere krav på att man ska ha haft körkort i minst 3 år och således också vara minst 21 år gammal. Man ska göra bär/lyftprov som innebär bår plus 80-90kg i 3 trappor upp och 3 trappor ner samt ca 50 meter planmark. skriftligt delegeringsskrivning som återkommer varje år samt delegeringssamtal. Körgårdsövningar med parkering, backning, serpentin, mm.
När man sen har börjat jobba så är det körning med tom bil 1 månad, med patient prio 2-3 i ytterligare 6 månader därefter larmkörning om man bedöms lämplig av de ansvariga.
Som nyanställd har man numera en introduktionsvecka där man går igenom all utrustning och får både teoretisk och praktisk utbildning på allt i bilarna. T ex kartor, mobimed, ISPASS, P-HLR, LUCAS mm...

Skriv svar