Prio vid en ev stroke...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Mr M

Prio vid en ev stroke...

Inlägg av Mr M » 14/11 2006 21:22

Har suttit och tagit del av en hel del ambulansjournaler och kommit fram till att nästan varenda en har fått uppdraget prio 2 från sos vid stroke symtom....

Märkligt när man nu går igenom pat journaler där hälften inte kunnat få trombolys för att tiden har varit för knapp...

vart brister det??...skulle gärna få igång en bebatt om detta!!

mvh micke

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 14/11 2006 23:48

Ålder på dom i journalerna?
Stroke sen tidigare?
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/11 2006 12:19

Det mest avgörande tycker jag är att kunna minimera tiden från symtomdebut till sjukhusdörr. Det verkar vara mycket tid som går förlorad där. Från dörr till behandling via röntgen brukar inte ta längre tid än vad insatserna kräver.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/11 2006 12:59

jag har själv haft ett antal diskussioner med SOS angående denna frågan. Det rimmar dåligt att köra en ev stroke som en 2a om de går under kriterierna för"rädda hjärnan" alltså trombolys. SOS säger att de är medvetna om detta men det kommer inte att ske någon ändring i deras index gällande prio ut till pat. Det de också sa var att om vi anser att det ska vara en etta så är det bara att köra. SOS prioriterar det endast som en etta om det föreligger medvetandepåverkan och/ eller andningspåverkan.

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/11 2006 15:25

JOCKE skrev:Det de också sa var att om vi anser att det ska vara en etta så är det bara att köra. SOS prioriterar det endast som en etta om det föreligger medvetandepåverkan och/ eller andningspåverkan.
Organisatoriska problem på chefsnivå månne?
Det är ju inte SOS som bestämmer sånt här. Ambulansorganisationerna köper ju en tjänst, ambulansdirigering, av SOS och får således det de beställt och betalat för. Om ambulansorganisationen således ber SOS att alla strokar med symtomdebut inom viss tid osv. skall larmas ut som ettor så bör det ju vara slutkäftat.

Jämför med annan tjänst:
Hej herr bilförsäljare, jag vill köpa en såndär volvo med elsäten och metalliclack.
Nähäseru, vi tänker inte sätta in elsäten i någon bil åt dig...

Håller helt enkelt inte!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/11 2006 18:37

Jag kanske var lite otydlig innan! SOS har naturligtvis inte själva tagit detta beslut utan att diskutera det med ansvariga läkare. Det säger väl sig själv tycker jag.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 15/11 2006 19:26

JOCKE skrev:jag har själv haft ett antal diskussioner med SOS angående denna frågan. Det rimmar dåligt att köra en ev stroke som en 2a om de går under kriterierna för"rädda hjärnan" alltså trombolys. SOS säger att de är medvetna om detta men det kommer inte att ske någon ändring i deras index gällande prio ut till pat. Det de också sa var att om vi anser att det ska vara en etta så är det bara att köra. SOS prioriterar det endast som en etta om det föreligger medvetandepåverkan och/ eller andningspåverkan.
Är det verkligen så att du själv får prioritera upp patienten när SOS har prioriterat ärendet? Ambulanspersonalens prioritering handlar väl om transporten till sjukhus?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/11 2006 21:38

sist vi hade denna diskussionen med sos så sa de att om vi anser att det är läge med prio 1 så hindrar de inte det. Om detta gäller samtliga ärenden eller bara de vi talar om här nu vet jag ej.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 16/11 2006 6:33

Vad säger KAMBER då?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 16/11 2006 13:00

Pratade precis med en av operatörerna på SOS i Malmö om den här frågan. Han sa att anledningen att de inte har gjort några ändringar i prioriteringen av denna patientgrupp är för att SOS inte ingår i studien rädda hjärnan. Detta har nyligen varit på tapeten hos dem och eventuellt kommer de att ändra i sitt index. Det kommer inte att bli aktuellt förrän nästa år i så fall. I nuläget så är det prio2 vid stroke om inte patienten uppges vara blek och kallsvetig, andningspåverkad eller medvetandepåverkad. Han sa också att han personligen inte går till 100% enligt index om det är en misstänkt strokepatient som faller under kriterierna för rädda hjärnan. Om jag på något sätt anser att det ska vara prio1 på väg ut så är det bara att meddela SOS operatören om detta. SOS har inga invändningar gällande att vi prioriterar upp ärendet så länge vi meddelar dem om det.
KAMBER har nog inte mycket annat val än att rätta in sig i ledet eftersom inte SOS ingår i studien.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 16/11 2006 13:37

Personligen tycker jag aldrig att man ska chansa vid misstänkt stroke. Med tanke på tidsaspekten bör man alltid sträva efter att patienten ska vara röntgad och klar för trobolys inom en timme från symtomdebut, oavsett andning, medvetandepåverkan etc. Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 16/11 2006 15:00

Jocke, jag håller med dig om att stroke bör vara prio 1.

Men det är landstinget som sätter de medicinska ramarna, inte SOS Alarm. SOS ska bara göra det som de har avtalat med landstinget. Säger landstinget att stroke är prio 2 så är det väl så då?

Har du tagit upp frågan med din ambulansläkare? Tänk om du krockar på vägen ut när du kör prio 1 och SOS har bedömt det som prio 2. Tror du ligger risigt till då. KAMBER är ju inte direkt kända för att värna om sin ambulanspersonal - bara om sina läkare...

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 16/11 2006 20:16

Man kanske borde göra som här i norr, man ger Sosab insikt i vilka kriterier som gäller för att underlätta deras prioritering. Iaf symtomdebut och ålder eller liknande för att sålla bort en massa onödiga prio 1, men för att inte heller missa viktiga prio 1or. Vid oklarhet väljer man naturligtvis en högre prioritet.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 16/11 2006 21:21

Som jag sa innan så ingår inte SOS i studien och därför går de enbart efter sitt index... De har diskuterat detta flitigt med läkarna som jag skrev tidigare. Det är just av den anledningen som vi måste meddela SOS och motivera att vi vill ha det som en etta.

Mr M

Inlägg av Mr M » 16/11 2006 22:21

AKM, självklart dom som faller inom kriteriet för trombolys...!

Men de verkar som om det faller redan vid sos och då är det inte så mkt att göra än att priotera upp på väg in. Konstigt att hjärtan är så upp prioriterade och inte hjärnan?! :(

Skriv svar