Håller sjukvården på att gå under?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Claes

Håller sjukvården på att gå under?

Inlägg av Claes » 31/10 2006 13:13

Vet inte om detta gäller alla landsting. Men dalarna har då börjat med en riktigt tokig sak. Förut kunde man ringa sjukvårdsupplysningen för att få tala med en sjuksköterska om man inte visste vad man riktigt skulle göra. Om man hade medicinska problem och inte var säker på om man skulle söka hjälp eller inte. Nu får man som svara att man ska ringa sin vårdcentral så länge den är öppen. Vad har hänt? Blir nästa steg telefontid till 112? Är det så man har tänkt spara pengar i samhället?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 31/10 2006 14:56

Anledningen att man skall ringa sin VC i första hand är för att de har tillgång till din journal. Min erfarenhet av sjukvårdsupplysningen är att de säger till allt och alla att ta ambulans om de ska till sjukhuset.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/11 2006 9:19

¨åller med jocke. De som vi hämtar och har ´ringt sjukvårdsupplysninge tror jag inte det är någon underdrigt att säga att 80% är rena VC uppgifter..

Personligen tror jag att inrättandet av denna ypplysnig har gett sjukvården betydligt mer att göra då de har en förmåga att stressa upp en patient snarare än att lugna

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 2/11 2006 15:36

Jag instämmer Niklas... Om man känner sig lite kass och ringer till ssk på sjukvårdsupplysningen och berättar att man har ont i ryggen sen ett par dagar tillbaka så säger de, ring efter en taxi för du MÅSTE in och få detta kontrollerat. Personen ringen taxi som har 2 timmars väntetid. Personen minns orden som ssk sa... MÅSTE till sjukhuset. Vad gör man då? Jo man ringer ambulans, klockan 03.30. Jag var ute för exakt detta i natt kan jag säga, och det är inte första och förmodligen inte sista gången heller.
Vad gör ni i såna här situationer? lämnar personen hemma och hänvisar till VC eller tar med han/ hon till akuten?

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 2/11 2006 18:19

JOCKE skrev:Jag instämmer Niklas... Om man känner sig lite kass och ringer till ssk på sjukvårdsupplysningen och berättar att man har ont i ryggen sen ett par dagar tillbaka så säger de, ring efter en taxi för du MÅSTE in och få detta kontrollerat. Personen ringen taxi som har 2 timmars väntetid. Personen minns orden som ssk sa... MÅSTE till sjukhuset. Vad gör man då? Jo man ringer ambulans, klockan 03.30. Jag var ute för exakt detta i natt kan jag säga, och det är inte första och förmodligen inte sista gången heller.
Vad gör ni i såna här situationer? lämnar personen hemma och hänvisar till VC eller tar med han/ hon till akuten?
Hur många törs man lämna hemma :!: :!: :!:

Annars instämmer jag totalt, så frustrerande detta.
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 2/11 2006 19:23

Den här damen vi hade i natt fick bli hemma. Vi ringde PHAT-läkaren och frågade om han tyckte vi kunde lämna henne hemma, det tyckte han och inte nog med det han tyckte att eftersom hon hade så ont så kunde hon få lite morfin i,m.
Det är ju alltid en känslig sak att lämna någon hemma men som i detta fallet. De hade inte gjort ett dugg åt hennes rygg kl 4 på morgonen utan hon hade fått ligga på en brits och väntat. Då är det ju klart skönare att ligga hemma i sin egen säng.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 2/11 2006 21:50

JOCKE skrev:Den här damen vi hade i natt fick bli hemma. Vi ringde PHAT-läkaren och frågade om han tyckte vi kunde lämna henne hemma, det tyckte han och inte nog med det han tyckte att eftersom hon hade så ont så kunde hon få lite morfin i,m.
Det är ju alltid en känslig sak att lämna någon hemma men som i detta fallet. De hade inte gjort ett dugg åt hennes rygg kl 4 på morgonen utan hon hade fått ligga på en brits och väntat. Då är det ju klart skönare att ligga hemma i sin egen säng.
Okej, men vem övervakade patienten under natten? Personligen hade jag nog tagit med denna patient till sjukhus efter morfinbehandling (om det nu inte var en cancerpatient med välinställd opioidbehandling)...

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 4/11 2006 21:46

Detta gjorde vi inte för att spara tid precis då vi satt hos henne i över en timme efteråt. Tanken med det hela var att bespara henne många timmars onödigt lidande, liggande på en hård brits på akuten.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/11 2006 11:03

visst skulle man kunna lämna henne. OM det tex enligt pat. utsago är smärta som hon haft länge och som hon har utrets för på ex VC. DÅ brukar man kuna koma överens om en bra lösmning..

Sjukhusen kring mig har börjat med att kartlägga personernasom åker väldigt ofta och kontaktar dom tillsammans med VC, DSK osv för att få ett stopp på okynnesåkningen

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 6/11 2006 17:57

Det låter ju som en bra lösning... fungerar den i praktiken också?

Skriv svar