Får ligga och sova ute?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Page

Får ligga och sova ute?

Inlägg av Page » 14/10 2006 20:41

**Meddelande raderat**
Senast redigerad av 1 Page, redigerad totalt 29 gånger.

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 14/10 2006 21:02

Vi brukar ringa sheriffen oxå, dom kommer i mån av tid.

MEN man kyls ner snabbt nu så då kan det lätt bli livsfara av situationen.
Då kan det iaf bli ett ambulansfall...
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 14/10 2006 22:58

På sommaren går det väl ann. Men att däcka i vinter när snön sveper längst backen är ingen höjdare... 8)

snobbo

Inlägg av snobbo » 15/10 2006 18:41

Svårt att veta varför de inte tog honom med, men man måste komma ihåg att alla har rätt att vägra medfölja ambulansen. Kanske fick de uppfattningen att han skulle fixa att ta sig hem ordentligt. Som ambulans på plats skulle jag nog ha pratat med polisen i det skedet.

Alla situationer är dock olika och man skall dra sig för att dömma andra.

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/10 2006 23:06

Vill bara göra mig lite rolig...
Cortex skrev:På sommaren går det väl ann. Men att däcka i vinter när snön sveper längst backen är ingen höjdare... 8)
Egen erfarenhet? :lol:
Page skrev:Får man verkligen ligga och sova i diken? Nu, när han legat där i drygt 2½h och sovit kom en polisbil och hämtade honom..
... så tydligen fick man inte ligga och sova i ett dike. :roll: :wink:

Page

Inlägg av Page » 16/10 2006 0:14

:?

Swedman

Inlägg av Swedman » 16/10 2006 0:22

Tänk om vi svenska trygghetsnarkomaner kunde ta vara på oss själva---- :P

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 6/2 2007 18:14

Tydligen kan vi inte det.

Jag upplevde en situation hösten 2004 då jag hittade en hemlös som var "däckad" och låg inne i en tågstation. Jag kom med sista tåget och hittade honom där.

Han mådde ju inte "dåligt" så det skulle föranleda en ambulanstransport, men att ligga kvar var ju inte heller en bra idé. En annan passagerare ringde SOS och enligt honom skulle polisen komma och hämta upp honom. Jag satte mig att vänta, men efter 30 min ringde jag själv SOS som meddelade att polisen var upptagna med en gisslansituation så de skulle inte komma alls.

Ingen annan hade möjlighet/lust att ta hand om honom heller. Däremot kontaktade SOS väktarbolaget så när väktaren kom och låste huset skulle han rapportera till SOS om den hemlöse fortfarande var kvar och inte var död (så lät det i mina öron iaf).

Efter att ha uttömt alla mina möjligheter att hitta nåt boende till killen slutade det med att han hamnade i en busskur och fick tillbringa natten där, en höst med bara några få plusgrader ute, utan filt eller annat att hålla värmen med.

Det är minsann inga trygghetsnarkomaner i dagens samhälle! :evil:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 7/2 2007 1:02

De flesta i detta samhället hade nog bara gått förbi och kanske slängt ur sig nån kommentar om vilket slödder det finns...

Om nu den här mannen i diket inte har velat åka med så får han ju ligga där. Har han pengar kan manju beställa en taxi till honom. Om man nu inte enligt lagen får sova i ett dike så är det ju bara för länsman att pallra sig dit och styra upp det.

Skriv svar