Skiftar arbetsplats?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Page

Skiftar arbetsplats?

Inlägg av Page » 9/10 2006 23:08

Hejsan. Sjuksköterskerna här i ***** skiftar arbetsplats var 16:e vecka, 16veckor är dom på intensivvårdsavdelningen, 16veckor är dom på ambulanssjukvården. Är det många ställen i Sverige som gör så här?
Senast redigerad av 1 Page, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 10/10 2006 1:26

Inte hos oss i alla fall. Vi som jobbar på ambulansen jobbar på ambulansen. Visst roterar vi, vi gillar att rotera, och skaffa kunskaper och rutin från andra delar av sjukvården. Men inte så mycket att vi vill gå ner till halvtid på vårt ordinarie jobb. Vi jobbar på andra ställen än ambulansen ung. 8-10% av tiden. Och då företrädesvis akuten, som jag känner att jag har mest gemensamt med.

Jag undrar om det här roterandet börjar bli en aning överdrivet... Så ni menar att det räcker att jobba halvtid i ambulanssjukvården för att upprätthålla den delen av kompetensen?? Är inte ambulansen värd mer?

Tobbe

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 10/10 2006 22:31

Tobbe skrev: Jag undrar om det här roterandet börjar bli en aning överdrivet... Så ni menar att det räcker att jobba halvtid i ambulanssjukvården för att upprätthålla den delen av kompetensen?? Är inte ambulansen värd mer?

Tobbe
Klockrent inlägg Tobbe! Varför ska det roteras maniskt inom just denna verksamheten? Om man ständigt hoppar runt mellan olika arbetsplatser tappar man ju rutinerna totalt.
Självklart kan ju en dag eller två på akuten vara helt ok, men absolut inte 16 veckor. Det är min åsikt..

Novisen

Inlägg av Novisen » 10/10 2006 23:44

Roterar du jobbar du som ordinarie. En arbetsplats kommer att anse sig som förlorare om man bara tillbringar en liten tid där. Sen kan det ju vara bra att hinna jobba ca 2 år på varje ställe innan du börjar rotera för att bli varm i kläderna. Kanske är det bästa att två personer som har liknande syn på arbetstider gör upp schemat utifrån en fast rad från varje arbetsplats. Varannan dag eller varannat år är väl upp till dem att bestämma. Rolig diskussion där de som roterar anser att det är bra medans de som inte roterar är negativt inställda? Beror på vad???

Page

Inlägg av Page » 10/10 2006 23:49

Novisen skrev:Rolig diskussion där de som roterar anser att det är bra medans de som inte roterar är negativt inställda? Beror på vad???
Har tänkt på det också :). Alla IVA-ssk på ambulansen här i ***** som jag har hört med tycker det är jättebra att få jobba både på intensivvårdsavdelningen och ambulansen. Dom har tydligen en kille nu som är operationssk, och han byter tydligen mellan operation och ambulans.
Senast redigerad av 1 Page, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 11/10 2006 9:13

Page: Men dom är sk halvtiderna som ni har, inte går väl dom som ordinarie personal eller? För jag tror nog att man behöver jobba liiite mer än halvtid för komma någonstans i det här jobbet.
Tobbe

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 11/10 2006 14:40

Jag roterar mellan UVA/HS och ambulansen. Tycker det är det optimala, på UVA får jag erfarenhet av att använda de läkemedel vi har i ambulansen (i stort sett iaf) ofta och i relativt stora doser, ffa opioider. Dessutom har UVA-jobbet givit mig en helt annan förståelse för sambandet mellan respiration och cirkulation vilken jag tror det är svårare eller iaf mera tidskrävande att skaffa sig på ambulansen.

På ambulansen upprätthåller jag min kliniska kompetens på ett lite annorlunda sätt. Här har jag inte alla uppkopplingsmöjligheter utan måste lite till mina och min kollegas sinnen. Dessutom ska vi utföra samma jobb som inne på huset fastän under alla upptänkliga omständigeheter och väderbetingelser. Till detta kommer att man ju ofta inte har full information (eller ingen information alls!) eller tillgång till journal som på huset. Dessutom är ambulansjobbet självständigt i och med att vi inte alla resurser inpå knuten.

Kort sagt tycker jag att dessa två verksamheter kompletterar varandra mycket väl och jag tycker jag har blivit en bättre ambulanssjuksköterska samtidigt som jag har nytta av ambulanserfarenheterna inne på huset.

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 11/10 2006 18:49

Jacob H: Så du menar att det optimala för att jobba i ambulans inte alls är att jobba i ambulans?

Erfarenhet och rutin i att jobba prehospitalt kan man väl inte lära sig på UVA? Men du tycker alltså att halvtid räcker för att tillgodogöra sig fullgod rutin kompetens i ambulansjobbet...

Tack och lov har vi inte det systemet hos oss, även om
vi gillar att rotera, och skaffa kunskaper och rutin från andra delar av sjukvården. Men inte så mycket att vi vill gå ner till halvtid på vårt ordinarie jobb
(citerar mig själv där.

Page

Inlägg av Page » 11/10 2006 19:44

Tobbe skrev:Page: Men dom är sk halvtiderna som ni har, inte går väl dom som ordinarie personal eller? För jag tror nog att man behöver jobba liiite mer än halvtid för komma någonstans i det här jobbet.
Tobbe
Jag arbetar inte själv på Ambulansen, jag går på OP :). Men alla sjukskötersker på ambulansen går 16v på 2 olika ställen, de mesta går då 16v på IVA och 16v ambulansen och de har tydligen då en som går 16v operation och 16v ambulans.. Dock jobbar ambulanssjukvårdarna hela tiden på ambulansen, bara syrrorna som skiftar.

prehospital

Inlägg av prehospital » 11/10 2006 20:09

Oavsett man vad tycker om rotation så kan vi väl vara överens om att man vårdar fler patienter på sjukhuset än i ambulansen per arbetspass?

Det är väl också just detta som är en del av vitsen med rotationstjänst?

peder

Inlägg av peder » 11/10 2006 20:15

Tobbe:
Vad tycker du om att läkare och narkossyrror blir utkallade från huset på svårare fall? (Dom har ju ringa prehospital erfarenhet i jämförelse med en amb.ssk?)
Är prehospital erfarenhet värd mer än medicinsk kunskap ute på fältet?
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 11/10 2006 21:50

Vad tycker du om att läkare och narkossyrror blir utkallade från huset på svårare fall?

Ja, det är ju en bra idé. Vi tar ofta med narkossköterskor från sjukhuset på vissa larm. Ibland lånar vi en barnsmorska vid sådana typer av larm. Fast på det här forumet verkar dom flesta kunna allt. Och då ber man väl ingen om hjälp.

Men att år efter år jobba halvtid på ambulansen/UVA (eller nåt) tycker jag holkar ur den prehospitala erfarenheten på sikt. Prioriterar man rotation så måste man ju se mer än bara UVA år ut och år in. Däremot är ju t.ex uva och iva superbra ställen att gå på innan man kommer till ambulansen.

Jag undrar vilket rotationsintervall som folk skulle föredra om man fick välja? 10/90, 30/70 eller 50/50?
Är prehospital erfarenhet värd mer än medicinsk kunskap ute på fältet?
Ja. I princip. Vi säger till när vi behöver hjälp. Det grundar sig på att det inte bara är medicinsk kunskap som behövs utan mycket annat.

Tobbe

Tomas

Inlägg av Tomas » 11/10 2006 21:51

Man har mer nytta av sina sjuksköterske erfarenhet från huset än tvärt om. Ambulansjobbet är till största delen ett "lallar" jobb. Det händer inte så mycket kaffe ,tv,tv kaffe mycket kaffe blir det. De som har arbetat både på huset och ambulansen vet vad jag pratar om. Man får mer kvalité tid och förstås mera kunskap inne på huset.
Nej, ambulansjobbet är inte ett jobb utan en hobby :wink: // Tomas
intubera mera !!

Novisen

Inlägg av Novisen » 11/10 2006 23:32

Arbetsintensiteten på ambulansen ser olika ut i hela Sverige. En som jobbar på en liten enbilsstation kanske bara gör 7-8 körningar i veckan medans en som jobbar i en större stad kanske gör 35-40 körningar på en vecka. Att man inte skulle klara av att hålla rutiner och kompetens om man bara jobbar halvtid tror jag därför inte stämmer även om jag kan hålla med om att det tar längre tid att skaffa sig rutin om man gör färre körningar. Om man vill rotera måste vara ett personligt val men jag är själv övertygad om att rotation är nyttigt både ur en personlig vinkel och för ambulansverksamheten (och arbetsplatsen man roterar mot). Hur man vill rotera kommer också att vara individuellt.

425 inlägg-visst är ambulansjobbet en hobby :lol:

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 12/10 2006 0:01

Tobbe: Tycker nog att du tolkar mitt inlägg lite grann "som f-n läser bibeln". Självklart måste man jobba på ambulansen för att få erfarenhet av densamma, något annat har jag inte påstått. Min poäng är att dessa verksamheter kompletterar varandra på det sätt jag beskrivit, vilket jag tycker är bra.

På din fråga om hurvida man kan få erfarenhet av prehospital vård av att jobba på UVA är svaret naturligvis nej men däremot finns likheter som jag har nytta av när jag jobbar prehospitalt. Hypovolemi är hypovolemi oavsett var den inträffar och smärta och lindring av densamma likaså. Detta oavsett om jag står i ett dike eller vid en säng på UVA. Skillnaden är bara att jag ser fler patienter med dessa symptom på UVA än i ambulansen.

Hurvida en halvtid räcker för att upprätthålla sin prehospitala kompetens beror lite på förutsättningarna. Jag tycker nog att man innan man börjar rotera ska bygga upp en rutin på ambulansen genom att ha jobbat där ett tag. Då tror jag att det visst är möjligt att vidmakthålla och utveckla den kompetensen.

Skriv svar