RLS?
Moderator: Wernvik
RLS-skalan ser ut så här:
1. Vaken
Ej fördröjd reaktion. Orienterad
2. Slö eller oklar
Kontaktbar vid lättare stimulering och/eller tilltal, enstaka tillrop, beröring.
3. Mycket slö eller oklar.
Kontaktbar vid kraftig stimulering - upprepade tillrop, ruskningar, smärtstimulering.
4. Medvetslös
Lokaliserar men avvärjer ej smärta
5. Medvetslös
Undandragande rörelse vid smrta
6. Medvetslös
Stereotyp böjrörelse vid smärta
7. Medvetslös
Stereotyp sträckrörelse vid smärta
8. Medvetslös
Ingen smärtreaktion
Annars finns AVPU-skalan som är som följer:
A - Alert
Vaken, "fullt" medvetande
V - Voice responsive
Svarar på tilltal. Kan vara något slö.
P - Pain responsive
Svarar vid smärtstimulering.
U - Unresponsive
Ingen reaktion vid tilltal och smärtstimulering.
Någon som använder AVPU? Eller kör "alla" på RLS?
1. Vaken
Ej fördröjd reaktion. Orienterad
2. Slö eller oklar
Kontaktbar vid lättare stimulering och/eller tilltal, enstaka tillrop, beröring.
3. Mycket slö eller oklar.
Kontaktbar vid kraftig stimulering - upprepade tillrop, ruskningar, smärtstimulering.
4. Medvetslös
Lokaliserar men avvärjer ej smärta
5. Medvetslös
Undandragande rörelse vid smrta
6. Medvetslös
Stereotyp böjrörelse vid smärta
7. Medvetslös
Stereotyp sträckrörelse vid smärta
8. Medvetslös
Ingen smärtreaktion
Annars finns AVPU-skalan som är som följer:
A - Alert
Vaken, "fullt" medvetande
V - Voice responsive
Svarar på tilltal. Kan vara något slö.
P - Pain responsive
Svarar vid smärtstimulering.
U - Unresponsive
Ingen reaktion vid tilltal och smärtstimulering.
Någon som använder AVPU? Eller kör "alla" på RLS?
Där har jag en fråga som vi har diskuterat mycket och länge. Om pat är helt vaken, och svarar på tilltal och svarar på frågor, men svaren inte stämmer, vad är pat då RLS 1 eller RLS 2.
Det jag tänker på är tex personer med demens, är de en etta eller en tvåa? De kan berätta vad de jobbade med för 40år sen men kan inte redogöra för vilken månad det är eller vilken årstid det är. Då tycker ju jag att pat är RLS 2. På akuten har jag flera gånger fått frågor om varför pat är RLS 2, "är hon bättre nu, än innan. Hon pratar ju jättemycket".....
Det jag tänker på är tex personer med demens, är de en etta eller en tvåa? De kan berätta vad de jobbade med för 40år sen men kan inte redogöra för vilken månad det är eller vilken årstid det är. Då tycker ju jag att pat är RLS 2. På akuten har jag flera gånger fått frågor om varför pat är RLS 2, "är hon bättre nu, än innan. Hon pratar ju jättemycket".....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
De erfarenheter jag har är att man använder den på samtliga pat. grupper.
Som jag förstått så är GCS troligtvis den skala som främst kommer att användas iframtiden då nästan all internationell trauma forskning använder sig av just GCS som referens ram. Men förändingsprocesser är ju inte alltid så lätta att genomföra i sjukvården. Kommer nog ta lång tid innan man enats om att använda samma skala i hela sverige.
Som jag förstått så är GCS troligtvis den skala som främst kommer att användas iframtiden då nästan all internationell trauma forskning använder sig av just GCS som referens ram. Men förändingsprocesser är ju inte alltid så lätta att genomföra i sjukvården. Kommer nog ta lång tid innan man enats om att använda samma skala i hela sverige.
Jag tror du har rätt Auf, enligt MIMMS så används den mer internationella GCS, det är riktigt.AuF skrev:De erfarenheter jag har är att man använder den på samtliga pat. grupper.
Som jag förstått så är GCS troligtvis den skala som främst kommer att användas iframtiden då nästan all internationell trauma forskning använder sig av just GCS som referens ram. Men förändingsprocesser är ju inte alltid så lätta att genomföra i sjukvården. Kommer nog ta lång tid innan man enats om att använda samma skala i hela sverige. 8)
Så lär er GCS och inte RLS om ni är nya...
För problemet är att låga värden på RLS är bra, och höga värden på GCS är bra, så det är lätt att det sker förväxlingar.
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 16 gånger.
-
-
finns ingen anledning att jobba efter GCS. Det är krångligare!! Det rimmar inte gott med att vi inom akutsjukvården försöker få allt så förenklat som möjligt, så vi i pressade lägen ska kunna tänka snabbt och logiskt... Därifrån kommer ex MIDAS. Skulle vi byta ut det mot franska beteckningar bara för att vara internationella?? Självklart ska vi ha behandlingsrutiner utifrån vilket land vi verkar i.
NEJ! Vi ska använda det som är enklast!! Inte använda något för att det låter finare eller för att nån på någon fint univeristet i USA som kommit på något smart!
NEJ! Vi ska använda det som är enklast!! Inte använda något för att det låter finare eller för att nån på någon fint univeristet i USA som kommit på något smart!