Ambass tycker oxå att man skall hospitera mera på många områden som man sällan stöter på men det är nog svårt speciellt i storsadsområden.
Sedan så tycker jag att det man skulle behöva öva på är tex när navelsträngen snurrat runt halsen både ett och två varv, säte m.m men som sagt vet ej ens om någon varit med om det i ambulansen, utan de flesta är ju normalförlossningar och då gör man ju inte så mycket mer än observerar att allt flyter på.
En liten historia..
För ca 1 år sedan får vi ett larm "Pågående förlossning". Det är 9:e barnet. Humm kan gå fort detta tänkte vi. Kommer fram mamman ser opåverkad ut, gör lite miner emellanåt. Tänker att vi åker in lungt å fint. Lastar in stänger bakluckan och kollegan kör fram till gårdsgrinden. Ett stön och jag tänker bäst att kolla lite...
Det jag då ser är en så kallad "segerhuva" Aldrig sett detta förut. En liten vattenfylld påse kommer ut. VA tänkte jag, ett stön till nu kom huvudet som jag ej såg då barnet hade bajsat i vattnet, lätt stressad funderade jag på vad göra nu? Ta hål på säcken, vänta tills barnet kommit ut... Jag tog en handuk och rev sönder fostersäcken och ut kom barner som om det åkte vattenruchbana.
Efter lite stimulering och sugnng i munnen så mådde pojken bra. Hade aldrig sett detta förut så man blev lite sälld! Men jag vet att ambulanspesonal USK som SSK har tänket att lösa snabbt uppkommna problem på bästa sätt, det är ju det vi är bra på eller hur!!!
Som sagt detta är nog svårt att komma in på sjukhus och öva på då det nog inte är helt vanligt. och om jag gör det igen om säg
5 år kommer jag nog vara lika nervös.. men å andra sidan så finns det ingen körning som ger sådant välbehag som när man haft en förlossning. Hoppas att ni alla får det någon gång..
Have a nice one