Arbogabussen

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson

Arbogabussen

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/5 2006 17:51

Kul att se en så detaljerad rapport.

Extra kull tycker jag det är att den visar på att det system vi har idag med en ssk och en usk i varje ambulans är den rätta vägen att gå. Både det mesicinska arbetet och kommunikation/logistikarbetet osv lovordas. Även PHTLS får sig beröm.. Med rätta enligt mig!

När man ser vilka personer som var med så kan man inte låta bli att le åt alla på detta forum som slängde skit på deras kompetens (utan att veta vilka som gömde sig bakom titlarna). Docent Rudberg som var medicinskt ansvarig för hela operationen är en av Sveriges mest framstående traumakirurger.. Kanske en tankeställare tills nästa olycka ska debatteras av oss som inte är direkt inblandade..

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Arbogabussen

Inlägg av AMBASS » 25/5 2006 18:59

Niklas Karlsson skrev:Kul att se en så detaljerad rapport.

Extra kull tycker jag det är att den visar på att det system vi har idag med en ssk och en usk i varje ambulans är den rätta vägen att gå. Både det mesicinska arbetet och kommunikation/logistikarbetet osv lovordas. Även PHTLS får sig beröm.. Med rätta enligt mig!

När man ser vilka personer som var med så kan man inte låta bli att le åt alla på detta forum som slängde skit på deras kompetens (utan att veta vilka som gömde sig bakom titlarna). Docent Rudberg som var medicinskt ansvarig för hela operationen är en av Sveriges mest framstående traumakirurger.. Kanske en tankeställare tills nästa olycka ska debatteras av oss som inte är direkt inblandade..
Cheers Niklas!

Tycker du att Arbogaolyckan sköttes optimalt? Varför tillkallades inte Uppsalaflyget? Jag har också läst rapporten och tycker att manskapet på markplanet skötte sig föredömligt, värre var dem med ledningen. Nu är olyckan ett faktum och jag hoppas att vi alla kan dra lärdom av denna händelse.

//AMBASS
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/5 2006 19:33

Jag drar absolut inga slutsatser alls. Har läst rapporten och utifrån den tolkat det så att personalen på fältet (ssk, usk och läkare) har skött sig mycket bra med den utbildning de har..

Uppsala flyget ansågs inte behövas under katastrofen och detta har inte kritiserats i rapporten så jag förutsätter att det var ett korrekt beslut..

På ledningsnivå var det tydligen värre och det framgår vad som gått fel och vad gjorts åt saken..

Skriv svar