Skåne visar vägen!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Skåne visar vägen!

Inlägg av AMBASS » 25/4 2006 19:05

Bra jobbat KAMBER!

KAMBER går i täten. Flest läkare i akutbilarna (gäller hela landet) med en tydlig ambition att skapa ännu fler enheter med läkare. IVA ambulans med målet att bygga vidare med egna utbildningar. Prehospitalt akutteam som har adekvat skolning och leds av läkare. Europastandard SS-EN 471 på alla klädinköp, vilket visar att man tänker globalt. De SSK som skall in bilarna skall ha VUBB och detta är det inget att tala om.

Besredskap för sjukvårdsinsats till sjöss och vattenlivräddning till alla kuststationer!

SÅ KAMBER! BRA JOBBAT!!!!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 25/4 2006 22:15

Kan inte mer än hålla med. Visst är det mycket debatt kring läkarbilarnas vara eller inte vara, men Skåne tar den prehospitala sjukvården seriöst och ser till att den länet i främsta ledet på alla punkter.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 26/4 2006 9:27

Håller inte med. KAMBER-Skåne har allt fokus på läkarna (sina kollegor) som inte gagnar ambulanssjukvården som helhet och våra patienter.

Det finns säkert andra landsting som är minst lika bra, om inte bättre. Hur är det med Stockholm? Kalmar? Västmanland? Halland?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/4 2006 10:12

prehospital skrev:Håller inte med. KAMBER-Skåne har allt fokus på läkarna (sina kollegor) som inte gagnar ambulanssjukvården som helhet och våra patienter.

Det finns säkert andra landsting som är minst lika bra, om inte bättre. Hur är det med Stockholm? Kalmar? Västmanland? Halland?
Cheers!

Tyvärr så finns det få läkarbilar på de platser som du beskriver. När det gäller Stockholm så vet jag att det finns ett politiskt stöd att sätta läkare i dagens akutbilar, vilket troligen kommer framgent. Att det idag 2006 finns akutbilar utan läkare är för mig ett stort isue! //BE SAFE
Blood Will Tell

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 26/4 2006 10:46

Är det bara läkarbilar som gäller för dig, AMBASS? Då skulle du platsa bra i Skåne...

Jag menade om det finns några bra ambulansorganisationer som ser till helheten (dvs all personal)?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/4 2006 11:34

prehospital skrev:Är det bara läkarbilar som gäller för dig, AMBASS? Då skulle du platsa bra i Skåne...

Jag menade om det finns några bra ambulansorganisationer som ser till helheten (dvs all personal)?
Hej Prehospital!

Jag ser detta i konsumentperspektiv (kommande brukare - patient) i första hand. Det är ju delägarna (skattebetalarna) som betalat in pengar i skatt för att få bra och adekvat vård. Jag tror inte att du skall se läkarbilarna som ett Skånefenomen utan något som vuxit upp ur att skattebetalarna och de folkvalda i Skåne vill har avancerad vård.

Självklart skall också ambulansorganisationerna se till helheten i vilken personalen är en viktig del. Men man skall erinra sig att ambulanssjukvården i första hand är till för patienterna och de har rätt att få bästa tänkbara vård. I mitt tycke så anser jag att akutbilar bör vara bemannade med läkare för att få maximal effekt - en åsikt jag tror jag kan dela med många - Skåne visar tydligt att man prioriterar avancerad sjukvård och jag tycker att de använder skattepengarna på ett förhållandevis förnuftigt sätt. Mycket bra att de arbetar med privata aktörer också, något som borde vara självklart i alla landsting!!!
Blood Will Tell

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 26/4 2006 11:44

Så du menar att det bara är de 4 läkarbilarna som räknas inom ambulanssjukvården i Region Skåne? Låter som om övrig personal bara är transportörer i dina ögon?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/4 2006 12:08

prehospital skrev:Så du menar att det bara är de 4 läkarbilarna som räknas inom ambulanssjukvården i Region Skåne? Låter som om övrig personal bara är transportörer i dina ögon?
Absolut inte! Men jag kan tycka att det är bra att ha läkare i akutbilarna. All personal är värdefulla och detta är viktigt att understryka. //AMBASS
Blood Will Tell

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 26/4 2006 13:09

I de flesta fall är en läkarbil "overkill". Det visar erfarenhet från Region Skåne. Men detta kommer inte till allmänhetens och politikernas kännedom. Rätt kompetens vid varje tillfälle behöver inte nödvändigtvis betyda en läkare.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 26/4 2006 17:53

Ambulanssjukvård är och förblir basal sjukvård. Det är smärtlindring , bårläge och lite 02. De som har lång erfarenhet av kliniskt arbete inom ambulanssjukvården vet att ambulanssjukvård är basalt. Till ni andra som tycker något annat så skulle jag vilja att ni spaltar upp vad som är avancerat. Och snälla skriv inte att intubera "döingar " och ge elstötar är avancerat. // Tomas
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/4 2006 22:36

Tomas: Ambulanssjukvård är basalt, ja! Men skall man ha läkarbilar så anser jag att dessa skall jobba med prehospital sjukvård, vilket helt plötsligt inte blir lika basalt. Alltså inte bara åka på larm som ambulansen klarar lika bra själva utan istället ägna sig åt att kunna åka ut till och bedöma patienter i hemmet så slipper gamla Agda sitta 8 timmar på en akutmottagning för att hon kände sig lite trött på morgonen och sköterskan på hemmet blev osäker. Att de sedan kan sitta i en smidig bil med blåljus och assistera vid basala saker som att tuba döingar och bidra med flera händer på trafikolyckor är ju bara en bonus.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 26/4 2006 23:06

prehospital skrev:Rätt kompetens vid varje tillfälle behöver inte nödvändigtvis betyda en läkare.
Och i de tillfällen som patienten faktiskt skulle gynnas av en erfaren läkare på plats - ska vi då ignorera behovet? Jag håller med om att 4 akutbilarna kanske är overkill, men vad är befolkningsunderlaget per akutbil? Vi har Malmö och Helsingborg, två stora städer med mycket människor i, dvs stort underlag. Två bilar i HBG och Malmö hade kunnat vara motiverat.

Läkarbilen ska inte åka på alla larm då det är overkill, läkarbilen ska åka då den behövs - dvs när ökat medicinskt kunnande gynnar patient. Seda ska man givetvis ha restriktiva kriterier.

Varför ska vi ha narkossköterskor? Kompetensen behövs ju inte vid alla tillfällen - så ska vi slopa den helt då? Läkemedel behöver vi inte ge på långt ifrån alla uppdrag, varför kör vi inte enbart med ambulanssjukvårdare i ambulanserna?

Måste dock hålla med Lipton om att hembesök under tiden man inte är på larm vore att lägga till ytterliggare en positiv gren av ambulanssjukvården och faktiskt innebära ett ökat stöd till vårdbehövande. Detta system fanns väl tidigare i Lund?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 27/4 2006 6:08

zAjben skrev:Och i de tillfällen som patienten faktiskt skulle gynnas av en erfaren läkare på plats - ska vi då ignorera behovet?
Om en erfaren läkare - dvs anestesiolog - behövs kan denne hämtas ut från sjukhuset. Större är inte behovet. Sluta upp med att överdriva verkligheten!

Vid vilka tillfällen anser du att en läkare bör finnas prehospitalt? Vad baserar du i såfall detta på?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 27/4 2006 8:39

Håller med prehospital att om det skulle behövas anestesiolog så kan denne hämtas från sjukhuset. Lipton, du har en poäng med hembesök men då behövs en annan kompetens, en anestesiolog har inte den bredden som en distriktsläkare har. Efterlyser fortfarande vad är avancerat inom ambulanssjukvården ? Man kan inte bara luta sig tillbaka och säga att läkarbilar är bra att ha det kostar pengar och jag anser mig hyffsat rutinerad och jag kan tyvärr inte komma på något uppdrag där läkarkompetensen har varit avgörande. Någon annan som kan ge något förslag på sådan körning ?
intubera mera !!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 27/4 2006 17:50

Tomas: Klart ingen kan mena att läkare gör nytta inom ambulansen på allvar. Det är ju bara förorättade prakthjon samt wannabes utan erfarenhet av ambulansyrket som hyllar läkare inom amb. Lyssna på amb-personalen i Skåne. Alla jag pratat med (en hel del) anser att läkarna inte tillför något prehospitalt jämfört med en VUBSSK.

Skriv svar