Scandinavian Paramedic Authority (SPA)

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Scandinavian Paramedic Authority (SPA)

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 22:39

Cheers dear paramedic mates!

Det finns idag mycket som talar för en kommande nyordning inom skandinavisk ambulanssjukvård.

Tycker du att vi skall ha kunskapsbaserad ambulanssjukvård?

Tycker du att vi skall ha ett enhetligt internationellt system för prehospitala vård?

Tycker du att det skall finnas alternativ till dagens omvårdnadsinriktade SSK utbildning, som är skräddarsydd för den prehospitala verksamheten?

Vill du att det skall finnas en enhetlig paramedicstandard med årliga kunskapstester?

Var med och påverka!

Är du intresserad av att arbeta i en arbetsgrupp för ett införande av ett paramedicsystem även i Sverige? Isf skall du skicka dina uppgifter till undertecknad som har för avsikt att bilda ett nätverk av intressenter för arbete med dessa frågor. Enade är vi starka!

SPA also aim to raise standards of professionalism and skills within the prehospital industry and to promote and spread best paramedic practice.

Bästa hälsningar

AMBASS //
Scandinavian Paramedic Authority
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Re: Scandinavian Paramedic Authority (SPA)

Inlägg av Wernvik » 4/4 2006 10:12

AMBASS skrev: Det finns idag mycket som talar för en kommande nyordning inom skandinavisk ambulanssjukvård.
Ambass, inte för att starta något krig men kan du specificera vad som talar för detta. Ingenting i Sverige vad jag vet i alla fall.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/4 2006 11:45

Kommande och kommande. Inom en 15 (kanske 20 år också) års period kommer det vara vubb ssk som gäller, oavsett vad AMBASS lobbyverksamhet ger för resultat..

Men visst kommer det systemet också att ändras.. Kanske till ett paramedicsystem som ambass föreslår.. Men jag har inte heller sett något som skulle tyda på att det lutar åt det hållet..

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Scandinavian Paramedic Authority (SPA)

Inlägg av AMBASS » 4/4 2006 14:27

Wernvik skrev:
AMBASS skrev: Det finns idag mycket som talar för en kommande nyordning inom skandinavisk ambulanssjukvård.
Ambass, inte för att starta något krig men kan du specificera vad som talar för detta. Ingenting i Sverige vad jag vet i alla fall.
Hej Wernevik!

Den globala utvecklingen talar helt klart för detta. Ser man bara på Bollognaavtalet kommer detta innebära att svenska utbildningar skall stå i fas med andra länder i EU. Således är detta extra intressant då paramedic är det ledande systemet och som också finns vid högt rankade universitet. Vidare så finns ingen orsak att vi i Sverige skall ha ett eget system bara för sakens skull. Jag tror vi måste vara öppna och se saken större än bara SSK. Således talar detta samlat för att vi kommer se en utveckling, pramedicsystemet är den utveckligen om man får tro våra EU kamratar.

Jag hör till dem som aldrig trodde på SSK som enda vägen, av skälet att det exkluderar oss från ett internationellt perspektiv. Idag är utbildning än viktig del av människors liv och det skulle vara fel att inte vara med och utveckla paramedicgruppen.

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 4/4 2006 14:33

Niklas Karlsson skrev:Kommande och kommande. Inom en 15 (kanske 20 år också) års period kommer det vara vubb ssk som gäller, oavsett vad AMBASS lobbyverksamhet ger för resultat..

Men visst kommer det systemet också att ändras.. Kanske till ett paramedicsystem som ambass föreslår.. Men jag har inte heller sett något som skulle tyda på att det lutar åt det hållet..
Hej Niklas!

Om framtiden vet vi lite! Men vi kan se vår samtid i ett bredare internationellt perspektiv. Vad får dig att tro att svenska folket kommer försvara ett nationellt system mot ett globalt? Vad får dig se min verksamhet som "lobby"? Jag vill vara del i framtiden, men också samtiden. Varför bara gilla läget och inte se fördelarna med paramedicsystemet. Hur skall vi förhålla oss nu när rörligheten på arbetsmarknaden ökar? Tycker du att vi skall ha ett hermetiskt system för Sverige?

Paramedicrollen har under många år utvecklats. Jag vill vara del i något som för oss vidare.

MVH

MR. AMBASS
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 4/4 2006 16:57

AMB ASS: När man läser dina inlägg om paramedics storhet är det bra om det också framkommer att många länder ser Sveriges modell med VUB SSK som överlägsen deras. Man har uttryckt beundran för Sveriges system i bla. USA, England och Canada. Det vet jag eftersom jag och vänner till mej gjort praktik i dessa länder. Där har SSK hög status jämfört med paramedicröran..

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 4/4 2006 17:11

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: När man läser dina inlägg om paramedics storhet är det bra om det också framkommer att många länder ser Sveriges modell med VUB SSK som överlägsen deras. Man har uttryckt beundran för Sveriges system i bla. USA, England och Canada. Det vet jag eftersom jag och vänner till mej gjort praktik i dessa länder. Där har SSK hög status jämfört med paramedicröran..
Bifoga gärna dessa artiklar! Om Sveriges system vore så överlägset förefaller det en smula konstigt att inte fler följer detta system. SSK från Sverige har gott rykte internationellt, men i prehospital sjukvård är det paramedic som gäller. Detta av fler orsaker. Jag har liksom du arbetat och läst i dessa länder och det förefaller i mina ögon inte som man vill lyfta in en omvårdnadsutbildning framför en akutmedicinsk utbildning. Som paramedic har man topp-line degree och du borde veta att denna funktion är den som prehospitalt anses högst internationellt.

För er som funderar på sakens riktighet! Gör en frisökning på webben, kontakta organisationer och myndigheter i andra länder. På detta sätt får ni en objektiv bild av saken.

Oscar Wilde sa.."
alla ligger vi i rännstenen men somliga av oss tittar på stjärnorna

//PARAMEDIC IS THE GOAL....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 4/4 2006 20:55

Nu börjar detta spåra ut. Jag låser därför tråden i och med att budskapet är framfört i det första inlägget.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst