TV4 Fakta; Paramedics

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

TV4 Fakta; Paramedics

Inlägg av Anonymous » 17/2 2006 11:15

Hej!

Många av er har säkert sett att TV4 dragit igång en intressant dokumentärserie på systerkanalen TV4 Fakta (ja, och hur många har den... 1% av befolkningen??) Nån som vet om man kan få tag på dessa program på annat sätt? :lol:

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 17/2 2006 14:35

Serien "Paramedics" har tidigare visats av och på Discovery måndagar 22:00. Nu rulalr nog TRAUMA den tiden på discovery.

Du kan säkert maila både tv4 fakta och Svenska Discovery för att få besta svar på den frågan. :)

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Re: TV4 Fakta; Paramedics

Inlägg av Crille » 19/2 2006 13:27

Pelle skrev:Hej!

Många av er har säkert sett att TV4 dragit igång en intressant dokumentärserie på systerkanalen TV4 Fakta (ja, och hur många har den... 1% av befolkningen??) Nån som vet om man kan få tag på dessa program på annat sätt? :lol:
Vet inte hur man kan få tag på serien, men jag såg första avsnittet, och jag stängde av efter 20 min. Var riktigt kasst faktiskt. Det var så amerikanskt gjort som det kan bli. Riktigt flängit, fram och tillbaka mellan olika fall. Var mest prat, och ambulanssjukvårdarna framstod som "hjältar" fastän man inte fick se mkt av det dem gjorde. Nähe, riktigt jäkla kasst om du frågar mig. Skulle hellre se att SVT gjorde en nyss säsong av "Livräddarna" :wink: Men det är väl inte troligt tyvärr :roll:

8)

Christopher
Inlägg: 4
Blev medlem: 18/2 2006 12:03
Ort: Herrljunga

Inlägg av Christopher » 19/2 2006 17:32

Helt sant. Kul vore också om de släppte livräddarna på dvd.

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 20/2 2006 17:42

Christopher skrev:Helt sant. Kul vore också om de släppte livräddarna på dvd.
Precis, skulle vara grymt roligt. Eller kanske inte direkt roligt :P Men väldigt intressant. Men jag har försökt att få tag på den via SVT: s "Butik" men dem säljer inte "Livräddarna" eller kommer varken göra det, på grund av dem anhöriga till de skadade/döda i serien. Vilket är förstårligt.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/2 2006 10:16

crille:

hyffsad dubbelmoral. man kan visa det i tv på bästa sändningstid men man kan inte ge ut en dvd?

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/2 2006 11:59

Niklas Karlsson skrev:crille:

hyffsad dubbelmoral. man kan visa det i tv på bästa sändningstid men man kan inte ge ut en dvd?
Inte om man efter att ha sänt det i teve får kritik från flera håll för att man utsatt patienter och anhöriga för oetiskt handlande...

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 21/2 2006 14:32

Lipton skrev:
Niklas Karlsson skrev:crille:

hyffsad dubbelmoral. man kan visa det i tv på bästa sändningstid men man kan inte ge ut en dvd?
Inte om man efter att ha sänt det i teve får kritik från flera håll för att man utsatt patienter och anhöriga för oetiskt handlande...
Precis! Klart SVT ville ge ut serien på DVD, men om det anhöriga/de skadade inte ville det så kan ju inte SVT göra mycket åt det.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 21/2 2006 23:50

Borde man inte kunna göra en typ av kompromis då? Använda ansnitten i undervisningssyfte. Det borde väl i alla fall anhöriga inte ha nått emot....

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 22/2 2006 5:41

Ja jag har alla avsnitt inspelade av Livräddarna, har kollat igenom serien säkert 7 ggr nu=)...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/2 2006 10:12

Ohlstedt: Usch! Nu ligger du på SVTs lista övr vilka som ska likvideras.. :D

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 22/2 2006 12:24

Niklas Karlsson skrev:Ohlstedt: Usch! Nu ligger du på SVTs lista övr vilka som ska likvideras.. :D
hahah, precis ;) Dåligt! :P Nädå, önskar att jag hade spelat in det jag med, men dum som var gjorde man inte det tyvärr.

Men som "Framtidsmål" skriver, att i utbildningssyfte sälja/visa serien tycker jag SVT borde fundera över...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/2 2006 12:34

förstår inte vad det skulle avra för utbildning?

Man får ju inte veta vad de ger för lm. Det är ju inte så mycket omhändertagande heller. Tyckte det var mest snack..

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/2 2006 13:31

Niklas Karlsson skrev:förstår inte vad det skulle avra för utbildning?

Man får ju inte veta vad de ger för lm. Det är ju inte så mycket omhändertagande heller. Tyckte det var mest snack..
Omvårdnadsutbildning kanske? Begränsat från läkarnas medicinska vetenskap och koncentrerat till samtal och möten med patienterna och deras anhöriga?? :lol:

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 23/2 2006 0:55

Lipton skrev:
Niklas Karlsson skrev:förstår inte vad det skulle avra för utbildning?

Man får ju inte veta vad de ger för lm. Det är ju inte så mycket omhändertagande heller. Tyckte det var mest snack..
Omvårdnadsutbildning kanske? Begränsat från läkarnas medicinska vetenskap och koncentrerat till samtal och möten med patienterna och deras anhöriga?? :lol:
Kanske inte i "rent" utbildningssyfte, men som en inblick, finns ju dem som går Omvårdnadsprogramet eller ssk utbildningen som kanske inte har så stor inblick, detta visar ju lite "action" iaf, och det är ju alltid intressant. Och det kan ju också ge ett lite avbrott från allt teoretiskt plugg med ett filmavbrott då och då :lol:

Skriv svar