Nationella riktlinjer "KLÄDER"

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

emergency901

Nationella riktlinjer "KLÄDER"

Inlägg av emergency901 » 14/5 2004 10:21

Det är med stort intresse jag följer media och dess bevakning av de fall då ambulanssjukvården är inblandad.

Och så vitt som jag kan se så föreligger det fortfarande stora skillnader i vårt avlånga land hur vi är klädda när vi är ute på uppdrag.

I mitt tycke anser jag All svensk ambulanspersonal skall ha enhetliga "profilkläder" väl utmärkta med ambulansjukvården och
Star of life på fram och baksidan.

Jag anser att Sveriges befolkning skall kunna känna igen vår yrkeskaegori oavsett om det är i Kiruna eller Göteborg.
Jmfr ex polisen.

Indirekt vill jag kalla detta inlägg en skyddsfråga,
så Kanske detta inlägg skulle ligga under mappen
Personlig skyddsutrustning istället ???

Väntar på att få ta del av din synpunkt ang Förslag till
Nationella riktlinjer "KLÄDER" :?:

/ Dressman

Kommunalare

<kläder

Inlägg av Kommunalare » 16/5 2004 21:42

det är riktlinjer på g hos SOC och det är väl inte det man hoppades skull komma

Stefan Boric
Huvudskyddsombud Aisab Sthlm

JOCKE

kläder

Inlägg av JOCKE » 17/5 2004 19:47

Hej alla!
Är jag helt fel underrättad om jag säger att vi kommer att gå över till grön-gula kläder med star of life i stort tryck på ryggen i hela landet. vi har det så i region skåne i alla fall. Vi ska vara gröna 050101. Ambulansen i blekinge har varit grönklädda i ett par år nu.

Gäst

Re: kläder

Inlägg av Gäst » 18/5 2004 15:43

JOCKE skrev:Hej alla!
Är jag helt fel underrättad om jag säger att vi kommer att gå över till grön-gula kläder med star of life i stort tryck på ryggen i hela landet. vi har det så i region skåne i alla fall. Vi ska vara gröna 050101. Ambulansen i blekinge har varit grönklädda i ett par år nu.
Mörkblått ska det vara.
Grönt har ju sopåkarna.

klerty

EU

Inlägg av klerty » 18/5 2004 16:46

Vi skall väl ha EU standard som alla andra medlemsländer?
Det är ju grön - gul.

Gäst

Inlägg av Gäst » 18/5 2004 17:36

Har inte hört vilken färg EU har bestämt sig för? Om de nu redan har gjort det så kan någon vara så vänlig och berätta var man kan finna denna paragraf?

klerty

EU

Inlägg av klerty » 18/5 2004 20:45

Vet tyvärr ingen paragraf men det var så jag har fått det förklarat för en tid sedan.

Gäst

klädfärg

Inlägg av Gäst » 18/5 2004 23:24

Inte mörkblått!
Vi skall undvika förväxlingsrisker, Polis Har Mörkblått, altså skall anbulanssjukvården ha annan färg- Grönt?

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 20/5 2004 2:18

Men är verkligen den mörkgröna färgen bättre än den intensiva röda? För att synas bra i dagsljus måste väl gul-rött vara bättre än gul-grönt? För det det är väl ändå den utgångspunkten man måste diskutera ifrån. Vi ska väl inte byta ner oss bara för att få en egen färg...

Vi har för övrigt mörkblåa kläder under våra väl synliga gul-röda jackor.
Och aldrig har jag eller någon jag känner blivit förväxlad med en gatsopare, vägarbetare eller polis.

jajo

klädsel

Inlägg av jajo » 20/5 2004 10:49

Tycker man är tillbaka på ruta ett när alla tycker att just deras klädsel är bäst. Måste väl vara bäst om all ambulanspersonal i Sverige har lika. Angående blå klädsel så är det som någon skrev alldeles för mycket polis över det. Respektera det som är/kommer att bli bestämt grön-gul,
röd-gul, skit samma bara vi syns på vägen. Vi ska väl annvända det som är och syns bäst, och bli våran identitet.

Anonymous

Kläder

Inlägg av Anonymous » 20/5 2004 12:03

Hej!

Jag tycker absolut att vi som yrkeskår ska sträva efter att bli så lika som möjligt över landet. Det lutar ju alltmer åt grön-gult, även socialstyrelsen kommer ev med rek. gällande färg. Till att börja med så blir förmodligen färgen på texten på ledningsväst i en grön nyans som heter 339 U.

Varför inte sträva efter att bli så lika vi kan. Identiteten sitter ju inte i färgen utan i märkningen. Finns ingen yrkeskategori som har ensamrätt på en färg. Jag tycker vi kan ha grön-gult.

Det viktiga gällande larmställen är väl att de uppfyller högsta klass på synbarhet, dvs 3?! Det uppnår man endast med helgul jacka, alt. gul jacka med ev. lite färg på axlarna, varför inte grön.

Fram med fler inlägg, detta är en aktuell och viktig debatt! :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst » 20/5 2004 14:07

Mörkblått är perfekt. Diskret o bra, vilket man behöver vara ibland.
Vill man synas drar man på sig västen/jackan.
Svårare än så är det inte.

Anonymous

Kläder

Inlägg av Anonymous » 20/5 2004 14:46

Vad är det för fel på mörkgrönt då? Också diskret o lugnande färg.

Jag kan inte riktigt förstå den här antipatin mot grönt, som väl ändå är det som kommer? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 21/5 2004 13:19

Jag har fortfarande inte hört något svar på frågan vilken färgsättning som syns bäst, t.ex i dagsljus. Röd-gult eller grön-gult.

Enhetlighet är visste nåt att sträva efter, självklart, så tycket jag också.

Men jag gillar inte alltid när Europa kommer hit och talar om för oss hur vi ska klä oss, vilka färger man har i Frankrike och andra länder. Har polisen och räddningstjänsten också fått order om att byta färger på sina arbetskläder?

Och visst ska man respektera beslut som kommer, jajoo och Noone, men fram tills dess är det väl tillåtet att tycka annat.

Skriv svar