ssk som sjukvådare

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

andreas

ssk som sjukvådare

Inlägg av andreas » 27/1 2006 17:41

Jag undrar hur det blir om man är leg. sjuksköterska och så börjar man jobba som amb. sjukvårdare, får man ge läkemedel då? Låt säga att man kommer till en person som blivit stucken av en geting och börjar svullna i luftvägarna. Om jag ringer ambulansläkaren och han säger att jag ska ge betapred, får jag göra det? Jag har ju leg. men är i detta fallet inte anställd som sjuksköt.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/1 2006 18:27

Har aldirg vart med om problemet. Varför jobba som amb sjv? Har någon tidigare arbetgisvare ansett dig olämplig som syrra?

Där jag jobbar är det inte tillåtet att jobba som usk from den dag man tar emot legitimationen från socialstyrelsen.

andreas

Inlägg av andreas » 27/1 2006 18:35

Ja, jag anses som olämplig... dock är det ingen tidigare arbetsgivare som tycker det utan min framtida, landstinget i skåne, där alla grundutb. ssk anses olämpliga...

...men för att hålla sig till trådens ämne så frågar jag samma fråga igen

1005
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 27/1 2006 20:07

Tyvärr har du som ovubad syrra samma ansvar som den vub enl soc styrelsen så du skulle sätta dig i en knivig sits.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/1 2006 21:11

Hör med din blivande arbetsgivare. Tanken med att bara anställa vubbade är ju att man inte vill ha lägre kompetens än så i bilen. Jag har därför svårt att tänka mig att de accepterar det.
Hör om du öht FÅR jobba som uska när du är syrra. Det får vi som sagt inte här..

Novisen

Inlägg av Novisen » 27/1 2006 23:28

När jag blev av med mitt jobb på ambulansen ersattes jag med en undersköterska. Kollade möjligheten att få jobba som undersköterska men det fick jag inte.

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/1 2006 15:01

Jag tror att det finns reglerat i nån författning att man när man har ett leg inte får anställas som exempelvis USKa. Dock så ser jag inte problemet eftersom det innebär att arbetsgivaren då tvingas anställa dig som Sjuksköterska i ambulans men de har ju inget krav på sig att ge dig några generella ordinationer. Och som du säger borde ju därmed en läkare som du ringer till kunna ordinera lämpligt läkemedel per telefon för att du skall kunna behandla patienten.

Men jag är ju inte så bevandrad i det lagliga så det finns säkert någon annan som har en bättre idé? :?

Novisen

Inlägg av Novisen » 28/1 2006 16:54

Man kan låta sin legitimation "vila".

Eirik

Inlägg av Eirik » 28/1 2006 19:45

Hos oss har vi enkelte ny-utdannede leger som jobber som ambulansepersonell, som også har fagbrev i ambulansefaget. Disse må da godta at så lenge de er i tjeneste i ambulansetjenesten så er de ambulansepersonell og ikke leger.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/1 2006 10:16

Novisen: Det vet jag. Men det känns ju fel att göra eftersom man då kommer sakna möjlighet totalt att ge läkemedel eftersom man då inte innehar en "aktuell" legitimation.
Men om Skåne väljer att anställa en sjuksköterska i ambulans men att inte ge den generella ordinationer så borde den ju rimligtvis kunna få vanliga ordinationer i de fall detta behövs. Det känns för mig som det naturligaste.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/1 2006 10:54

Varför inte jobba inne på huset ett tag och läsa in ambulans vubben samtidigt och sedan få jobba som sjuksköterska i stället. Känns som om dina tre år till ssk är lite bortkastade om du ska börja jobba som amb sjv och inte få ge några lkm och dyl. Men det kanske bara är jag som tycker så.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/1 2006 16:08

Håller med wernvik. Förstår inte anledningen riktigt..

ssk2

Re: ssk som sjukvådare

Inlägg av ssk2 » 29/1 2006 22:48

andreas skrev:Jag undrar hur det blir om man är leg. sjuksköterska och så börjar man jobba som amb. sjukvårdare, får man ge läkemedel då? Låt säga att man kommer till en person som blivit stucken av en geting och börjar svullna i luftvägarna. Om jag ringer ambulansläkaren och han säger att jag ska ge betapred, får jag göra det? Jag har ju leg. men är i detta fallet inte anställd som sjuksköt.
Det är lugnt kan jag garantera dig. Skriv till socialstyrelsen och be dem inaktivera din legitimation. I vilket fall har du ditt examnesbevis och jag har träffat fler som jobbat som ambulanssjukvårdare även om de är sjuksköterskor. Ibland kan det till och med löna sig. Tror att fler skrivit om detta tidigare.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 29/1 2006 22:52

Niklas Karlsson skrev:Har aldirg vart med om problemet. Varför jobba som amb sjv? Har någon tidigare arbetgisvare ansett dig olämplig som syrra?

Där jag jobbar är det inte tillåtet att jobba som usk from den dag man tar emot legitimationen från socialstyrelsen.
För att dem drar in mer stålar med mindre ansvar. Leget kan man inaktivera och sedan ansöka om nytt.Han har sitt utbildningsbevis och det är det enda socialstyrelsen ser på. Det finns läkare på detta forum som arbetar som ssk och det tycks fungera så varför inte detta.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/1 2006 18:32

ssk2: Det du beskriver är ju knappast samma sak. Man kan ju aldrig arbeta som sjuksköterska om man inte är utbildad sjuksköterska. Läkarutbildningen är ju att anse som en högre nivå än sjuksköterskans, men bara rent medicinskt. Sjuksköterskan har ju ansvar för omvårdnaden och den har ju en läkare ingen aning om, därför har jag svårt att tänka mig att en läkare kan arbeta som sjuksköterska.

Skriv svar