ssk som sjukvådare
Moderator: Wernvik
ssk som sjukvådare
Jag undrar hur det blir om man är leg. sjuksköterska och så börjar man jobba som amb. sjukvårdare, får man ge läkemedel då? Låt säga att man kommer till en person som blivit stucken av en geting och börjar svullna i luftvägarna. Om jag ringer ambulansläkaren och han säger att jag ska ge betapred, får jag göra det? Jag har ju leg. men är i detta fallet inte anställd som sjuksköt.
-
-
Jag tror att det finns reglerat i nån författning att man när man har ett leg inte får anställas som exempelvis USKa. Dock så ser jag inte problemet eftersom det innebär att arbetsgivaren då tvingas anställa dig som Sjuksköterska i ambulans men de har ju inget krav på sig att ge dig några generella ordinationer. Och som du säger borde ju därmed en läkare som du ringer till kunna ordinera lämpligt läkemedel per telefon för att du skall kunna behandla patienten.
Men jag är ju inte så bevandrad i det lagliga så det finns säkert någon annan som har en bättre idé?
Men jag är ju inte så bevandrad i det lagliga så det finns säkert någon annan som har en bättre idé?

Novisen: Det vet jag. Men det känns ju fel att göra eftersom man då kommer sakna möjlighet totalt att ge läkemedel eftersom man då inte innehar en "aktuell" legitimation.
Men om Skåne väljer att anställa en sjuksköterska i ambulans men att inte ge den generella ordinationer så borde den ju rimligtvis kunna få vanliga ordinationer i de fall detta behövs. Det känns för mig som det naturligaste.
Men om Skåne väljer att anställa en sjuksköterska i ambulans men att inte ge den generella ordinationer så borde den ju rimligtvis kunna få vanliga ordinationer i de fall detta behövs. Det känns för mig som det naturligaste.
-
Re: ssk som sjukvådare
Det är lugnt kan jag garantera dig. Skriv till socialstyrelsen och be dem inaktivera din legitimation. I vilket fall har du ditt examnesbevis och jag har träffat fler som jobbat som ambulanssjukvårdare även om de är sjuksköterskor. Ibland kan det till och med löna sig. Tror att fler skrivit om detta tidigare.andreas skrev:Jag undrar hur det blir om man är leg. sjuksköterska och så börjar man jobba som amb. sjukvårdare, får man ge läkemedel då? Låt säga att man kommer till en person som blivit stucken av en geting och börjar svullna i luftvägarna. Om jag ringer ambulansläkaren och han säger att jag ska ge betapred, får jag göra det? Jag har ju leg. men är i detta fallet inte anställd som sjuksköt.
För att dem drar in mer stålar med mindre ansvar. Leget kan man inaktivera och sedan ansöka om nytt.Han har sitt utbildningsbevis och det är det enda socialstyrelsen ser på. Det finns läkare på detta forum som arbetar som ssk och det tycks fungera så varför inte detta.Niklas Karlsson skrev:Har aldirg vart med om problemet. Varför jobba som amb sjv? Har någon tidigare arbetgisvare ansett dig olämplig som syrra?
Där jag jobbar är det inte tillåtet att jobba som usk from den dag man tar emot legitimationen från socialstyrelsen.
ssk2: Det du beskriver är ju knappast samma sak. Man kan ju aldrig arbeta som sjuksköterska om man inte är utbildad sjuksköterska. Läkarutbildningen är ju att anse som en högre nivå än sjuksköterskans, men bara rent medicinskt. Sjuksköterskan har ju ansvar för omvårdnaden och den har ju en läkare ingen aning om, därför har jag svårt att tänka mig att en läkare kan arbeta som sjuksköterska.