Frivillig ambulansetjeneste
Moderator: Wernvik
- 
				Eirik

Frivillig ambulansetjeneste
Finnes det noen form for frivillig ambulansetjeneste i Sverige? I Norge er man i ferd med å innføre dette flere steder, hvor man lar frivillig (gratisarbeidende) personell fra feks Røde Kors kjøre pri 3/2 turer som avlastning for den ordinære beredskapen.

Har hört talas om att det finns såkallade "första hjälpen grupper" från Röda Korset som i viss mån samarbetar med Räddningstjänsten på platser där det finns få eller inga ambulanser..
I övrigt vet jag inte med mig om att det finns något, även om jag tror att det hade kunnat fungera riktigt bra, och är en helt super idé.

I övrigt vet jag inte med mig om att det finns något, även om jag tror att det hade kunnat fungera riktigt bra, och är en helt super idé.
- 
				Eirik

Helt klart en god idé på små steder uten egne ambulanser at man oppretter "first responder"-grupper, men dette dreier seg om i større byer hvor man i stedet for å sette flere ordinære ressurser lar frivillige organisasjoner gjøre jobben gratis...zAjben skrev:Har hört talas om att det finns såkallade "första hjälpen grupper" från Röda Korset som i viss mån samarbetar med Räddningstjänsten på platser där det finns få eller inga ambulanser..