40 miljoner?!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Page

40 miljoner?!

Inlägg av Page » 22/1 2006 23:55

Hej. Hur kan en Läkarbil kosta 10(11)miljoner kronor per år? Lägger dom verkligen ut 40miljoner på 4st Läkarbilar?

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 23/1 2006 7:11

41 miljoner snarare.. Hur det kan kosta? Tjae.. Det är väl en 70% av pengarna eller liknande som skulle gå till den ordinare akutverksamheten inne på sjukhuset? I så fall är det inte särskilt dyrt i min mening.. Även om 50% av kostnaderna.. Alltså 20 miljoner skulle vara kostnaden för driften av 4st bilar.. 5 miljoner kronor var.. Är det väl inte så extremt mycket?

manne

Inlägg av manne » 23/1 2006 9:57

zAjben skrev:41 miljoner snarare.. Hur det kan kosta? Tjae.. Det är väl en 70% av pengarna eller liknande som skulle gå till den ordinare akutverksamheten inne på sjukhuset? I så fall är det inte särskilt dyrt i min mening.. Även om 50% av kostnaderna.. Alltså 20 miljoner skulle vara kostnaden för driften av 4st bilar.. 5 miljoner kronor var.. Är det väl inte så extremt mycket?
Det roliga är att andra län klarar sig utan läkarbilar med minst lika bra resultat.
Sätt in fler ambulanser för dom pengarna i stället och sprid ut dom i länet.
=lägre arbetsbelastning och kortare insatstider

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 23/1 2006 10:10

Gjorde en tråd förut gällande priset på en ambulans per år.. Har för mig att ambulanshelikoptern i London kostade lika mycket som tre ambulanser.. Motsvarande torde väl ändå vara att ca två ambulanshelikoptrar i Skåne län hade kunnat kosta lika mycket som alla fyra läkarbilarna..

Att "klara sig" är inte samma sak som att det hade blivit bättre.

Faktum är att sättet man försökt lösa det på i Skåne, att ha en 70/30 delning mellan arbete på akutmottagningarna och prehospitalt arbete är en idéell lösning, och relativt kostnadseffektiv. Om du ser till områdestäckning så skulle det väl ändå krävas minst fyra stycken ambulanser istället för att få täckningsområdet som akutbilaran har.. På 0,3 * 40 = 12 miljoner kronor.. Är detta tillräckligt för drift av fyra ambulanser? Hur är tillgången på ambulanser - finns det någon brist?

Ifall det inte finns något behov av fler ambulanser och man ändå vill satsa på prehospitalsjukvården är det väl en bra lösning? Däremot ifall det finns för lite ambulanser kanske man borde satsa på 2-3 nya ambulanser och en helikopter så man fortfarande kan få ut "högre medicinsk kompetens" ifall sådan behövs..

I min mening hade helikoptrar varit en bättre lösning.. Extremt mycket större täckningsområde.. Möjlighet att ta med patient.. Snabba transporttider.. Och man hade för samma budget kanske kunnat få 2st helikoptrar (säg att varje bil kostar som den i lund, alltså 11mkr.. Det är 45mkr, och jag tror att budget för amb hkp i Stockholm ligger någonstans kring 23mkr ifall jag inte minns fel).. Man hade alltså kunnat ha samma lösning fast med två helikoptrar i var sin del av länet för ungefär samma penning.

Tänk bara transport från Helsingborg-Lunds Universitetssjukhus med en helikopter. Där kan vi prata om förbättrade responstider och att snabbare få patienten till rätt sjukhus. Så visst går pengarna att använda till bättre saker.. Men det känns ändå som en stabil lösning, såvida den sköts rätt av personalen (och att de faktiskt följer sina arbetsuppgifter och inte sitter och tittar på teve under arbetstid..)..

Akuten

Inlägg av Akuten » 23/1 2006 11:07

zAjben, du skrev: "Tänk bara transport från Helsingborg-Lunds Universitetssjukhus med en helikopter. Där kan vi prata om förbättrade responstider och att snabbare få patienten till rätt sjukhus."
Kan det verkligen vara rimligt att åka helikopter mellan Helsingborg och Lund? Hur långt är det 55-60 km?

Den största vinsten med helikopter har man väl ändå när transporttiderna för vanlig ambulans ligger på flera timmar!! Eller om patienten befinner sig i väglöst land.....
Vi har drygt 13 mil till närmaste universitetssjukhus och nog används helikoptern ibland, men det är sällan för det tar lika lång tid för helikoptern att "komma i luften" - flyga till vårt sjukhus - lasta - flyga till universitetssjukhuset, som det tar för ambulansen att köra dessa drygt 13 mil. Dessutom är det många gånger helikoptern inte kan lyfta pga dåligt väder.

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/1 2006 11:37

zAjben: Ideéll = Utan lön
Ideal = Ultimat. Tror det var så du menade? :wink:

Kan dessutom undra hur det kan kosta 7 miljoner kronor per år att ha en extra läkare på akutmottagningen, speciellt när det bara kostar 3 miljoner att ha den glidandes runt i en bil.

prehospital

Inlägg av prehospital » 23/1 2006 11:48

Den sanna kostnaden är > 40 miljoner kronor per år för att ha 4 läkarbilar i drift. Inget annat. Glöm det där med att de jobbar på akuten - det är bara en pappersprodukt som inte fungerar i verkliga livet. I själva verket sitter de mest hela tiden framför en dator eller en tv eller sover eller "gömmer" sig på ambulansstationerna...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 23/1 2006 21:45

Vill bara påminna er alla att denna tråd handla om kostnader för läkarbilarna inte dess vara eller inte vara då det redan behandlas i en annan tråd.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

prehospital

Inlägg av prehospital » 23/1 2006 22:25

Nu pågår det stor lobbying av läkarna för att försvara läkarbilsverksamheten och dess enorma kostnader (> 40 miljoner kronor per år). Läs t.ex. följande artiklar i Sydsvenskan:

http://sydsvenskan.se/sverige/article137518.ece - På plats för att rädda liv
http://sydsvenskan.se/sverige/article137507.ece - Lunds akutläkare blir förebilder
http://sydsvenskan.se/skane/article137415.ece - Alla akutbilar igång - ett år försenade

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/1 2006 16:46

Går lite OT Wernvik, men det här är viktigt! :wink:

Läkarna lobbar för sin verksamhet, hade någon räknat med något annat? Förra gången jag hörde en sjuksköterska säga det som läkarna citeras med i artiklarna ("Vi är bra, duktiga och kompetenta!") så gällde det faktumet att vi idag får en akademisk examen och med begränsningen "Vi blir ju inte doktorer...".
Och ärligt talat så tycker jag inte det faktum att sjuksköterskor är så värdelösa på att marknadsföra sig och stå för det de är bra på på ett bra sätt skall vara ett hinder för läkarna att göra så.
Problemet här är ju snarare etiskt, är det verkligen rätt av en läkare att ljuga medelsvensson i ansiktet och säga att omhändertagandet på skadeplats blir bättre för att en doktor är där? :twisted:

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/1 2006 16:03

prehospital skrev:Nu pågår det stor lobbying av läkarna för att försvara läkarbilsverksamheten och dess enorma kostnader (> 40 miljoner kronor per år). Läs t.ex. följande artiklar i Sydsvenskan:

http://sydsvenskan.se/sverige/article137518.ece - På plats för att rädda liv
http://sydsvenskan.se/sverige/article137507.ece - Lunds akutläkare blir förebilder
http://sydsvenskan.se/skane/article137415.ece - Alla akutbilar igång - ett år försenade
Lobbyng!?!?

Detta är "kalla fakta" och denna del av vården har ett brett och helt genomlysande stöd bland allmänheten och beslutsfattarna. Kvalité kostar! Utbildning kostar! Problemet är kanske snarare att SSK lönerna ligger kvar på en mini-nivå. Sedan skall vi alla erinra oss att en sjukskötare/sköterska inte är en läkare (medicinare) utan en omvårdnasarbetare. 40 miljoner är en liten kostnad i förhållande till den nivå sjukvård skåningarna får.

//LÄKARBILARNA KOMMER VARA ETT INSLAG I HELA LANDET - Detta är nämligen en del i den reella komptenshöjningen! //BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/1 2006 16:10

LIPTON :evil: , nu blir jag lite förundrad! Du som annars brukar vara så förnuftig och vaken. Menar du på fullt allvar att ett omhädertagande inte ger bättre prognos om en läkare är på plats? Självklart talar allt för att en läkare är bättre skaffad att bedöma en patient (det ligger helt enkelt inte i ssk utbildningen - ej heller i den kliniska delen av utbildningen). Varför kan inte dessa yrkesgrupper få vara vad de har "kunskap" till? Vänd på frågeställningen. Är det alls rätt att en SSK eller AMB. SJUKVÅRDARE får den sjuke/skadade att tro att han/hon kan göra vad en läkare kan? Förringa inte år av medicinstudier och faktisk klinisk erfarenhet!

Men du Lipton, be safe!
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/1 2006 16:55

AMBASS: Påstår du att de 40 miljoner som Skåne budgeterat ger de patienter i behov av akut sjukvård och hjälp utanför sjukhusen, och transport till desamma, ett optimalt omhändertagande? Jag håller med dig om att det i vissa fall kan vara värdefullt med en läkare på plats men hur ofta pratar vi om?
Jag påstår ju inte att en läkare gör ett sämre jobb med sin patient än vad en sjuksköterska med lite erfarenhet gör. Jag påstår inte heller att de gör ett lika bra jobb, generellt skall läkaren kunna detta bättre. Det jag däremot påstår är att det i "fallet Skåne" inte handlar om en enskild patient och en enskild läkare. Det handlar om de presumtiva patienterna i hela Skåne och jag tror att det finns så mycket billigare förbättringar man kunnat göra av den prehospitala sjukvården, innan man kostar på sig att skicka ut läkare, som gjort den mycket bättre än det man åstadkommer med dessa läkare.
Jag säger dock detta utan att veta direkt mycket om sakfrågan, jag förklarar bara min något klumpiga sista mening i mitt förra inlägg. Ett inlägg som handlade om det faktum att läkarna är väldigt bra lobbyister och att vi sköterskor (och USKor m fl.) borde lära oss ett och annat av dem istället för att blir bittra och griniga över det faktum att vi hela tiden blir överkörda och inte tagna på allvar.

Tomas

Inlägg av Tomas » 25/1 2006 19:09

En läkare kan inte göra mer än vad en rutinerad ambulansjuksköterska kan göra idag. Prehospital behandling är symtomatisk och om den utförs av en läkare eller sjuksköterska har ingen betydelse. Vi utnyttjar våran högt utbildade personal på ett väldigt dåligt sätt. Alltifrån undersköterskan på det kommunala boendet som inte får ta ett blodsocker till den rutinerade IVA sköterskan som inte får ändra på respiratorinställningen eller tillsätta kalium i infusionen. På mindre sjukhus använder man personalens kompetens på ett mycket bättre sätt, man får helt enkelt göra mer. Kanske för att man känner varann bättre, jag vet inte. Slutresutatet är det samma fast billigare och roligare och utvecklande för den enskilde. Jag tycker det är dumförklara ambulanspersonalen när man låter läkaren hålla handen när man klipper taket på bilen. Denna övertro till läkarna har vi nog att tacka dessa olika tv serierna för. Nä, jag ska inte kritisera mer åtminstånde inte i detta inlägg. Men det vore roligt att höra ni som har erfarenhet av dessa läkare, har det prehospitala omhädertagande blivit bättre ? om jag räknat rätt så får vi ( tio) 10 st dygnsambulanser för 40 miljoner. Återkommer med mer exakta siffror senare.
intubera mera !!

Skriv svar