Sjuksköterskans rätt att delegera
Moderator: Wernvik
Sjuksköterskans rätt att delegera.
Jag blir så trött på debatten om vem som är "bäst" eller mest "kompetent"!
En 120 poängs sjuksköterske utbildning ger en otroligt massa kunskap men tyvärr får vi sjuksköterskor ofta höra från undersköterskor både inom prehopsital och hospital vård att en legetimation inte ger ökad kompetens.
Jag är oerhört stolt över att vara sjuksköterska och att snart vara VUB:ad! Varför kan inte ni med undersköterskekompetens vara stolta över ert yrke?? För i grund och botten handlar det nog om detta!!
Även på min arbetsplats talar man om vem som ska vårda och vem som ska köra i höst!!! Jag valde det här yrket för att få vårda OCH köra!! Varför kan inte jag KÖRA ut om det är min "tur" och vårda in om läkemedel behövs??!?!?! Så gör vi ju idag många gånger!!! Varför förändras detta 1/10????
Jag håller med vem som nu sa de att 2 ssk i ambulansen löser alla dessa problem!!
En 120 poängs sjuksköterske utbildning ger en otroligt massa kunskap men tyvärr får vi sjuksköterskor ofta höra från undersköterskor både inom prehopsital och hospital vård att en legetimation inte ger ökad kompetens.
Jag är oerhört stolt över att vara sjuksköterska och att snart vara VUB:ad! Varför kan inte ni med undersköterskekompetens vara stolta över ert yrke?? För i grund och botten handlar det nog om detta!!
Även på min arbetsplats talar man om vem som ska vårda och vem som ska köra i höst!!! Jag valde det här yrket för att få vårda OCH köra!! Varför kan inte jag KÖRA ut om det är min "tur" och vårda in om läkemedel behövs??!?!?! Så gör vi ju idag många gånger!!! Varför förändras detta 1/10????
Jag håller med vem som nu sa de att 2 ssk i ambulansen löser alla dessa problem!!
Re: Sjuksköterskans rätt att delegera.
Nej det var bättre förr. Då var det inget tjafs.Mrs E skrev:Jag blir så trött på debatten om vem som är "bäst" eller mest "kompetent"!
Re: Sjuksköterskans rätt att delegera.
Vem har påstått det?Mrs E skrev:Varför är det bättre med 2 amb.sjv än 2 ssk?
åhöraren:
Säger sig själv lite varför man inte har två läkare i ambulansen. Det är för dyrt!
Sedan så är man rätt begränsad i en ambulans. Finns inga stora skillnader på vad en nsk kan göra och vad en läkare har möjlighet till prehospitalt. Givetvis finns det skillnader, men en mer aktuell fråga är väl läkarbilar; vara eller icke vara ?
Tror nog annars att vi får ge nuvarande system en chans. Och förhoppningsvis ger ambulansläkare amb.vubbade och nsk chansen till att använda sitt kunnande, annars har den här "medicinska kompetens höjning" varit helt i onödan.
Säger sig själv lite varför man inte har två läkare i ambulansen. Det är för dyrt!
Sedan så är man rätt begränsad i en ambulans. Finns inga stora skillnader på vad en nsk kan göra och vad en läkare har möjlighet till prehospitalt. Givetvis finns det skillnader, men en mer aktuell fråga är väl läkarbilar; vara eller icke vara ?
Tror nog annars att vi får ge nuvarande system en chans. Och förhoppningsvis ger ambulansläkare amb.vubbade och nsk chansen till att använda sitt kunnande, annars har den här "medicinska kompetens höjning" varit helt i onödan.
?
Hej AUF o tack för ditt svar, själv är jag inte verksam inom Ambulansen och därför inte heller väldigt insatt. Men om vi börjar med att du säger det är för dyrt så undrar jag över de personerna som skrev att man skulle anställa 2SSK/Ambulans för det var roligare om bägge fick köra? Det är väl inte så kostnadseffektivt? Hade ej varit möjligt i ett privat företag att anställa folk för att jobbet skulle bli roligare. Och ingen stor skillnad på Läkare och Spec Utb SSK? Läser man inläggen verkar det som utbildning är viktigast och då borde rimligen Läk vara Prioriterat. Sedan skulle man ju slippa allt med delegeringar m.m.
Tacksam för svar på dessa påstående.
(Som sagt ej så insatt)
Tacksam för svar på dessa påstående.
(Som sagt ej så insatt)
Re: ?
åhöraren: Jag tror inte det finns läkare så att det räcker till detta. Under det senaste läsåret togs 4881 elever in på sjuksköterskeutbildningar. Motsvarande siffra på läkarutbildningar var: 1024.
Dessutom så är det så att läkare av någon anledning inte har samma intresse av att jobba prehospitalt. Jag är dock övertygad om att en läkare med relevant utbildning som söker en annonserad ambulanstjänst har goda möjligheter att få den.
Dessutom så är det så att läkare av någon anledning inte har samma intresse av att jobba prehospitalt. Jag är dock övertygad om att en läkare med relevant utbildning som söker en annonserad ambulanstjänst har goda möjligheter att få den.
!
--------------------------------------------------------------------------------
Hej lipton tack för ditt svar, det är ju en helt annan sak om det är brist på läkare. Men ide´n och tanken är väl god? Men är det inte en aning att Läkare har blivit lite nyfikna på den Pre-Hospitala biten?
Hej lipton tack för ditt svar, det är ju en helt annan sak om det är brist på läkare. Men ide´n och tanken är väl god? Men är det inte en aning att Läkare har blivit lite nyfikna på den Pre-Hospitala biten?
Re: !
Det blir läkare i ambulansen i framtiden. Delegeringar för ssk försvinner .åhöraren skrev:--------------------------------------------------------------------------------
Ang 2 ssk i bilen: Om man nu som ssk är så kåt på att köra bil kanske man ska söka sig till ett fordonsrelaterad yrke istället...
Effektivisera istället genom att utbilda en kompetent sjukvårdare som håller i sjukvårdsledning, körning. skadeplats, kommunikation etc. och även som nu en backup för sköterskan i bilen.
Har man pluggat i 3-4 år ska man man väl inte sitta o köra??
Är det svenska ambulanssjukvården vill?? Det låter ju i så fall helt sjukt
Hej åhöraren, att det blir dyrare med sjuksköterskor istället för undersköterskor, ja den skillnaden är marginel. Att det kommer att finnas mer läkare prehospitalt i framtiden, det är troligt. Men där har du en väsäntlig skillnad på kostnad men inte på behandlingsmöjligheter. Jag tycker det är patetiskt att ha "flygande" doktorer som hämtar feberkrampande barn och fullhundar. Sen är inte läkare synonymt med att denne har kunskap till alla behandlingmöjligheter.
Det kommer nog ta väldigt väldigt lång tid innan vi får några läkare i den ordinarie ambulanspersonalen, om ens någonsin. Finns nog bättre sätt att använda deras kundskaper på.
Sedan så är vi ju på väg mer och mer åt det manne beskriver. Att amb sjv får en mer teknisk och kommunikationsansvarig roll, vilket borde avspegla sig i deras utbildning inom närmsta tiden.
Personligen pluggar jag inte 4:a år för att få köra blåljus, är mer än glad åt att jag får vårda. Annars hade jag sökt mig till någon annan yrke.
Däremot tror jag vi kan snegla lite på USA i deras riktlinjer, där använder man sin personals kompetens betydligt smartare än vi här i sverige. EMT och paramedics har större möjligheter till mer avancerad vård. Vilket vi här i sverige, som har liknande utbildning, också skulle klara av. Viktigt att vi får ambulansläkare som ger hos förtroende. Annars spelar det ingen roll om vi har amb. ssk/nsk i bilarna.
Sedan så är vi ju på väg mer och mer åt det manne beskriver. Att amb sjv får en mer teknisk och kommunikationsansvarig roll, vilket borde avspegla sig i deras utbildning inom närmsta tiden.
Personligen pluggar jag inte 4:a år för att få köra blåljus, är mer än glad åt att jag får vårda. Annars hade jag sökt mig till någon annan yrke.
Däremot tror jag vi kan snegla lite på USA i deras riktlinjer, där använder man sin personals kompetens betydligt smartare än vi här i sverige. EMT och paramedics har större möjligheter till mer avancerad vård. Vilket vi här i sverige, som har liknande utbildning, också skulle klara av. Viktigt att vi får ambulansläkare som ger hos förtroende. Annars spelar det ingen roll om vi har amb. ssk/nsk i bilarna.