Köp av Stetoskop och blodtrycks? ?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Glock 18C

Inlägg av Glock 18C » 16/2 2007 19:11

Är det nån som överhuvudtaget skulle få för sig att försöka lyssna på folk på ett diskotek med ett stetoskop?!?!
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

AuF

Inlägg av AuF » 16/2 2007 19:28

Använder ni ens stetoskop vid BT mätning ? Går väl ofta lika bra att ta utan om de är ljud som stör osv...

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 17/2 2007 2:33

Tjae, om jag skulle vara tvungen att ta auskulatoriskt blodtryck på ett diskotek är jag övertygad om att jag skulle ha större möjlighet att göra det med välisolerat stetoskop som jag är van med, än ett massproducerat stetoskop av konstig modell som jag aldrig använt.

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 17/2 2007 10:06

Dagens tips till zAjben: Ta med ditt välisolerade stetoskop till Flamman, HG eller NH och testa! ;-)

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 17/2 2007 14:55

Vågar inte använda det, det är ju alldeles för dyrt för att våga plocka ur förpackningen ;)

Skämt åsido. Det är väl individuellt ifall man anser det vara värt pengarna, och helt upp till individen själv. Däremot så är det i min mening ganska stor skillnad på ljudisoleringen på ett vanligt blodtrycksstetoskop med hårda "öronmuffar" jämfört med t.ex. Littmans mjukare som formar sig efter anatomin lite bättre. Men som sagt; det är mycket möjligt att det bara är mina öron som det är fel på.

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 18/2 2007 19:49

Men jag tror fortfarande inte på att du kan köra med ett stetoskop what so ever på ett disco :wink:

Min erfarenhet av sjukvård i den fria naturen, på konserter, i regn, i mörker, på konstiga ställen säger mig att det inte är mycket annat än den kliniska blicken som funkar som diagnosverktyg. Det finns ingen vits att ens försöka lyssna efter hjärtljud när volymen från bandet får din egen bröstkorg att vibrera! Sen vet jag inte heller vad jag skulle ha för nytta av att veta det. Man "ser" ju om det finns behov av sjukhusvård och sos skickar bil- och sjukan tar emot - utan att man behöver ge detaljerad beskrivning av hjärtfelet :wink:

Jag tror många kan underskatta sin erfarenhet och "magkänsla" och istället lita för mycket på instrumenten. Vad gör vi den dagen de visar felvärden?

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 18/2 2007 20:23

Har också arbetat på konserter och andra högljudda evenemang och jag vet också att det inte går att höra ett jota! Det hoppas jag att du förstår Magill. ;)

Håller dock med dig angående att lita för mycket på instrumenten. Men med erfarenhet, kunskap om möjliga felkällor och rätt användning av instrumenten så är man i alla fall på god väg!

Användarvisningsbild
ohlstedt

Inlägg av ohlstedt » 19/2 2007 7:29

Tänkte på de här med auskulationen med tanke på att det inte är några krav på att perfekt hörsel i amb yrket i hur stor utsträckning är man bunden till att auskulera?

Kanske blev fel tråd nu =)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Skriv svar