Hur kan det komma sig

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Linda

Inlägg av Linda » 20/2 2007 11:08

Lipton skrev:Linda: Jag håller med dig om att USK inte på något sätt saknar kompetens för att vara delaktiga i vården, på någon avdelning. Däremot ställer jag mig frågande till att låta USK låsa ut och iordningställa läkemedel. Varför kunde inte midwifen ifråga låtit en USK hålla tryck på blödningen och själv gjort de uppgifter som är hennes? Att stoppa en blödning är oberoende av arbetsplats knappast en så kvalificerad uppgift att det måste vara någon med leg som utför det, däremot är det en utmärkt uppgift för en hyfsat erfaren USK.
Just denna blödning var lite svårlokaliserad inne i slidan och hon höll sina fingrar på den när hon väl hade hittat den, hon ville inte att vi skulle byta, att det inte fanns någon annan tillgänglig händer ca 7 gånger av 10.
Bm var ganska så ny, var inne på sin 80de förlossningen så det spelade förmodligen roll över hur hennes beslut såg ut.
Övriga gånger finns det minst en bm i receptionen där även läkemedelsrummet finns och då brukar jag vidarebefodra till dem vad jag har blivit tillsagd att hämta så att de i sin tur hämtar upp/drar upp.
Ska jag gå till mig själv så upprepar jag alltid den order jag fått för att uppmärksamma bm på att jag fattat och hört rätt, när läkemedlet finns i rummet visar jag bm flaskan/ampullen för att hon återigen ska se vad som hämtats, när jag dragit upp visar jag mängden för henne. allt för att JAG själv ska kunna försäkra mig om att det blir rätt.
Finns det bm i receptionen hämtar jag dem ifall det blir akuta problemt inne på rummet men som det är ibland i akuta situationer så måste man lösa problemen med det som finns där just då.

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 20/2 2007 12:59

Linda:
Problemet är inte hur du som usk väljer att gå tillväga när du administrerar läkemdel. Problemet är att du utför uppgifter som du saknar behörighet att göra inom slutenvård.

AuF: Nämn en uppgift som en usk skulle utföra bättre än en ssk i patientnära arbete. En avdelning med enbart ssk underlättar mycket,

* alla kan utföra alla arbetsuppgifter
* lättare med avlösning för rast, alltid kompetent personal på salen
* schematekniskt lättare
* lättare att ersätta vid sjukfrånvaro

Sedan har man någon som sköter mark-servicen ex. fylla diskmaskiner, tömma sopor, iordningsställa platser. Fungerar finfint det, är helt övertygad om att kvaliteten på vården gått upp, behandling avstannar inte för att någon skall ha rast, tiden ägnas åt patienten istället för att tömma sopor etc (vilket uskor överallt verkar ha en förkärlek för, det finns sophämtare av en anledning!), man får kortare bytestider patient - patient = samhällsekonomiskt samt att man utnyttjar resurserna optimalt vilket kommer patienten till nytta i slutändan.

Jag hoppas att Ni alla en dag inser att patienten skall omges av kompetent personal som enbart lägger tiden på patienten. Tömma sopor, fylla förråd, sortera tvätt och städa - vansinne att ta sjukvårdsutbildad personal till detta.

peder

Inlägg av peder » 20/2 2007 13:29

Slå dej inte för hårt på bröstet....

En sjuksköterska kan inte alls utföra alla uppgifter, dels p.g.a avsaknad av formell kompetens, dels avsaknad av reel kompetens. Ett stort problemet är att en sjuksköterska på en vårdavdelning inte gör ett dyft, om inte det är ordinerat innan.
Därför skulle enligt ditt resonemang det enklaste, och därmed oxå kanske det bästa, att vi endast har läkare anställda inom sjukvården. Hellst bara överläkare så slipper vi det schmatiska problemet med vem som ska vara bakjour... eller vid närmare eftertanke, det kanske inte behövs någon jourläkare alls, alla är ju så kompetenta....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 20/2 2007 14:50

peder skrev:Slå dej inte för hårt på bröstet....

En sjuksköterska kan inte alls utföra alla uppgifter, dels p.g.a avsaknad av formell kompetens, dels avsaknad av reel kompetens. Ett stort problemet är att en sjuksköterska på en vårdavdelning inte gör ett dyft, om inte det är ordinerat innan.
Därför skulle enligt ditt resonemang det enklaste, och därmed oxå kanske det bästa, att vi endast har läkare anställda inom sjukvården. Hellst bara överläkare så slipper vi det schmatiska problemet med vem som ska vara bakjour... eller vid närmare eftertanke, det kanske inte behövs någon jourläkare alls, alla är ju så kompetenta....
Bra att det finns några vettiga på forumet som vågar säga nått...

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 20/2 2007 14:58

Goldenfjolla: Och alla som har en annan åsikt än du är inte vettiga?!

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 20/2 2007 15:00

Alla som bara ser in i sin lilla värld och tror att alla är likadana pga tittel och som ständigt är otrevliga och bara ser sig själva är inte vettiga enligt mig...

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/2 2007 20:54

ambulansflikkan: Du är på god väg att ta över ledartröjan som forumets mest trångsynta människa, bara så du vet!
Jag tror dessutom inte att patientens upplevelser blir bättre med enbart sjuksköterskor eftersom det innebär att de då måste utföra samtliga uppgifter på avdelningen vilket innebär att de får mindre utförd tid av en specifik uppgift. Precis som myten att ett stort sjukhus blir bättre på exempelvis höftplastiker än ett litet sjukhus.
En annan nackdel är att du som sjuksköterska måste utföra uppgifter som du är överkvalificerad för vilket gör jobbet fruktansvärt mycket tråkigare. Detta sammantaget innebär en försämrad vårdupplevelse för patienten vilket leder till förlängda vårdtider och en försämrad arbetstillfredställelse för personalen vilket leder till fler sjukskrivningar, således en försämring samhällsekonomiskt.

Jag måste dessutom säga att jag börjar tolka dina inlägg som att de kommer från en väldigt bitter människa som känner sig osäker i sin roll, kanske för att en erfaren undersköterska trampat dig på tårna när du var ny? Jag håller med dig om att det finns undersköterskor som snudd på borde avlivas men försök att inte dra alla över en kant, det finns såna syrror också även om min upplevelse är att de är något mindre till antalet.

Sjuksköterskan: Kom igen nu, du håller ju på att förlora din roll här på forumet! :lol:

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 20/2 2007 22:37

Lipton: Vad jag menar är att om man jobbar i team ssk + ssk kan båda utföra alla uppgifter i arbetet med patienten. Då menar jag inte att man skall springa och tömma sopor, fylla diskmaskiner, packa upp förråd, sortera tvätt etc. Sådana uppgifter kan någon anställd för ändamålet sysselsätta sig med.
Om du tycker att det är tråkigare att vända patienten än att föra journal eller administrera läkemedel är din egna upplevelse. För min del ger det en mer varierad tillvaro på jobbet samtidigt som man får bättre koll på patienten när man är mer bedside.
Jag är knappast bitter utan har förmånen att få jobba på båda sätt, och kan bara konstatera att arbetet flyter betydligt bättre när teamet består av två ssk. Kanske inte blir så på vårdavdelning men på IVA är det definitivt på det viset där man bara har två patienter.

Peder: Kan du precisera vilka uppgifter en sjuksköterska inte kan utföra som en undersköterska normalt utför? Vad menar du med att en sjuksköterska inte gör ett dyft om det inte är ordinerat? Jag skulle aldrig drömma om att utföra behandling eller administrera läkemedel som inte är ordinerat, är lite mer rädd om legitimationen än så.

Användarvisningsbild
Glock 18C

Inlägg av Glock 18C » 20/2 2007 22:58

När jag jobbade som ssk på en medicinklinik för ett par år sedan var det ett jämra gnäll på usk'orna för att man inte var ute och hjälpte till i morgonarbetet. Ingen tänkte på att medicinerna skulle delas ut innan frukost och ronden skulle förberedas till efter frukost.
Till slut gick avdelningschefen in och införde så kallat teamarbete, vilket medförde att medicinerna inte blev utdelade förrän frukosten var utplockad och ronden skulle börja - läkarna blev sura för att ronden inte var förberedd.

Var man än jobbar inom vården så kommer det aldrig att finnas nån "teamkänsla". Det kommer alltid vara ett jäkla liv om vem som gör vad, kompetensavundsjuka, äldre uskor kommer att titta snett på yngre syrror för att de har högre kompetens och prat bakom ryggen på folk.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 20/2 2007 23:10

Det är ju det jag menar. Hade ni bara varit sjuksköterskor hade var och en bara delat ut hälften så mkt läkemdel, dessutom hunnit med att servera frukosten och fått en chans att prata med patienterna och bli förberedda till ronden... Det är trotsallt då man får en bild av hur patienten mår när man pratar/jobbar med dem.

Användarvisningsbild
Glock 18C

Inlägg av Glock 18C » 21/2 2007 0:02

Tycker jag hann få en bild av det ändå när jag delade ut mediciner och gick runt och pratade med patienterna. Hade jag däremot behövt sköta morgonarbetet också så hade det varit värre. Då hade jag ju inte hunnit med mina sköterskeuppgifter.

Man kan ju inte avskaffa undersköterskorna på en avdelning bara för att de är avundsjuka på att sjuksköterskorna inte deltar i morgontoaletten! Eller?
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 21/2 2007 11:35

Konstigt att alla era liknelser glider över till morgonarbete och andra fasta rutiner. Undersköterskans "huvudsakliga" roll är omsorg och omvårdnad, ej behandling. Det många av oss nog vill säga är att kompetensen finns hos många och att man bör uppmuntra detta. Tror ni att man växer i sin yrkesroll efter att ha bäddat 30 000 sängar och diskat 50 000 frukostbrickor om man inte kan få det minsta ansvaret och assistera en sjuksköterska eller läkare i deras ordinarie arbete?. En undersköterska kan ha läst matte D och får inte ens dra upp lite vätska åt er i en plastspruta med tydliga numreringar på. Jag kan inte tolka det som annat än en stor osäkerhet i er själva...

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 21/2 2007 11:35

Jag läste till syrra just för att komma från "usk-sysslorna". Inte har jag dragit på mig 3 års studielån för att koka gröten och delta i morgontoaletten. Jag gillar mer "traditionella" ssk-uppgifter, ni vet rondarbete, medicindelning och det där...men det är väl bara jag...
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 21/2 2007 11:41

Tobbe skrev:Jag läste till syrra just för att komma från "usk-sysslorna". Inte har jag dragit på mig 3 års studielån för att koka gröten och delta i morgontoaletten. Jag gillar mer "traditionella" ssk-uppgifter, ni vet rondarbete, medicindelning och det där...men det är väl bara jag...
Tror du att alla uskor med familj och bil har råd att läsa till ssk?

när jag var 13 år tog min pappa med mig till stadens största parkering på kvällen och visade mig hur man körde bil under några kvällar. Jag frågade honom: Varför lär du mig det här? Det får man ju inte.... Och han svarade: Jag ser ju att du kan och det är bra utifall att det händer nått oförutsägbart.... Sådant får en att växa som människa och ger självförtroende.

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 21/2 2007 14:27

Golden Hour skrev
Tror du att alla uskor med familj och bil har råd att läsa till ssk?
Man får prioritera. Själv var jag trött på arbetslösheten och bara ränna runt som timanställd år ut och år in. Och med två små barn och underbetald usk-hustru i äldreomsomsorgen så får man börja prioritera. Det blev tre sanslösa år med studier på dagarna, jobb på helger och nätter och semester var ju bara att glömma. Men det gick. Läsa vidare är det bästa jag gjort, för det gav mig drömjobbet.

Men jag förstår att folk funderar när levnadstandarden är så hög som den är, tänk om man måste ställa in utlandsresan och fjällsemestern ett par år för att få studielånet att räcka...

Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Skriv svar