Vilken läkare?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 18/12 2006 17:56

Har fått den alldeles ypperliga möjligheten att följa med på narkosen under jullovet. Förlossningsjouren! :) Även troligtvis vara med och söva på operation också, även om jag inte lär få utföra den faktiska sövningen =) Under lugna förhållanden. Kan inte tänka mig något bättre sätt att spendera jullovet på!

Kan återkomma och berätta om det är något jag kan rekommendera =)

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 31/12 2006 9:27

Sådär, går min sjätte dag på Anestesi/IVA i natt.. Måste säga att det har varit kalaskul, och jag har lärt mig otroligt mycket. Har varit bl.a. på Kvinnokliniken/förlossning, IVA, allmänkirurgen samt narkosjouren.

Bland det roligaste har faktiskt varit KK/förlossning. Har fått sett en del laparoskopiska operationer samt ett antal kejsarsnitt vilket har varit kalaskul att få se på, särskilt eftersom jag har läst reproduktion/genitalia. Att få vara med på förlossning var väldigt, väldigt häftigt.

Utöver roliga förlossningar händer givetvis mycket tråkiga saker. Narkosen larmas på larm runtomkring sjukhuset och patienterna som behöver vården är oftast i väldigt dåligt skick. Sedan är inte alltid prognoserna för IVA patienter så där solskensstrålande, men jag tror att det är viktigt att man i alla fall är beredd på att man kan få se väldigt tråkiga saker.

Däremot har jag fått se en massa intubationer med både endotrakealtuber och larynxmasker.. Fick även hänga under några operationer med narkossköterskorna.. Wow säger jag bara! Otroligt duktiga och verkligen villiga att lära en liten vilsen student allt de bara kan.

Anyway, jag kan helt klart rekommendera att hänga med en anestesi/IVA läkare. Däremot är det nog roligare att gå på narkosen och få vara med och söva/intubera/smärtlindra samt se på lite operationer än att hänga med på ronderna på IVA.. Speciellt om du, som mig, inte kommit så långt i den medicinska delen av din utbildning. Gott nytt år!

Användarvisningsbild
ohlstedt

Inlägg av ohlstedt » 31/12 2006 11:27

Page: Vad pluggar du? ssk?

Zajben: låter väldigt kul, jag ska göra två veckors praktik på anestisi/op i vår och med din beskrivning så längtar jag mer än någonsin!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

klerty

Inlägg av klerty » 1/1 2007 0:52

Själv så påbörjar jag min narkos praktik imorgon den 2/1 2007 ska bli sjukt spännande!

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 2/1 2007 17:36

Ja, narkosen har varit riktigt kul faktiskt. Kan mycket väl tänka mig att vara narkosläkare. Gick med primärjouren under nyårsnatten också. Det var ruskigt tungt faktiskt, narkosen arbete kan verkligen vara dag och natt.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 2/1 2007 20:59

zAjben skrev:Ja, narkosen har varit riktigt kul faktiskt. Kan mycket väl tänka mig att vara narkosläkare. Gick med primärjouren under nyårsnatten också. Det var ruskigt tungt faktiskt, narkosen arbete kan verkligen vara dag och natt.
Kul att du trivs. Narkosen är enligt mig en av de mest intressanta delarna
av sjukvården. Hoppas att du får en spännande fortsättning med förlossningar och annat intressant. :lol:

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 3/1 2007 20:25

Nu är det slut.. Och inte är jag avskräckt än så länge trots en hel del tråkigheter och en tung nyårsnatt! Vill fortfarande bli narkosdoktor, men det är en lång väg dit ;)

Hur trivs du klerty?

klerty

Inlägg av klerty » 3/1 2007 21:07

Jag har gjort två dagar än så länge, men oj alltså, det är så in i nordens kul alltså. Trodde att det lätt skulle bli tråkigt med mycket sittande på en stol men jag harde fel. Det är inte tråkigt och det är action hela tiden med kontroller, åtgärder och mediciner. Det är min nya drömarbetsplats alltså!

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 8/1 2007 15:05

klerty skrev:Jag har gjort två dagar än så länge, men oj alltså, det är så in i nordens kul alltså. Trodde att det lätt skulle bli tråkigt med mycket sittande på en stol men jag harde fel. Det är inte tråkigt och det är action hela tiden med kontroller, åtgärder och mediciner. Det är min nya drömarbetsplats alltså!
Håller med dig! Sedan tar inte de flesta operationer sådär fruktansvärt lång tid. Har alltid haft intrycket att man står i 8 timmar på operation, men det verkar sällsynt. I alla fall på allmänkirurgiska.

Jag har nog också hittat min drömarbetsplats på huset, tror att narkosen skulle passa mig alldeles utmärkt. Givetvis säger jag detta med både insikt och reservation för att det mycket väl kan komma att ändras i framtiden - men kanske inte.

Tänker dock passa på att försöka följa med på narkosen under fortsättningen av utbildningen också när möjligheten ges.

Klerty: Vad får du göra som SSK stud?

Rekommenderar dig att försöka få hänga med den narkossköterska som är på primärjouren, i alla fall en gång. Det är en nyttigt om du vill arbeta inom akutsjukvården. Det upplevde i alla fall jag när jag var med.

klerty

Inlägg av klerty » 9/1 2007 12:25

zAjben skrev: Klerty: Vad får du göra som SSK stud?

Rekommenderar dig att försöka få hänga med den narkossköterska som är på primärjouren, i alla fall en gång. Det är en nyttigt om du vill arbeta inom akutsjukvården. Det upplevde i alla fall jag när jag var med.
Det jag gör är att förbereda och dra upp mediciner, infusioner osv. Sen då ta emot patienten och jag brukar även hjälpa till med handräckning vid spinal osv. Nålsättning blir det ju självklart ett par på varje patient nästan. Ska patienten sova så hjälper jag till med detta och får göra vissa moment under överseende av min handledare. Sen är det ju väckning och vidare transport till IVA/UVA. Så jag är med i hela processen som narkossköterskan medverkar i och hjälper till med det jag kan och instrueras bra av min handledare att testa på lite nya saker.

Skriv svar