Skåne visar vägen!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Mearas

Inlägg av Mearas » 29/4 2006 12:39

Ja... jag menar ju istället för ambsjv!
Som ssk skriver du både a och b del för delegering... samma som vub. Då får däremot inte samma delegeringar.
Som ssk hanterar du dropp och administrerar lm etc.
I bilarna blir det då ssk + vub.

Vad jag vill belysa är att grundutb ssk visst anställs med kambers godkännande.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 30/4 2006 17:11

Kabl!

Vad tycker du? Ger webbsidan: www.maktmissbruk.se en rättvis bild av dina förebilder :D //SVERIGE BEHÖVER EN FRI AMBULANSSJUKVÅRD...
Blood Will Tell

prehospital

Inlägg av prehospital » 30/4 2006 18:26

Skärpning AMBASS och Kalbl - era politiska diskussioner får ni ta i en annan tråd. Denna handlar om Skåne!

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 14:11

prehospital skrev:Skärpning AMBASS och Kalbl - era politiska diskussioner får ni ta i en annan tråd. Denna handlar om Skåne!
Du har rätt! Sorry! Åter till Skåne!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 14:22

Kalbl skrev: /Kalle
Bra! Jag lyckas ej öppna webbsidan! Jag tor vi kan vara eniga om att Skåne idag är det landsting som tar prehospitala frågor på störst allvar!? Att det sedan finns intressegrupper som tycker si och så om läkare mm är kanske ovidkommande. Den organisation som KAMBER valt kostar pengar, men ger kanske också tillbaka något till de som betalar för denna service (se skattebetalare). Det är just denna verksamhet som är försvarbar som "offentlig", att låta förnuftiga ekonomer räkna och medicinsk personal arbeta fram vårdriktlinjer. Att KAMBER också har fria företagre som operativa ambulansföretag visar att det går att få ut bästa möjliga kvalité genom denna typ av arbetssätt! Skånes ambulanssjukvård är i förhållande till många andra landsting/kommuner inte heller politiskt färgad i fråga om den praktiska ledningen.

Över tid tror jag att Skåne kommer införa läkare i alla akutambulanser och att vi här kommer se en fullskala "OLA" enhet med spjutkompetens. KAMBER är idag i särklass förebilden för svensk ambulanssjukvård och om detta tror jag inte att det finns några synpunkter. Jag hoppas att fler kan börja arbeta enligt KAMBER modellen som hela tiden förändras. Vem kunde tro för 15 -20 år sedan att vi idag i Skåne skulle ha maxiamal kompetens i akutbilarna (läkarbilarna). En akutbil utan läkare. är enligt många med mig inte en akutbil! Detta bekräftar KAMBERs organisation.

Att utse bästa ambulansleverantör är ett nästa steg!

KAMBER visar vägen....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 14:43

Kalbl skrev:
/kalle
Snyggt jobbat!
Blood Will Tell

prehospital

Inlägg av prehospital » 1/5 2006 16:07

Varför nämns inte Stockholm och Västra Götalandsregionen (Sahlgrenska)? De tycker jag, med förbehållet att inte vara i verksamheterna, verkar vara två sunda organisationer med bra behandlingsriktlinjer fast anestesiläkare finns i verksamheten (ambulanshelikopter). Varför nämns Skåne med läkarbilar med varierande kompetens (i de flesta fall utan anestesiläkare) och bristfälliga behandlingsriktlinjer? Detta övergår mitt förstånd!

Apropå kompetensen i läkarbilarna i Skåne så är rätt svar att de tar alla läkare som vill jobba i verksamheten, det kan vara ST-läkare med något års erfarenhet, infektionsläkare, kirurgläkare, medicinläkare. Nivån i de flesta fall är pinsamt låg! De är säkert jättekompetenta på sjukhuset, men prehospitalt... Antalet anestesiläkare som vill jobba i verksamheten är tyvärr lågt.

Det finns en uppgift som läkarbilarna sköter bra, att konstatera dödsfall, men det kan primärvården göra lika bra med sin befintliga och separata läkarbilsorganisation som åker på hembesök till ex. sjukhem...

Och slutligen AMBASS, ska du ha läkare både i akutambulanser och läkarbilar? Har du ingen verklighetsförankring alls? Kostnad-nytta-analys efterlyses...

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 1/5 2006 17:49

Kalbl skrev:
/Kalle
Det skulle jag helt och fullt kunna skriva under på. Där har man verkligen täckt upp allt. En fråga bara; Vad för skillnad menar du mellan lättambulanser/transportambulans?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 18:23

prehospital skrev:Varför nämns inte Stockholm och Västra Götalandsregionen (Sahlgrenska)? De tycker jag, med förbehållet att inte vara i verksamheterna, verkar vara två sunda organisationer med bra behandlingsriktlinjer fast anestesiläkare finns i verksamheten (ambulanshelikopter). Varför nämns Skåne med läkarbilar med varierande kompetens (i de flesta fall utan anestesiläkare) och bristfälliga behandlingsriktlinjer? Detta övergår mitt förstånd!

Apropå kompetensen i läkarbilarna i Skåne så är rätt svar att de tar alla läkare som vill jobba i verksamheten, det kan vara ST-läkare med något års erfarenhet, infektionsläkare, kirurgläkare, medicinläkare. Nivån i de flesta fall är pinsamt låg! De är säkert jättekompetenta på sjukhuset, men prehospitalt... Antalet anestesiläkare som vill jobba i verksamheten är tyvärr lågt.

Det finns en uppgift som läkarbilarna sköter bra, att konstatera dödsfall, men det kan primärvården göra lika bra med sin befintliga och separata läkarbilsorganisation som åker på hembesök till ex. sjukhem...

Och slutligen AMBASS, ska du ha läkare både i akutambulanser och läkarbilar? Har du ingen verklighetsförankring alls? Kostnad-nytta-analys efterlyses...
Cheers Mr. prehospital!

När det gäller verklighetsförankring är jag säker på att du ragerat på samma sätt som du nu gör, för låt oss säga 20 år sedan! Många har skrattat gott åt "utvecklingsteorier" före dig. När det gäller komptenshöjning i ambulans kommer denna knappast avstanna!

Återigen bör du studera den globala verksamheten inom det prehospitala området. På detta sätt kanske du kan se hur andra arbetar, vilka vi har en förmåga att följa efter.

Du pratar om Kostnad-nytta-analys! Den tycker jag vi överlåter till de som köper tjänsterna (skattebetalarna). Vill dem ha läkare i bilarna (troligt svar JA). Sedan ser jag inte riktigt din poäng att hävda SSK+VUBB (min tolkning) som en låglönegrupp - för hur menar du annars med "Kostnad-nytta-analys". Att jag och en majoritet gärna ser fler läkare i den prehospitala vården är av flera skäl, men framförallt för att läkare har en helt annan träning och klinisk erfarenhet. En annan sak kanske vore om man från början gjorde om SSK+VUBB utbildningen så den blir medicinskt eller införde paramedicsystemet! Men inget av dessa scenarior är kanske tänkbara i din värld?

Och jag är ganska övertygad om att oavsett vilken läkare som är i akutbilen så har dem till skillnad mot dagens omvårdnadsbjörnar adekvat medicinsk kunskap! Varför ser du inte detta? Och det viktiga i detta fall måste kanske vara att de aktuella läkarna har bred erfarenhet från akutsjukvård!!!

((BE SAFE))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 18:32

Hej Kabl!

Tack för ditt klargörande och din målande vison om den svenska ambulanssjukvården! En framtidsvison som jag inte delar, då jag upplever att du exkluderar läkare från den dagliga operativa verksamheten.

Ett littet klargörande skulle jag dock vilja ha i frågan om lokala akutambulanser; - vill du att det skall vara 2 syrror i dessa?

((BE SAFE))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 18:40

Hello Kabl!

Bra inf om lättambulanser! När det gäller Dalarna så kan jag inte yttra mig, men en teori skulle kunna vara att det är dina kompisar som styr och ställer med folks intjänade slantar. I de länen brukar inte fri konkurrens vara så populärt.

Roligt att du iaf skriver om "NÖJDA KUNDER". Det förutsätter ju att köparen (kunden) har valmöjlighet att välja! //AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 18:51

Kalbl skrev:/Kalle
Skulle du verkligen ha något emot att byta ut den VUBBADE SYRRAN mot en akutskolad läkare? Vad talar mot detta? Vad talar för detta? Om du låter den ekonomiska aspekten vara.

Tyvärr så anser jag (och många med mig) att dagens SSK utbildning (ej heller vubben) utbildar för bästa prehospitala sjukvård (här finns bättre alternativ som iaf borde prövas). Tror du att KAMBER kommer att överge läkarbilarna? Finns det ett missnöje bland invånarna?

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 18:58

Kabl!

Det var inte AMT jag ifrågasatte! Det var syrrorna! Jag har fullt förtroende för AMT (jag vill arbeta för att dem skall få sitt leg).

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 19:11

Hello Kabl!

Men då anser du att omvårdnadsteoretiker (SSK+VUBB) är bättre skaffade att arbeta prehospitalt med andra ord? Tolkar jag dig rätt då? Jag tycker att du kanske har haft tråkiga erfarenheter av läkare.

Det finns många läkare med stort prehospitalt intresse och du skall inte glömma bort att dessa under sin studietid kan ha arbetat extra på ambulansen, akutmottagning mm mm. Idag skulle jag helt klart råda personer att hellre läsa medicin om man vill arbeta i framtidens ambulanssjukvård och dessutom få betalt för det!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 19:23

Hello Kabl!

Då hänger jag med! En utryckningslegitimation låter intressant! När det gäller mina egna mål har jag redan sökt lyckan och prövat alla de utbildningar och yrken vi samtalat kring, så min debattlust bygger mer på att se möjligheterna i framtidens ambulanssjukvård. Kanske jag också ställer in mig på att snart bli stamkund :cry:

Jag tycker att det är lovvärt att du arbetar aktivt för detta och jag kan i ditt resonemang inte se att du exkluderar paramedics, vilkat glädjer mig. Jag har också läst några artiklar kring dig och dina idéer och dina tankar har slagkraft. Skulle vi nu få ett AMT system kanske detta kan vara början på ett EMT - Paramedicsystem!? KAMBER skåne har ju flera gånget varit positiva till internationaliseringsprocessen av den prehospitala vården, så jag tror med all sannolikhet att AMT kommer slå ut i full blom även hos KAMBER. SLL (Stockholm) kommer troligen att buga och ta in systemet, så de sedan länge brottas med effektiva lösningar för transportsidan också. När det gäller dina trakter så kanske saken redan är biff!?

((AMBASS))
Blood Will Tell

Skriv svar