Yrkesroller i ambulans
Moderator: Wernvik
Hello Lipton!Lipton skrev:anders: 1 SSK + 2 Amb.sjv. Lika bra till lägre pris!
Rent ekonomiskt är det en marginell skillnad mellan lönekosten på SSK å ena sidan å Amb. sjukv. å andra. Ofta ligger dem mycket nära varandra. Av detta skäl tror jag inte att 2 amb.sjv. skulle vara ett alt! Men det kan kanske ändra sig! Låt oss säga att många vill in (som det är idag) då kanske vi kan lägga lönerna på lägsta nivå!
Blood Will Tell
Menar du att de kan ligga lägre än idag?AMBASS skrev:Hello Lipton!Lipton skrev:anders: 1 SSK + 2 Amb.sjv. Lika bra till lägre pris!
Rent ekonomiskt är det en marginell skillnad mellan lönekosten på SSK å ena sidan å Amb. sjukv. å andra. Ofta ligger dem mycket nära varandra. Av detta skäl tror jag inte att 2 amb.sjv. skulle vara ett alt! Men det kan kanske ändra sig! Låt oss säga att många vill in (som det är idag) då kanske vi kan lägga lönerna på lägsta nivå!

Vet att skillnaderna är marginella. Jag tror trots detta på att 1+2 är att föredra framför 2+1.
Dock vore det resursslöseri att ha alla bilar bemannade så, men några kanske? I framtiden?
Då det behövs betydligt fler SSK på varje station än ambsjv kommer snart en majoritet av ambpersonalen vara SSK. Och då SSK har fått betydligt mera ansvar och får göra alla moment i jobbet måste våra löner upp. Ambsjv kan nog räkna med lönesänkningar. Ännu fler kommer också att omplaceras till förmån för SSK. Helt rätt!
Lönen kommer tvärtom öka.
Sköterskorna kommer inte att få röra ratten utan att ständigt sitta bak. Det är ju faktiskt det dom har utbildning till.
Sjukvårdarna sköter resten.
Landstingen är inte så dumma att dom sätter en sköterska att köra bil i framtiden. Det finns väl ingen som vill det heller med en 3-4 års akademisk utbildning. Eller?
Dessutom blir det extra utgifter till ingen nytta.
Bättre omvårdnad säger dom som inte har jobbat inom ambulansverksamheten.
Sköterskorna kommer inte att få röra ratten utan att ständigt sitta bak. Det är ju faktiskt det dom har utbildning till.
Sjukvårdarna sköter resten.
Landstingen är inte så dumma att dom sätter en sköterska att köra bil i framtiden. Det finns väl ingen som vill det heller med en 3-4 års akademisk utbildning. Eller?

Dessutom blir det extra utgifter till ingen nytta.
Bättre omvårdnad säger dom som inte har jobbat inom ambulansverksamheten.

Schysst rap!Kalbl skrev:Du snackar mycket skitsnack Du va! och Du tror att Du är någonting, jag skulle gärna vilja jobba med Dig och se vad Du gick för. Du pratar mycket, och det är hela stycket.
Du önskar livet ur oss gamla och se Dig själv som självklar, jag har aldrig sett en sådan kommoch gå någon vart, möjligvis tll tippen!

Allvarligt talat. Nu försvann väl allt vett från den här debatten. Någon mer än jag som kan satsa pengar på att Wernvik kommer plocka fram stora radergummit när han ser det här? (Helt rätt!/Wernvik, Moderator)
Sjuksköterskan är på inget sätt repressentativ för sjuksköterskor. Jag tror inte nån annan har , om än och fördolda ordalag, sagt att alla ambulanssjukvårdare bör kickas. Sen finns det en utbredd syn bland ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor att ambulanssjukvårdarna kommer att i första hand bli en kraftig minoritet för att så småningom försvinna som yrkesgrupp. Det enda man vet säkert är att ingen vet hur det kommer att bli.
Om du Kalbl läst mina inlägg längre tillbaka i tiden så var jag mot beslutet att ambulanssjukvårdarna skulle tappa sina delegationer. Jag var för en naturlig övergång där man redan -95 skulle ha infört totalt anställningsstopp för ambulanssjukvårdare och ersatt nyanställningarna med ambulansutbildade sjuksköterskor. Högre utbildning ger bättre kompetens och hade inte gett samma reela sänkning av kompetensen som en del ser på vissa håll.
Nu är vi där vi är. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Förbättra behandlingsriktlinjer, utnyttja vubbades kompetens, införa utryckningskort, bygga bättre ambulanser, mer forskning kring ambulansomvårdnad, nationell faktabas för personal i ambulans, nationella delegationsprov, sprida ideer mellan landsändar, utbytesprogram, underlätta rotationstjänstgöring, lobbyarbete, svenskt ambulansråd med initiativ från landstingen, förbättra ambulansutbildningarna, bryta gamla mönster och införa proffsighet i hela organisationen.
Om du Kalbl läst mina inlägg längre tillbaka i tiden så var jag mot beslutet att ambulanssjukvårdarna skulle tappa sina delegationer. Jag var för en naturlig övergång där man redan -95 skulle ha infört totalt anställningsstopp för ambulanssjukvårdare och ersatt nyanställningarna med ambulansutbildade sjuksköterskor. Högre utbildning ger bättre kompetens och hade inte gett samma reela sänkning av kompetensen som en del ser på vissa håll.
Nu är vi där vi är. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Förbättra behandlingsriktlinjer, utnyttja vubbades kompetens, införa utryckningskort, bygga bättre ambulanser, mer forskning kring ambulansomvårdnad, nationell faktabas för personal i ambulans, nationella delegationsprov, sprida ideer mellan landsändar, utbytesprogram, underlätta rotationstjänstgöring, lobbyarbete, svenskt ambulansråd med initiativ från landstingen, förbättra ambulansutbildningarna, bryta gamla mönster och införa proffsighet i hela organisationen.