Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
malle
Tomas skrev:Ganska lustigt men jag satt och disskuterade just detta med endtidalt co 2 med en av våra nrkosläkare sista jouren. Bla om hur viktigt det är med entidalt värde. Han hade gjort den helt ovetenskapliga forskningen och jämnförfört blodgaser efter att ha handventilerat patienter i samma takt som sin egen normal andning och hamnat förvånansvärt bra i pco2. Jag skulle dock vilja ha möjligheten att mäta endtidalt pco2 i ambulans om inte annat för att man kan verifiera tubläget under transport // Tomas
Vi har glädjande nog fått en SpO2-mätare med inbyggd endtidal CO2-registrering i ambulansen. Håller med om vikten av att kunna verifiera tubläget m h a ETCO2.
Intressant förresten att handventileringen utföll så väl i blodgasanalysen. Duktig doktor det där...
-
Tomas
Jag vill bara visa med det där med handventilering att det är en ganska brett fönster man har att röra sig inom innan man hamnar helt tokigt med koldioxiden // Tomas
intubera mera !!
-
Akuten
Novisen skrev:Rekommendationerna är väl att patienten inte ska få ett entidalt CO2 under 4.0 för att man samtidigt ska undvika hypoxi. Samma sak gäller vid hjärtstopp där för bra ventilering ger hypoxi i hjärnan. Visade en artikel i ämnet under LUKAS tror jag. Även viktigt med tillräckligt högt MAP till dessa patienter.
viewtopic.php?p=6048&highlight=#6048
Vilken av artiklarna på ovanstående sida tänkte du på?
Jag tycker att de flesta handlar om att coronarperfusionen blir sämre när man hyperventilerar patienten

. Men spela roll om det står i någon artikel eller inte; eftersom hyperventilering till skallskadad patient ger hypoxi i hjärnan så blir det ju samma sak om man hyperventilerar en patient med hjärtstopp.
-
Novisen
Vad gäller artiklarna kan jag minnas fel. Handlade iallafall om att överlevnaden var sämre då man hade en hyperventilerad patient. Det är som du säger coronarperfusionen som minskade.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Citation Vid ETCO2 under 3,0 kan inte kärlen i skallen dra ihop sig mer. Hjärtstopp + hyperventilerad borde därför vara sämre för genomblödningen i hjärnan än hjärtstopp och normoventilerad. Men sen är ju inte allt som man tror...
Malle! Vilket tillverkare har ni på saturationsmätaren med Kapnografen???
Hyperventileringen tar man till vid hotande eller pågående inklämmning. Kontrollerad hyperventilering ska inte ge hypoxi för då har man inte vunnit särskillt mycket

.
Hade ett hjärtstopp en gång där EtCO2 mättes vid ankomsten till akutmottagningen. 1.8 hade patienten. Vet inte vad PaCO2 var...
Novisen//
Senast redigerad av 1
Novisen, redigerad totalt 9 gånger.
-
Tomas
Novisen, som du säkert vet så är det bara en uppskattning man kan få på vad pco2 är med hjälp av endtidal. Är patienten tex lungsjuk så kan det skilja väldigt mycket mellan endtidal och pco2. 1,8 i endtidalt oj arbetade du hårt med ruben, stressad eller ?

intubera mera !!
-
Novisen
Tomas! Det var det jag inte tyckte att jag gjorde. Dessutom var det bara 10 minuter från intubering(asslarm där HLR pågått 40 minuter) till akuten. Visst skulle man trycka ihop hela Rubens i samma takt som kompressionerna?

.
-
AuF
Använder ni er av moderat hyperventilering prehospitalt vid skallskador någon gång ? Eller är som ni redan är inne på först då man kan mäta endtidalt CO2 som det blir aktuellt ?
När ni hyperventilerar, vilken frekvens kör ni i

?