Akut smärta....okänd anledning?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 7/1 2006 12:25

Jag ska nog inte heller skriva inlägg på nätterna..... :oops:

Var det ingen som upptäckte att jag också var ute och cyklade?
Självklart är det som Novisen skriver att hyperventilation leder till respiratorisk alkalos. Jag har rättat i mitt förra inlägg så nu hoppas jag att det blev rätt...........

AMBASS, "veckans scenario" låter intressant!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 7/1 2006 12:31

AMBASS skrev:Cheers Novisen!

Jag fick en idé. Vad tror du och ni andra om att vi kör ett veckans scenario? Vi ställer upp ett fiktivt patientfall och föreslår åtgärder! Kanske en bra träning och en nyttig erfarenhet. Vilka slutsatser kommer vi till. Fundera och reflektera!

...Be safe...
Låter ju spännande!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 7/1 2006 12:40

Det tycker jag oxå! borde få en egen rubrik på forumet. Jag har tittat lite på engelska case studies på nätet men dom e så jobbiga att läsa plus att endel är otroligt svåra och har diagnoser man inte har hört talas om...

Men tills det kommer upp case studies på ambulansforum så kan ni lösa följande;
http://www.emedmag.com/html/pre/dia/dia.asp

http://www.mdchoice.com/cyberpt/cyber.asp

http://www.ncemi.org/cotw/index.htm

http://www.ncemi.org/ekgotw/index.htm

ello1

Inlägg av ello1 » 7/1 2006 13:27

1.När började smärtan?
2.Var i magen började den? Har det skett någon smärtvandring?
3.Var gör det mest ont?
4.Smärtans karaktär?
5.Utstrålande smärta/referred pain?
6.Smärtans relation till andning/avföring/urinering?
7.Kräkning, illamående, förstoppning, diarre, blod/slem i avföringen?
8.Har dessa besvär funnits tidigare?
9.Opererats tidigare?
10.Aktuella mediciner?
11.Senaste måltid?
12.Mens?
13.Smärta vid djupandning?
14.Domnar fingrar?
15."Sticker" det runt läpparna

16.Palpation av buk och thorax(känner om du ömmar när man trycker)


Novisen//

Svarar gärna på frågorna! :)
Svar:

1. Det börjar ganska olika.
På mitt första anfall kände jag som en spännande och orolig känsla i övre delen av magen. Helt plötslkigt kände jag mig törstig, så jag ställde mig upp för att hämta vatten. När jag kommer till köket mår jag illa istället och känner hur det börjar snurra runt i huvudet på mig. det blev grönt framför ögonen och som en tryckvåg. Jag svimmar nästan. Sen blir smärtan bara värre och värre och så börjar jag att hyperventilera.

2. Det känns som att det är som en grop som någon snurrar runt med en vass gaffel i. :? Jag spänner mig i hela kroppen och kurar ihop mig.
Det känns som att jag måste trycka där det gör ont. Smärtan smärtan vandrar ej vidare, strålar ej vidare. smärtans område är ungefär lika stort som en handboll.

3. Strax under nedanför och under bröstbenet och en bit ner.

4. Det krampar men rycker inte , utan det är bara som en lång muskel- sammandragning.Det är så svårt att förklara.

5. Det kan ännas som att det är en kärna som som smärtan sprinder sig i och runt om.Men det strålar inte vidare.

6. Det gör så ont att jag får svårt att andas. Som du sa att det kan göra mer ont om man andas djupare och man lir rädd, precis så är det.
Allt är normalt vid avföring och urinering.

7.Jag kan känna som ett sugande illamående innan/början av anfall.

8. Ja, som sagt har jag haft sammanlagt ca 6-8 anfall mellan 04 & 05.

9. Ingen tidigare operation. Jo, jag har opererat bort halsmandlarna för 4 år sedan, men det har nog inget med dehär att göra.

10. Jag har/haft astma förut. kan behöva ta en dos ibland. Bricanyl.

11.---

12.Ja, Regelbunden. anfallen oregelbundna och känns i övre delen av buken.

13. Ja, smärtan blir/känns värre.

14. Kan känna att det stiks i fingrarna ibland. Mäst vid lite längre anfall.

15. Nej, inte vad jag kommer ihåg.

16.Tror inte det, efter som jag själv måste trycka, men det kan ju såklart kännas anorlunda vid undersökning.


Även fast dehär är frågor du/ni kanske skulle sällt i akut situasion så har jag ändå svarat. :wink:



Tack för alla tipps och råd.
Ni är ju ändå bäst,även fast vissa kan vara lite trötta (Lipton, Akuten). :lol:

Hoppas att jag kan bli en av er en vacker dag! :)

Med vänliga hälsningar
Elin
Senast redigerad av 1 ello1, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 7/1 2006 14:13

Akuten skrev:Jag ska nog inte heller skriva inlägg på nätterna..... :oops:

Var det ingen som upptäckte att jag också var ute och cyklade?
Självklart är det som Novisen skriver att hyperventilation leder till respiratorisk alkalos. Jag har rättat i mitt förra inlägg så nu hoppas jag att det blev rätt...........

AMBASS, "veckans scenario" låter intressant!
Hej Akuten och alla andra!

Visst gör det! Jag tror vi skall kunna få till en hel del vettiga debatter genom denna typ av fiktiva fall. Jag snickrar i skrivande stund på ett mycket ”komplext” fall, med flera tänkbara orsaker! Vi skulle sedan kunna bygga på åkommor, läkemedelsreaktioner och lägga in lite oförutsedda händelser! Jag skall försöka klippa in några kardiologiska remsor (ekg) också! Ett fiktivt MOBIMED!

Vilka sjukdomar och olycksfall tycker ni skulle vara mest relevanta att ta upp! En person biten av en grön mamba? En skottskada orsakad av ett grovkalibrigt automatvapen? En överdos av heroin? En drunkning i iskallt vatten? En trolig STROKE? Ett stille? Ja, kom med idéer!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 7/1 2006 14:15

Hej Elin!

Låter som en otrevlig erfarenhet! Bra och värdefullt att du delar med dig av detta! //AMBASS, din assistans ambulansetern....
Blood Will Tell

ello1

Inlägg av ello1 » 7/1 2006 14:35

Hej Elin!

Låter som en otrevlig erfarenhet! Bra och värdefullt att du delar med dig av detta! //AMBASS, din assistans ambulansetern....


Tjena... :)
Ja det e ju inte någe kul precis :? :shock:

Tack! :wink:

klerty

Inlägg av klerty » 7/1 2006 17:44

AMBASS skrev:
Akuten skrev:Jag ska nog inte heller skriva inlägg på nätterna..... :oops:

Var det ingen som upptäckte att jag också var ute och cyklade?
Självklart är det som Novisen skriver att hyperventilation leder till respiratorisk alkalos. Jag har rättat i mitt förra inlägg så nu hoppas jag att det blev rätt...........

AMBASS, "veckans scenario" låter intressant!
Hej Akuten och alla andra!

Visst gör det! Jag tror vi skall kunna få till en hel del vettiga debatter genom denna typ av fiktiva fall. Jag snickrar i skrivande stund på ett mycket ”komplext” fall, med flera tänkbara orsaker! Vi skulle sedan kunna bygga på åkommor, läkemedelsreaktioner och lägga in lite oförutsedda händelser! Jag skall försöka klippa in några kardiologiska remsor (ekg) också! Ett fiktivt MOBIMED!

Vilka sjukdomar och olycksfall tycker ni skulle vara mest relevanta att ta upp! En person biten av en grön mamba? En skottskada orsakad av ett grovkalibrigt automatvapen? En överdos av heroin? En drunkning i iskallt vatten? En trolig STROKE? Ett stille? Ja, kom med idéer!
Tycker detta verkar som en kanonide AMBASS! men personligen anser jag nog att det bör vara hyfsat realistiska fall som spetsas då och då med lite mer ovanliga grejer, skottskador osv.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 7/1 2006 20:12

Jag tänkte också på detta, även om Du var snabbare akuten, och jag skall inte "toprida" dina synpunkter, för detta är ett vanligt fenomen.
-Patienten hyperventilerar, det första man befarar är "kolsyre-narkos" pirrningar i fingrar och snabb puls, stressad, och då är det lätt att göra "Generalfelet" =Ge syrgas! När patienten behöver andas i påse, detta händer ju inte minst vid psykiska besvär. Stress som stressar upp situtationen och man är inne i en ond cirkel, man andas häftigare och häftigare tills "kolsyre-narkosen" slår till och man känner sig verkligen sjuk. Lätt att framkalla andas bara tusen gånger häftigare än Du behöver så hamnar Du där.

Lung och ro, och andas djupa andetag är därför ingen förvåning att sjukvårdpersonal rekommenderar.

/Kalle

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/1 2006 21:00

jag har precis likadant ungefär en gång i månaden. Har vart hos doktorn tre gånger och varje gång fått veta att det handlar om en muskelsträckning (kommer alltid när jag har jobbat). Men är du orolig så ska du absolut gå till doktorn.

ello1

Inlägg av ello1 » 7/1 2006 21:16

Ok :?
Ska nog sticka till farbror doktorn om det händer igen. Något anfall har inte uppkommit på snart 3 månader, men man vat aldrig.

Synd att du ochså måste stå ut. men jag villinte klaga! :wink:

Ha det bra och sköt om dig.

Kram på er
Mvh
//Elin

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 9/1 2006 14:11

Då resterande ämnen lämnade ursprungstråden lite väl mycket är nu tråden splittrad och resterande inlägg finns under Hyper/Hypo ventilering.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar