AMLS!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 6/1 2006 23:46

Kalbl! Du säger att det finns indikationer på att sjuksköterskor stannar kvar längre på skadeplats för att diskuttera omhändertagandet/ge läkemedelsbehandling istället för att lasta och köra! Har jag förstått dig rätt? Jag är intresserad av att se någon sådan undersökning och jag betvivlar dig ej. Problemet i Sverige är att sådana undersökningar inte har gått att göra då ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor har haft samma delegationer och arbetat efter samma behandlingsriktlinjer. "LOAD AND GO" har kommit tillbaka efter PHTLS infördes i Sverige där jag tycker den största skillnaden på hur ambulanspersonal jobbar på olycksplats beror på om man gått kursen eller ej - inte personalkategori. Dåliga eller gamla kunskaper ger dåligt omhändertagande. Påminner mig om filmen om den svåra bussolyckan i Norge under slutet av 80-talet. En svensk anestesiolog utvärderar där insatserna och tror att många överlevde för att de fick varsin påse Ringeracetat redan på skadeplats. Idag undrar nog de flesta om fler hade kunnat räddas till livet om de hamnat under kniven snabbare!!!!

LOAD AND GO och STAY AND PLAY finns där av en anledning. Likaväl som vi tränas i att göra bedömningar och fatta rätt beslut som är gynnande för utgången för trauma patienter borde vi träna på att fatta beslut som gynnar medicinpatienter. Tränar vi på omhändertagandet av medicinpatienten kanske vi klarar av att vara coola oftare och behandla på plats.

Såg referenser till en Skotsk undersökning där man kom fram till att Paramedics stannade i snitt 30 sekunder längre på skadeplats än EMS. Fler patienter dog för Paramedics. Det stod inget om att Paramedics kanske fick de svårast skadade. Anledningen till att Paramedic stannade längre var inte läkemedelsbehandling utan att de intuberade vissa patienter. Till slut visade iallafall resultatet på att fler kanske skulle dö i svensk ambulanssjukvård om sjuksköterskor kom in på arenan för att de skulle vara långsammare :lol: .

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/1 2006 0:48

Hos oss tycker jag det väldigt sällan är problem med vem som ska vårda. Är det överhängande risk att patienten blir sämre så sitter syrran bak.

Det är ju ett livilgt disskuterat "problem" med load and go. Många tycker att vi (likt 70-talet) ska slänga in patienten i bilen och köra. Många medicinpatienter, som astma, anafylaxi och liknande behandlar jag alltid på plats för att de är tacksamt. Patienten är oftast medicinskt färdigbehandlad på plats och vi behöver inte ta onödiga risker i trafiken genom att köra blått in. Har man däremot ett sort buktrauma, anaerysm eller liknande så lastarman så fort som möjligt och åker. DÅ är det bäst för kollegan att hon är med annars blir hon kvar:)

Eirik

Inlägg av Eirik » 7/1 2006 1:33

Hos oss er retningslinjer og prosedyrer slik utformet at det ikke vil ha noen praktisk betydning hvem det er som behandler så lenge det er en person som innehar nødvendige utsjekker og delegering.

Det som teller er at den personen som skal utføre behandlingen har mest mulig praktisk erfaring, og raskt klarer å identifisere potensielle livstruende og kritiske tilstander. Dette kombinert med en solid faglig plattform gir pasienten en mest mulig optimal behandling.

Man kan være så høyt teoretisk utdannet som helst, men uten mengdetrening er det ikke sikkert man klarer å overføre teorien til reelle pasienter. Det er også her konsepter som PHTLS og AMLS kommer til nytte ved at vi får verktøy som hjelper oss å sammenholde opplysninger og behandle dem på mest mulig systematisk vis som leder til en effektiv behandling.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/1 2006 1:53

Jag vill få bort: -*, ett lungödem. Vi lastar så att patienten kan få behandling på akuten.........likväl som: -Djävlar, patienten håller på att blöda ut. Vi sätter 3 grova nålar, Rescueflow, Ringeracetat, Smärtstillar med Ketalar och Strippar såret i pannan. Vi klipper alla kläder, tar blodtryck. Sen lägger vi patienten i Spineboarden och lastar. Lockar till skratt men skulle det inte vara ett problem skulle vi inte behöva PHTLS och AMLS....

Novisen//

Eirik

Inlägg av Eirik » 7/1 2006 14:21

En liten hverdagshistorie fra lungeødembehandling, utført etter systematisk undersøkelse- og behandlingsregime.

Scenario: Pasient m/cancer pulm. Fjernet én lunge. Kjent hjertesvikt/lungeødem. Plutselig forverring, mye rosa skum ut av munnen. Pas nesten bevisstløs, puster svært dårlig. SaO2 initialt: 58. BT: 150/105.

Behandling på stedet: Pas får Nitroglyserin (Nitrolingual) 0,4 mg x 2, kobles på CPAP, det legges inn nål og settes Furosemid 40 mg, Morfin 5 mg samt Afipran 10 mg. Pasienten legges på båre i hjerteleie og transporteres.

Ved ankomst akuttmottak: Pasient har "tørket" opp, puster rimelig greit og gjør tegn til å ville våkne opp - prøver å fjerne CPAP-maske.
Senast redigerad av 1 Eirik, redigerad totalt 8 gånger.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/1 2006 15:10

Hej Eirik, får ni sätta C-pap på patienter som är medvetande sänkta ? jag vet inte hur det är i övriga Sverige men vi får inte det // Tomas
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/1 2006 15:38

Eirik: Vad är Afipran?

ello1

Inlägg av ello1 » 7/1 2006 15:41

hehe. det verkar som att de är något som bara finns i norge.
googlade mig fram.... :wink:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/1 2006 16:30

Medel för behandling av nedsatt motilitet i mag-tarmkanalen samt mot illamående och kräkningar. Svensk motsvarighet Primperan, Aktiv substans Metoklopramid // Tomas
intubera mera !!

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 7/1 2006 20:35

xxxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 9 gånger.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 7/1 2006 20:56

xxxxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 9 gånger.

Eirik

Inlägg av Eirik » 8/1 2006 2:43

Tomas skrev:Hej Eirik, får ni sätta C-pap på patienter som är medvetande sänkta ? jag vet inte hur det är i övriga Sverige men vi får inte det // Tomas
Iflg protokoll er bevisstløshet/manglende samarbeidsevne hos pasient en kontraindikasjon, men i dette tilfellet ble behandlingen vurdert som akutt livreddende og lege ved mottakende sykehus var enig i behandlingen.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/1 2006 10:23

Eirik OK // Tomas
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/1 2006 11:10

Så länge patienten har bra andningsdrive, kan sitta upp och accepterar behandlingen tycker jag att man kan använda CPAP trots medvetande grumling/sänkning. CPAP är då även behandling för patientens medvetandesänkning(orsakad av hypoxi) likväl som patientens VK-svikt(lungödem).

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 8/1 2006 11:11

Tomas skrev:Hej Eirik, får ni sätta C-pap på patienter som är medvetande sänkta ? jag vet inte hur det är i övriga Sverige men vi får inte det // Tomas
Är det någon i Sverige som får göra det?

Trodde att det var kontraindicerat i samtliga behandlingsriktlinjer.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar