Chansa inte, det gäller människors hälsa och liv

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/1 2006 10:22

Lite fysresultat: http://www.flisa.nu/fystest.asp

Sen undrar jag om bärprovet skulle vara 110kg + bår. Eller 80kg + bår =110kg.
Min uppfattning är att om man klarar bära 80kg+bår 3 trappor utan att vila så klarar man 110kg+bår om man kan ställa ner och ta strategisk vila om så behövs.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/1 2006 10:58

Novisen skrev:Lite fysresultat: http://www.flisa.nu/fystest.asp

Sen undrar jag om bärprovet skulle vara 110kg + bår. Eller 80kg + bår =110kg.
Min uppfattning är att om man klarar bära 80kg+bår 3 trappor utan att vila så klarar man 110kg+bår om man kan ställa ner och ta strategisk vila om så behövs.
NOVISEN!

Minimum 110 + bår! Sedan skulle det vara bra med rena styrketest så som benpress mm.
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/1 2006 11:47

Kort kommentar: 110+bår eller 80+bår gör viss skillnad men jag vill hävda att lika stor skillnad kan göras av 110+kollegaA och 110+kollegaB. Alltså kanske 35 kg per hand vore ett bättre mätvärde?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/1 2006 11:46

Praktiska & teoretiska prov görs ju vad jag vet på de flesta ställen varje år. Och den som varje år har alla rätt och är klockren på det praktiska är ju tyvärr inget för det då den som får göra om samma prov flera gånger också åker ambulans med allt vad det innebär.

Att ha ett realistiskt bärprov varje år är okej, men sedan så skulle jag vilja se obligatorisk fysträning, idag bedriver högst hälften av personalen på stationen någon forma av fysisk träning. Koppla detta till obligatoriska läkarunderökningar vartannat år där man får göra ett arbets ekg + kolla allmän status, många har problem med vikten m.m. och skulle behöva en spark i baken & komma igång. Arbeta förebyggande mot ohälsa måste vara prio ett.

Utbildning eller tester? Kan tester vara ett sätt för arbetsgivaren att släppa ansvaret att bedriva utvecklande åtgärder???? Vad har man själv för ansvar.

En nyckelfråga i allt detta är: Vad gör man med de som inte klarar årliga tester?? massor med männsikor klarar inte dessa.

Bra med regelbundna kontroller, men nummer ett är att vid anställning rekrytera personal med rätt utbildning och rätt fysisik status m.m. och sedan ha rutiner inom organisationen så att detta bibehålls!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/1 2006 14:14

Hej Ambass!

Det som slår mig mest med responsen på ditt inlägg verkar vara att fokus helt klart ligger på fystestet. Alltså ett ämne som engagerar!
Av det jag har upplevt så är det oftare bristerna i den medicinska kunskapen som gör att patienten inte får optimal vård. Jag tycker att fokus nr 1 borde ligga på det istället.
Självklart så ska de fysiska testerna vara årliga och klaras av, men frågan är (som ngn annan också påpekade); vilka kommer att kunna/vilja arbeta kvar om de fysiska kraven ändras? :)
//O

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 4/1 2006 14:26

Posc skrev:Hej Ambass!

Det som slår mig mest med responsen på ditt inlägg verkar vara att fokus helt klart ligger på fystestet. Alltså ett ämne som engagerar!
Av det jag har upplevt så är det oftare bristerna i den medicinska kunskapen som gör att patienten inte får optimal vård. Jag tycker att fokus nr 1 borde ligga på det istället.
Självklart så ska de fysiska testerna vara årliga och klaras av, men frågan är (som ngn annan också påpekade); vilka kommer att kunna/vilja arbeta kvar om de fysiska kraven ändras? :)
//O
Ojojoj! Ett fystest och en test som visar att man klrara av basal vattenlivräddning borde kanske inte vara orimligt för denna typ av räddningsyrke. Vilka som vill eller orkar/klarar av dessa är inte en fråga för ambulansverksamheten utan mer en fråga för den enskilde individen. Skall man arbeta inom räddningstjänsten skall man uppfylla de grundläggande kraven före allt annat! Vi är ingen skyddad verkstad, utan skall vara ett spjut i räddningsorganisationen. Det måste bli ett finalt slut på denna "socialicering" av ambulanssjukvården. Jag anser att man frångår sunt förnuft om man tar tjänst (eller fortsätter) i en verksamhet när man inte uppfyller ovanstående. Detta resonemang med vad som skall hända dem som inte klarar detta är inte ett bekymmer för ambulansen!

Sätt "ribban" klar och tydlig - utan klydd - så kommer ingen att behöva känna sig överkörd. Men som jag nämt tidigare är ju inte detta en ansvarsfråga utan en personlig fråga!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 4/1 2006 14:35

adam ett skrev:Praktiska & teoretiska prov görs ju vad jag vet på de flesta ställen varje år. Och den som varje år har alla rätt och är klockren på det praktiska är ju tyvärr inget för det då den som får göra om samma prov flera gånger också åker ambulans med allt vad det innebär.

Att ha ett realistiskt bärprov varje år är okej, men sedan så skulle jag vilja se obligatorisk fysträning, idag bedriver högst hälften av personalen på stationen någon forma av fysisk träning. Koppla detta till obligatoriska läkarunderökningar vartannat år där man får göra ett arbets ekg + kolla allmän status, många har problem med vikten m.m. och skulle behöva en spark i baken & komma igång. Arbeta förebyggande mot ohälsa måste vara prio ett.

Utbildning eller tester? Kan tester vara ett sätt för arbetsgivaren att släppa ansvaret att bedriva utvecklande åtgärder???? Vad har man själv för ansvar.

En nyckelfråga i allt detta är: Vad gör man med de som inte klarar årliga tester?? massor med männsikor klarar inte dessa.

Bra med regelbundna kontroller, men nummer ett är att vid anställning rekrytera personal med rätt utbildning och rätt fysisik status m.m. och sedan ha rutiner inom organisationen så att detta bibehålls!
De tester som sker idag kan du inte på fullt allvar mena är avancerade!? Du talar om arbetsgivaransvar! Helt klart JA! Arbetsgivaren skall sätta ribban på en bra nivå (för allmänheten sett). Det skall vara glasklart att alla inom ambulansen har erforderlig träning och medicinsk kunskap. Håller med dig om att man redan vid anställning bör tydliggöra detta och anställa personer som svarar upp mot dessa krav. Dem som inte klarar de årliga kraven får söka andra arbetsuppgifter! Arbetsgivaransvaret finns med i denna aspekt, då detta gör att man bättre kommer bereda personer att träna under arbetstid. Men, dessa av mig föreslagna krav skall man klara även om man inte tränar på arbetstid! Det är en direkt signal att något är fel annars! Skrivningarna i medikamenthantering och även fystester bör ske externt! //BE SAFE
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 4/1 2006 14:50

Idag ställs det väldigt hårde krav på utbildning i ambulanserna (de flesta tjänster ssk+vubb= 4år). Då kan man väl också tycka att de fystester som ambass argumenterar för inte heller är för mycket begärt.

Vill man jobba inom ambulansen är det ju bara att sätta igång och röra på sig. Du behöver ju knappast vara någon elit idrottsman för att klara av testerna.

Att sedan införa obligatoriska fysträningar på arbetstid verkar ju vara helt i sin rätt. Dessa behövs ju inte ses som träning bara för att "överleva" fystesterna, utan som en bra friskvårds insats.

Jobbar själv inte ännu inom amb.sjuvården så jag kanske inte skall ha allt för hårda åsikter kringämnet, men jag kan väl tycka att har man tagit sig igenom en ssk utbildning (som ni vet kan vara allt annat än kul ilbland ;-) ) sedan skaffat sig sjukhuserfarenhet för ytterliggare ett årsstudier med inrikting på ambulans/akutvård bara för att få chansen att jobba inom ambulansyrket så är ju en spontana känslan att ett par fyspass iveckan inte är speciellt mycket.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 4/1 2006 21:26

AuF skrev:Idag ställs det väldigt hårde krav på utbildning i ambulanserna (de flesta tjänster ssk+vubb= 4år). Då kan man väl också tycka att de fystester som ambass argumenterar för inte heller är för mycket begärt.

Vill man jobba inom ambulansen är det ju bara att sätta igång och röra på sig. Du behöver ju knappast vara någon elit idrottsman för att klara av testerna.

Att sedan införa obligatoriska fysträningar på arbetstid verkar ju vara helt i sin rätt. Dessa behövs ju inte ses som träning bara för att "överleva" fystesterna, utan som en bra friskvårds insats.

Jobbar själv inte ännu inom amb.sjuvården så jag kanske inte skall ha allt för hårda åsikter kringämnet, men jag kan väl tycka att har man tagit sig igenom en ssk utbildning (som ni vet kan vara allt annat än kul ilbland ;-) ) sedan skaffat sig sjukhuserfarenhet för ytterliggare ett årsstudier med inrikting på ambulans/akutvård bara för att få chansen att jobba inom ambulansyrket så är ju en spontana känslan att ett par fyspass iveckan inte är speciellt mycket.
BRA REFLEKTIONER!

Hoppas du kommer trivas i yrkesrollen! BE SAFE :)
Blood Will Tell

Skriv svar