Svårstuckna patienter!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

Inlägg av AuF » 11/12 2005 2:58

Jag undrar hur ni ser på/har några erfarenheter av intra ossiösa (med reservation för felstavning) infarter på barn ? Finns det landsting som har detta i sina riktlinjer ?

Var i USA för ett par år sedan, NY. Där hade dom (om jag kommer ihåg rätt)
3 försök IV sedan i.o på barn under 6 år, detta var deras direktiv vid kritiska situationer.

Någon med erfarenhet av detta/åsikter ?

magill
Kontakt:

Varför inte intraossealt?

Inlägg av magill » 11/12 2005 10:37

Använder man BIG (Bone Injection Gun) någonsin? Under min militära utbildning så hade vi såna att tillgå utifall man hade "hopplösa" fall, exempelvis brännskador över hela kroppen..
Används det civilt?

Lipton

Re: Varför inte intraossealt?

Inlägg av Lipton » 11/12 2005 11:19

magill: Har vart med om att den använts en gång. Av narkosen i akutrummet. Aldrig hört att den använts prehospitalt, men den kanske borde användas där också?

magill
Kontakt:

Kanske som reserv

Inlägg av magill » 11/12 2005 12:46

Jag har ingen erfarenhet av BIG annat än från övning, så jag ska kanske inte säga allt för mycket om just den.

Men den ger ju lite otäcka "skador" eller vad man ska kalla det, så det kan ju vara en anledning till att man inte använder den. Det är ju trots allt en "spik" man slår in i benet. Brr..

Men som absolut sista utväg om det är lång transport till sjukhus och patienten vär helt "omöjlig" att sticka, i stil med - saknar armar och ben eller är brännskadad eller nåt sånt. Kanske någon som har åsikter om det?

Novisen

Inlägg av Novisen » 11/12 2005 13:20

Många ambulanser i Sverige är utrustad med B.I.G och vi har den i över hälften av ambulanserna i vår klinik(15 ambulanser). Största användningsområdet har varit på hjärtstoppspatienter. Att etablera infart den här vägen har visats sig vara effektivt. I handhavandet har det fallerat 1 gång då personen som skulle skjuta in nålen hade vänt den fel väg. Jag kan berätta att det inte gjorde speciellt ont (förutom när den skulle loss på akuten) :cry: . OBS! Det var inte jag!!!!!!

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 11/12 2005 14:00

Vanligaste felet är att man inte anpassar djupet för lokalistationen, inte håller den hårt nog emot. Börjar man med att titta i tabellen skall det inte vara några problem i skarpt läge om man övat lite. Rätt och fel håll, ja usch! Men om patienten är svårstucken får man fråga sig: Behöver pat behanling nu? Om ja, då skall man nog inte lasta och åka, utan skjut in en nål om ett par försök med PVK misslyckats och påbörja behandling. Då har behandlingen fördröjts max ett par minuter istället för hela transporten in. Lasta och åka är lite förlegat i denna diskussion om man har tillgång till BIG-nål och behov finns?

Akuten

Inlägg av Akuten » 11/12 2005 14:21

I handlingsplanen för Barn A-HLR står det:
Sätt nål intravenöst inom 90 sekunder.
Om detta ej lyckas ska en intraosseös infart skapas.

Jag har varit med om att sätta intraosseös infart en gång på en pojke som var 1 vecka gammal. Det var i en återupplivningssituation. Det var innan BIG kom så den intraosseösa nålen skulle "skruvas" in i benet. Den fungerade ett tag men sedan åkte den nog ut för droppet gick subcutant. Det blev friläggning av en ven på underbenet som "räddare situationen". Hursomhellst så fyllde killen (fullt frisk) 11 år för någon månad sedan :D

manne

Inlägg av manne » 11/12 2005 15:52

Sjuksköterskan skrev:Är stor variation på kompetensen vid nålsättning i akuta situationer med nedchockade patienter osv. Min erfarenhet är att SSK med bred utb. och erfarenhet får in PVK:n medans gamla ambsjv (Manne) oftast gapar om avtransport efter att ha bommat....
Ja du är fortfarande rolig du, i din identitetskris :mrgreen:
Till och med folk med 5 årig akademisk utbildning kan få torsk i nålsättning av en pryo-elev.
Mycket intressant. :lol:

Eirik

Inlägg av Eirik » 11/12 2005 17:12

Ser ikke noe poeng i å prioritere nål før man har fått den kritiske pasienten i bilen, eneste om man er tilstrekkelig med personell slik at man kan gjøre flere ting samtidig.

Min erfaring er at prehospitalt personell er generelt sett flinke til å få inn nål, det har ingen ting med utdanning å gjøre, her er det praktiske ferdigheter og mengdetrening som teller. Hender ofte at vi blir tilkalt for å legge inn på pasienter hvor sykepleiere ikke får det til (syke/pleiehjem osv).

Tomas

Inlägg av Tomas » 11/12 2005 17:32

Ser ikke noe poeng i å prioritere nål før man har fått den kritiske pasienten i bilen, eneste om man er tilstrekkelig med personell slik at man kan gjøre flere ting samtidig.
Oftast så är vi två stycken, är ni fler i ambulansen ?? Jag tycker att det är konstfel att inte behandla patienten på plats (mildra symtomen) därav bland annat att sätta nål. ( läs: kritiskt dåliga medicinpatienter) Väl nere i ambulansen så kanske du inte har någon patient att behandla, dessutom är det trångt och j....t. Det är som är skillnaden på kometent personal eller inte är de som kan stanna kvar och behandla, övriga lastar och drar. Patienten skulle lika gärna kunna ta taxi till akuten.
intubera mera !!

Novisen

Inlägg av Novisen » 11/12 2005 21:50

Vid akuta tillstånd har nål hög prioritet. Svårt att sätta in behandling utan nål. Kom bara på tre tillfällen då jag tycker man får lasta patient utan nål. Cirkulatoriskt påverkade traumapatienter, patienter där man misslyckats med att sätta nål och patienter som inte vill eller inte behöver nål. Det blev visst fyra. Dåliga patienter behandlar man på plats. Ingen onödig tid läggs på att lasta in patienten i ambulansen där åtgärder försvåras(endast tillgång till en arm m.m.).

Mängdträning är det som ger färdighet i nålsättning. I ambulans sätts det lite nål så ambulanspersonal är generell långsammare/sämre på att sätta nål än tex sjuksköterskor på akuten.

Sen är det lite psykologi med i bilden. Ibland misslyckas de tre första försöken och man ber sin kollega som får in på första försöket. Nästa körning kan det vara tvärtom. Ingen mer än jag som upplevt det???

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/12 2005 22:20

Novisen skrev:Sen är det lite psykologi med i bilden. Ibland misslyckas de tre första försöken och man ber sin kollega som får in på första försöket. Nästa körning kan det vara tvärtom. Ingen mer än jag som upplevt det???
Har du inte lyckats med en procedur på tre försök kommer du aldrig lyckas. /Dr. Carter :lol:

Novisen

Inlägg av Novisen » 12/12 2005 0:03

Har du inte lyckats med en procedur på 3 försök missar du Hockeykväll på 4:an//Dr Pepper!

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 12/12 2005 1:20

Verkar vara helt annorlunda riklinjer i Norge avseende nålsättning. Hur kan ni då hjälpa patienten under transporten? Känns som jag hellre skulle vilja bli sjuk i Sverige isf.

AuF

Inlägg av AuF » 12/12 2005 4:38

Behovet av nål måste ju sättas i relation till avståndet till hospital vård ?

Fick känslan av att en nål +nacl/ringer. var standard på nästan alla trauma pat. Oavsett om nålsättnigen tog 3-4 min extra och vi hade 5-10 min till sjuhuset...

Detta var mina intryck efter nån måndad på amb. Så mina erfarenheter är ju som sakt begränsade :?

BIG måste ju som sakt vara ett bra altenativ vid tex hjärtstopp, brännskador. Fler än Novisen`s landsting som använder sig av detta prehosp ?

Skriv svar