Wernvik: Du har säkert rätt. Är ofta mitt fel när saker ballar ur...
Eirik: Det är som Wernvik säger att det hela var ett hypotetiskt resonemang. Alltså fanns inte grejerna med brandbilen utan de låg som en skänk från ovan bredvid den skadade...
Ville påvisa att i vissa lägen så kan det vara bra att göra något man egentligen inte får eftersom det om man gör det fort kan vara ganska okomplicerat men ändå direkt livräddande. Om man väntar in rätt personal kan det istället blir skitsvårt, tidskrävande, dyrt och i slutändan får man ändå
plocka fram spaden..
Ett liknande exempel är ju typ om vi tänker oss en brand där det finns ett barn kvar i byggnaden. Som ambulanspersonal skall vi ju inte genomföra livräddande insatser. Men eftersom branden inte spridit sig jättemycket, jag har viss erfarenhet av bränder sedan tidigare och dessutom en pulversläckare i bilen och en stor fin waterjel att svepa in mig i så gör jag ju självklart ett försök. Lyckas jag så är ju allt frid och fröjd. Ser jag att det inte går avbryter jag och grämer mig resten av livet. Misslyckas jag så finns jag ju ändå inte kvar och kan höra eftersnacket.
Är ju egentligen inte konstigare än killen som körde rattfull för att stoppa nån tjej från att ta livet av sig. Det är ju jättefel, men just i en speciell situation så är det en toppenlösning, som trots allt kan skita sig totalt vilket man också bör ha med i beräkningarna.