ssk mot min vilja
Moderator: Wernvik
- roadrunner
Avancerat?
Nja, det beror väl på vad man injicerar? NaCl iv eller Morfin sc. Hur det administreras är väl snarare en fråga om tekniskt kunnande hos den som ger injektionen.En iv. inj. bör väl vara mer avancerad än en sc. inj
(min handledare under anestesiutbildningen sa ofta till mig: " Var inte ledsen om du inte lyckas med intubationen direkt. Man kan lära en schimpans att intubera, men det krävs någon med utbildning för att förstå varför")
Re: ssk mot min vilja
ssk mot viljan skrev:Är lite trött på att läsa alla insändare om ssk utbildningar och hur viktig denna utbildning skulle vara i ambulansen. Jag tog 1992 ut min ssk examen efter att sedan 1988 arbetat vid ambulansen i Stockholm (då Gröndal) Jag hade dock av flera skäl aldrig för avsikt att bli anställd som ssk. När jag sedan flyttar till ett län i mellansverige och påbörjar min tkänst som ambulanssjukvårdare blir jag mäkta förvånad när de, mot min vilja anställt mig som ssk i ambulans. Löneskillnaden var löjliga 450 kr och jag påtalade detta. De förstod inte att jag kunde tacka nej, när jag hade utbildning till ssk. Jag var inte ett dugg intresserad av att vara anställd som ssk i ambulans.
Jag är fortfarande ambulanssjukvårdare och har ej för avsikt att bli anställd som ssk i ambulans och då särskilt inte med tanke på den låga löneskillnaden detta ger mig. Att ge medicin är för mig idag en del av mitt arbete men försvinner som bekant i höst. Har dock ingen som helst lust att jobba som medicinskt ansvarig då detta inte ger mer pengar utan bara ett större ansvar. Jag begriper inte att det finns så många som kan tänka sig att nästan arbeta gratis bara för att köra sjukbil.
Arbetar extra åt ett bemaningsföretag som ssk varför jag tycker att utbildningen i sig är toppen bra. Men att sträva efter att få en ny låglöneakademiker i sjukvagn är rena skämtet. Erkända kan vi bli på annat sätt och då helst via lönesedeln.
Kollega 8927
Hejsan kollega 8927!
Du kastar ut en fackla, men får inte eld i gräset! Jag tror att jag begriper det bekymmersamma samt kärnan i ditt inlägg, nämligen att vi många gånger glömmer att ökade krav på kompetens skall speglas med ökad krav i lön. Jag vill dock att vi skall erinra oss att Vårdförbundet, Kommunal och Sv. Läkarförbundet inte alltid drar jämt vilket sedan resulterar i skillnader när det gäller lönerna. En mer fri marknad skulle borga för att det inte blir så "klyddigt".
Tänk om alla medborgare var egna företagare vilka då skall svara för försäkringar, sjukfrånvaro, planering mm. Då skulle läget vara ett helt annat och jag tror vi kanske skulle kunna råda oss på detta prolem med de ibland mycket små löneskillnaderna mellan olika yrkesgrupper.
Men jag vill säga att din inställning är något utik, men ack så häftig! LYCKA TILL....
Blood Will Tell
Re: Avancerat?
roadrunner: elakt av dig att klippa av mitt citat sådär. Hade du fått med hela framgår ju klart och tydligt att det är det tekniska kunnandet jag syftar på!
- roadrunner
Sorry
Jag vill inte starta något flame-war, men jag syftar inte på att tekniken gör det mer avancerat. Det är potensen av det man administrerar plus det medicinska kunnandet som gör det hela avancerat.
Vi kanar kanske ur tråden om vi fortsätter, Lipton.

Vi kanar kanske ur tråden om vi fortsätter, Lipton.

Det är väl inte att göra något avancerad att sätta nål ??? tycker du det är svårt ???? så ser jag inte på det, gör man det så tror jag man fokucerar på fel sak, så som kanske prestige i att sätta nål.............personligen låter jag amb.sjukv. lika "gärna" som jag själv att sätta nål !!!! Men jag har kanske jobbat för länge för att tycka sådant är "coolt"
Lycka till med dina inj.
-----------------------------
Vänligen håll er till ämnet.
Wernvik
Moderator
Lycka till med dina inj.
-----------------------------
Vänligen håll er till ämnet.
Wernvik
Moderator