Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som  berör den prehospitala akutsjukvården.
	Moderator: Wernvik

- 

AMBASS							

av AMBASS » 28/10 2007 20:36

Isidor skrev:Jag förstår inte vart problemet ligger egentligen. VF borde ju inte ha svårare än SLF eller kommunal att få igenom en lönehöjning.
Auktoritetstro och en aningens blyghet är nog en av orsakerna. Sedan tycker jag att VF jobbar med frågor som egentligen inte borde vara prioriterade innan lönekampen som de missat helt (med undantag från helt sjukt kampanjen) som med facit i hand gava nada. Här tänker jag på all deras ledarutv och deras olika utredningar åt höger och vänster. Bägge parter kanske inte heller kan äta av "lönekakan" men då är det sannerligen syrrornas tid att få ordentligt påökt. Sedan kanske många medarbetare hur konstigt det kan låta också är nöjda med sin lönelott och tycker att lönerna är ok efter år av studier och i ett arbete där ansvaret är mycket stort. Kanske måste också VF för en gång skull sätta sig upp mot storebror SLF i förhandlingarna. Löneskillnaderna mellan läkare och syrror är idag häpnadsväckande. Här vill jag att VF skall föra debatt och våga lyfta frågan. VF måste vara mer på hugget och de lokala klubbarna måste få personer som tror på löneutv och lite strid. 
Sanningen är att SLF kört över VF gång efter annan. Nu ligger även Kommunal i omkörningsfilen och detta borde få VF att slå på sirenen och börja synas i debatten. Men ärligt talat tror jag många på VF har helt andra ting för sina ögon, frågan är bara vad! 
Vårdförbundet borde heta De försiktiga....
((AmBaSs))

Blood Will Tell

- 

Isidor							 

av Isidor » 28/10 2007 22:13

nej inte fokuserar de riktigt på rätt saker inte. Precis som du säger AMBASS, kommunal har tagit ett jättekliv framåt och är snart ifatt VF när det gäller löner. 
Jag vet inte riktigt hur jag, den lilla människan, ska kunna få hela denna jättemaskin att ändra riktning och komma på rätt spår igen. På min station har vi en facklig representant som har gett upp totalt. Detta i sig är ett jätteproblem och kanske skulle det vara bättre om vi hade fått en ny.
En annan sak:
Det har ordats mycket om att man tar in "billiga vikarier" eftersom de pga ballfaktorn i jobbet tar vilken skitlön som helst. Men, är detta helt sant egentligen?? Vi gnäller och tycker att de sätter käppar i hjulet för vår löneutveckling. Men tittar man lite mer noga inser man att de har fått ett jobb som dels är roligare än en medicinavdelning och dessutom får de 500-1000 kr mer i månaden på ambulansen än inne på huset.
Så det där med att nya ssk tar jobbet till vilket pris som helst är nog inte helt sant.

- 

paramedic242							 

av paramedic242 » 23/11 2007 21:05

Det vore bättre om landstingen slutade att göra alla verksamheter vinstdrivande och sedan hoppas jag att facket ska jobba för att förstatliga all sjukvård. Vårdförbundet är en del av problemet. Det går även att vara medlem i syndikalisterna som är ett brett fackförbund.

- 

AuF							 

av AuF » 23/11 2007 23:33

Sedan när började landstingen agera vinstdrivande ?

- 

paramedic242							 

av paramedic242 » 23/11 2007 23:53

AuF skrev:Sedan när började landstingen agera vinstdrivande ?
Sedan flera år. Vinster som går till höga läkarlöner och övergödda direktörer. I Stockholm har borgarna sedan början på 90 talet privatiserat allt. Det finns inte kvar en enda landstingsambulans. Det finns bara en grupp vårdpersonal som tjänar på detta; gissa vilka???

- 

Lipton							 

av Lipton » 24/11 2007 16:33

paramedic242: Jag jobbar i en helt landstingsdriven organisation och är lika missnöjd jag.

- 

paramedic242							 

av paramedic242 » 24/11 2007 22:01

Lipton skrev:paramedic242: Jag jobbar i en helt landstingsdriven organisation och är lika missnöjd jag.
Jag tycker att det är bättre med statligt ägande. I Stockholm håller landstinget på att montera ned det folket byggt upp. Jag vägrar arbeta åt vinstdrivande vårdföretag och pendlar just därför 10 mil per dag.

- 

Lipton							 

av Lipton » 25/11 2007 13:25

Min erfarenhet är att landstinget vanligtvis skiter i att ta tillvara på personalens kompetens och vanligtvis har en organisation som är större än förre statsministern. En dålig chef får sällan sparken utan flyttas bara runt i organisationen tills man hittar en lämplig plats, hittar man ingen så skapas en som sedan är kvar tills vidare och på så vis växer den administrativa delen av organisation och kostar en massa pengar vilket gör att allting blir dyrare men vården och vårdutvecklingen står still. Jag som sjuksköterska saknar därmed helt möjlighet att öka min lön på något sätt, däremot är arbetsgivaren villig att låta mig göra massa extrajobb som förbättrar och utvecklar så länge jag inte vill ha några kronor extra för det.