Prio vid en ev stroke...
Moderator: Wernvik
Ja... det är många patienter vi hämtar som har "de rätta förutsättningarna" när vi hämtar dem, som vi sedan kör larm in med för att få beskedet att de inte kommer att genomföra någon trombolys. Då har man helt plötsligt tagit en hel del risker för att få in patienten till sjukhuset i tid utan att det egentligen var nödvändigt. Visst... det visste man ju inte innan.
Jocke och Putte era resonemang håller inte inom sjukvården!!!.. Det finns risker med många ingrepp och låt oss inne på huset avgöra när vi ska bromsa!. Vad jag tycker är fel är när man reedan bromsar hos sos i telefonluren och ropar ut en körning som prio 2 eller t.o.m 3..
hoppas ni förstår mig rätt!...ni gör ett fantastiskt jobb där ute.
hoppas ni förstår mig rätt!...ni gör ett fantastiskt jobb där ute.
Organisatoriska problem på chefsnivå månne?
Det är ju inte SOS som bestämmer sånt här. Ambulansorganisationerna köper ju en tjänst, ambulansdirigering, av SOS och får således det de beställt och betalat för. Om ambulansorganisationen således ber SOS att alla strokar med symtomdebut inom viss tid osv. skall larmas ut som ettor så bör det ju vara slutkäftat.
Hmmm blev ju allt fundersam över det som Lipon skrev. Har inte alla ambulanser protokoll som liknar "rädda hjärta"..???
Det är ju inte SOS som bestämmer sånt här. Ambulansorganisationerna köper ju en tjänst, ambulansdirigering, av SOS och får således det de beställt och betalat för. Om ambulansorganisationen således ber SOS att alla strokar med symtomdebut inom viss tid osv. skall larmas ut som ettor så bör det ju vara slutkäftat.
Hmmm blev ju allt fundersam över det som Lipon skrev. Har inte alla ambulanser protokoll som liknar "rädda hjärta"..???
Det index som SOS prioriterar efter är ju något som är framtaget i samråd med diverse doktorer, detta togs fram långt innan rädda hjärnan projektet kom till världen. När detta projektet startade så blev aldrig SOS "inbjudna" att delta i projektet med resultat att de fortsatte prioritera utefter gällande index. Som jag också skrev tidigare så kommer det antagligen bli en ändring på detta med inte förrän tidigast nästa år. Jag har pratat med flera larmoperatörer om detta och de tycker också att det är lite motsägelsefullt. De har ganska stränga direktiv och kan inte särskilt stora avsteg från indexet.
Det vårdprogram som gäller för oss vid hjärtan heter PHAVIS, mer info om detta finns bla på www.skane.se/kamber. Där finns info om det mesta gällande den prehospitala vården i skåne.
Det vårdprogram som gäller för oss vid hjärtan heter PHAVIS, mer info om detta finns bla på www.skane.se/kamber. Där finns info om det mesta gällande den prehospitala vården i skåne.
Mr M! Det är inte mitt resonemang!! Det är neurologernas! Trombolys vid stroke är långt ifrån en självklar behandling. Iden kommer ifrån hjärtinfarkts trombolys där man hade sett bra resultat. Tyvärr är resultaten vid stroke inte lika övertygande. Självklart ger jag ALLA stroke pat. bästa tänkbara symtomatisk vård samt de som enligt riktlinjerna uppfyller "trombolys kraven" även högsta prioritet för att ge medicin läkaren tid till att överväga trombolys. Allt efter givna riktlinjer vid stroke som är utarbetade av neurologer. Sedan tycker jag givetvis att SOS ska prioritera stroke patienter med "rädda hjärna" perspektiv.
Skönt putte, då har vi samma tänk. Fick bara känslan av att "varför köra på för fullt när det nästan aldrig blir något".Putte skrev:Mr M! Det är inte mitt resonemang!! Det är neurologernas! Trombolys vid stroke är långt ifrån en självklar behandling. Iden kommer ifrån hjärtinfarkts trombolys där man hade sett bra resultat. Tyvärr är resultaten vid stroke inte lika övertygande. Självklart ger jag ALLA stroke pat. bästa tänkbara symtomatisk vård samt de som enligt riktlinjerna uppfyller "trombolys kraven" även högsta prioritet för att ge medicin läkaren tid till att överväga trombolys. Allt efter givna riktlinjer vid stroke som är utarbetade av neurologer. Sedan tycker jag givetvis att SOS ska prioritera stroke patienter med "rädda hjärna" perspektiv.
Hoppas inte jag skrivit nåt som får er att tro att jag tänker så... Jag diskuterar denna fråga med SOS vid varje tillfälle då vi åker på en misstänkt stroke som kan tänkas falla in under kriterierna. Om man sen kommer in till akuten och de beslutar att avstå från behandlingen så har jag i alla fall gjort vad jag kan.
Även om våra kriterier inte tillåter oss att dra stroke som en etta så drar jag på gasen ordentligt utan blåljusen. Tycker inte att man ska väga in argumentet "våra säkerhet" för prioriteringen... Bättre att ha rätten att påkalla fri väg än att ligga på marginalerna utan. Vi är ju utbildade för prio1....