Konstigt EKG?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/11 2006 20:41

-aVR är väl det som används i Carebrasystemet som är det vanligaste förekommande i Sverige. Normalt ska alla extremitetsavledningar ha en R-tagg (att den stora taggen går uppåt). Enbart extremt högerställda eller vänsterställda el-axlar ändrar inte detta har jag fått lära mig. De tillstånd jag beskrev tidigare och det som Niklas påpekar med felkoppling är de enda tillstånd jag känner till som ger en negativ Q-våg (att komplexet ser ut att vara upp och ned). Sen är det hela ganska ointressant att spekulera i då vi inte vet vilken avledning som registreringen sker i. Oftast visas den kurva som ger starkast signal då övervakningen visas på HIA.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 17/11 2006 13:43

Det kan ju även vara som jag sa från början, att kurvan du såg var helt normal, men avläst ifrån en avledning som normalt ska ge en inverterad kurva, tex V1, där depolarisationsvågen färdas i riktning bort från elektroden, vilket gör att apparaten skriver "neråt" från baslinjen.

Skriv svar