jag hittar inget om att delegering inte krävs längre?? ge mig gärna en länk!
zAjben: Jag retar mig inte på dig. Jag har bett om ursäkt, så släpp det nu!
Dessutom sa jag inte att du är idiot. Det får stå för dig.
Jag förstår inte att några tecken på en skärm kan framkalla en sådan upprördhet helt utan vidare. Det var inte meningen att vara oförskämd. Det enda jag vände mig mot var alla "wannabees" och därför förstår jag inte varför du tar åt dig. Snälla, släpp det nu!!
D-HLR poster?
Moderator: Wernvik
Det var meningen att Sylvia Myrsell, Soscialstyrelsen, skulle vara med på HLR kongressen i Göteborg för att berätta om det här med defibrillering men hon var förhindrad att komma så Birgitta Andersson och Lars Ekström nämde det bara i korta ordalag.
Det här är ett utdrag ur mina anteckningar från den föreläsningen:
S-HLR (sjukvårdspersonal)
Defibrillering behöver inte delegeras enligt Socialstyrelsen. Gäller både halvautomatiska och manuella defibrillatorer.
Verksamhetschefen bestämmer vem som får göra vad (dvs. defibrillera).
Vi har skyldighet att utföra det vi har fått utbildning för.
Läkemedel ska däremot alltid ordineras -> Generella direktiv.
D-HLR (utanför sjukhus, ej sjukvårdspersonal)
Vanlig svensk lag gäller utanför sjukhus eftersom det inte är sjukvårdspersonal. Om avsikten är god kan man inte bli fälld. Sluta att skriva på delegeringar ang. defibrillering!
På www.hlr.nu står den inget om detta än men det kommer. Jag har också sökt på socilastyrelsens hemsida men inte hittat något vettigt om detta.
Det här är ett utdrag ur mina anteckningar från den föreläsningen:
S-HLR (sjukvårdspersonal)
Defibrillering behöver inte delegeras enligt Socialstyrelsen. Gäller både halvautomatiska och manuella defibrillatorer.
Verksamhetschefen bestämmer vem som får göra vad (dvs. defibrillera).
Vi har skyldighet att utföra det vi har fått utbildning för.
Läkemedel ska däremot alltid ordineras -> Generella direktiv.
D-HLR (utanför sjukhus, ej sjukvårdspersonal)
Vanlig svensk lag gäller utanför sjukhus eftersom det inte är sjukvårdspersonal. Om avsikten är god kan man inte bli fälld. Sluta att skriva på delegeringar ang. defibrillering!
På www.hlr.nu står den inget om detta än men det kommer. Jag har också sökt på socilastyrelsens hemsida men inte hittat något vettigt om detta.
Okay, ber om ursäkt. Antog att det var menat till mig eftersom du skrev det i min tråd som svar på mitt inlägg. Men men, släppt och glömt.magill skrev:jag hittar inget om att delegering inte krävs längre?? ge mig gärna en länk!
zAjben: Jag retar mig inte på dig. Jag har bett om ursäkt, så släpp det nu!
Dessutom sa jag inte att du är idiot. Det får stå för dig.
Jag förstår inte att några tecken på en skärm kan framkalla en sådan upprördhet helt utan vidare. Det var inte meningen att vara oförskämd. Det enda jag vände mig mot var alla "wannabees" och därför förstår jag inte varför du tar åt dig. Snälla, släpp det nu!!
Okej. Då förstår jag. Eftersom Internet är en så allmän plats och jag använde formuerlingar som "man" så ansåg i alla fall jag att jag rörde mig på ett mycket generellt plan.
I ljuset av hur den uppfattades kan jag tycka att kommentaren var onödig av mig, men jag står fortfarande för att det är fånigt att man
skaffar sig studierelaterat material som man inte begriper eller har nytta av, enbart i syftet att imponera. Därmed sa jag inte att just du är sådan.
Bra att du släpper och glömmer det. Häpp.
By the way har jag i detta nu mailat en jurist på SoS om denna fråga om delegeringar. Sitter i spänd förväntan på svar..[/i]
I ljuset av hur den uppfattades kan jag tycka att kommentaren var onödig av mig, men jag står fortfarande för att det är fånigt att man

Bra att du släpper och glömmer det. Häpp.
By the way har jag i detta nu mailat en jurist på SoS om denna fråga om delegeringar. Sitter i spänd förväntan på svar..[/i]
.:: www.sjukvardare.se ::.
"jag står fortfarande för att det är fånigt att man skaffar sig studierelaterat material som man inte begriper eller har nytta av, enbart i syftet att imponera"
Får du väl tycka om du vill, men vem i den här tråden har antytt något om att man inte kan utan bara vill "briljera"?.... Förstår att en läkarstudent tar åt sig när man börjar tjata om det. Personligen så tycker jag att det är bättre med en HLR-affisch än en sönderknarkad bob marlay på väggen....
.... Inte mer konstigt än att man lägger upp en hemsida med allmän information om akutsjukvård doktor magill 
Får du väl tycka om du vill, men vem i den här tråden har antytt något om att man inte kan utan bara vill "briljera"?.... Förstår att en läkarstudent tar åt sig när man börjar tjata om det. Personligen så tycker jag att det är bättre med en HLR-affisch än en sönderknarkad bob marlay på väggen....