hur ser ni på detta?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

Inlägg av AuF » 24/5 2006 0:09

NA-AMB vubb är gedigen utbildning, än mer anledning till ödmjukhet. Men har man vart en del så saknas detta hos en del 8)

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/5 2006 0:14

Meddeladet Raderat

-----------------------

Wernvik
Moderator sig vissa dårfinkar...

Emil

Inlägg av Emil » 24/5 2006 0:36

Sjuksköterskan skrev:Meddeladet Raderat

-----------------------

Wernvik
Moderator
Det framstod ju inte riktigt i ditt tidigare inlägg. Men visst, annars håller jag med dig. Jag skulle tex aldrig i mitt liv själv sitta och svara på frågor i polis yrket på ett polisforum. Av den enkla anledning att jag inte har någon erfarenhet i yrket. Samma gäller här. Jag studerar och har precis börjat jobba, för att på sikt samla på mig kunskap och erfarenhet. Därför skulle jag inte ge mig in i någon diskussion om behandlingsråd eller dyl. här. Möjligtvis med en frågeställning, men inget annat.

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 24/5 2006 15:32

Emil: Vaddå "bara" sköterska? Nu blir JAG sur på riktigt. Sjuksköterskeyrket är ett av de äldsta och mest respekterade yrken du kan hitta i denna värld! Jag vet inte vad du studerar till, men jag antar att du tycker det jobbet är "jättefint" jämfört med allt annat. Grattis då.

Vad man än jobbar som har man ju ett yrke och DET innebär att man har en UPPGIFT! Skulle ingen arbeta med att tömma dina sopor skulle du snart upptäcka att det yrket inte är så "bara". Den dagen då folk slutar dela ut din tidning och du måste hämta den själv, fem mil bort, då är det helt plöstligt inte så "bara" med att vara tidningsbud. Tänk dig för innan du trampar en yrkeskår på fötterna. Tvi vale! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jag vill applådera Sjuksköterskan ändå, trots viss plumphet. Det du säger är så smärtsamt sant, så det är väl därför folk tar åt sig för att de känner sig träffade! :P

manne

Inlägg av manne » 24/5 2006 18:39

magill skrev:Emil: Vaddå "bara" sköterska? Nu blir JAG sur på riktigt. Sjuksköterskeyrket är ett av de äldsta och mest respekterade yrken du kan hitta i denna värld!
Ja det är därför man får mer i lön för att mata apor i en djurpark.... :mrgreen: :mrgreen:

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 24/5 2006 18:42

Det må så vara. Om du väljer att gå till ap-skötaren när du har problem så är det okej för mig. Jag kontaktar i alla fall en sjuksköterska.

Emil

Inlägg av Emil » 24/5 2006 21:05

magill skrev:Emil: Vaddå "bara" sköterska? Nu blir JAG sur på riktigt. Sjuksköterskeyrket är ett av de äldsta och mest respekterade yrken du kan hitta i denna värld! Jag vet inte vad du studerar till, men jag antar att du tycker det jobbet är "jättefint" jämfört med allt annat. Grattis då.

Vad man än jobbar som har man ju ett yrke och DET innebär att man har en UPPGIFT! Skulle ingen arbeta med att tömma dina sopor skulle du snart upptäcka att det yrket inte är så "bara". Den dagen då folk slutar dela ut din tidning och du måste hämta den själv, fem mil bort, då är det helt plöstligt inte så "bara" med att vara tidningsbud. Tänk dig för innan du trampar en yrkeskår på fötterna. Tvi vale! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jag vill applådera Sjuksköterskan ändå, trots viss plumphet. Det du säger är så smärtsamt sant, så det är väl därför folk tar åt sig för att de känner sig träffade! :P
Jag ber om ursäkt om jag trampade folk på tårna. Jag har all respekt för sköterske yrket, verkligen. Annars skulle jag inte ha planer att läsa själv. Men mitt inlägg var enbart inriktat till sköterskan som så stolt skryter med sin utbildning och erfarenhet. Det blir lite pinsamt när man som sköterska går med näsan i vädret och tror man vet och kan allt och ser ner på folk med lägre utbildning. Jag har ett par kompisar i min umgänges krets som läst till läkare, och ingen av dem bär på den översittar attityd som sköterskan kör med. Det är inte acceptabelt tycker jag, oavsett yrke, titel eller utbildning. Ödmjukhet varar längst. Och som sagt, jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt, det var inte så jag menade. Men mest respekterade? Det har jag faktiskt svårt för att hålla med om.
Senast redigerad av 1 Emil, redigerad totalt 24 gånger.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/5 2006 21:08

Sånna som sköterskan finns det i ala yrken. jag var ordningsvakt tidigare och många där tror att de har världens mest gedigna utbildning..

Emil

Inlägg av Emil » 24/5 2006 21:08

manne skrev:
magill skrev:Emil: Vaddå "bara" sköterska? Nu blir JAG sur på riktigt. Sjuksköterskeyrket är ett av de äldsta och mest respekterade yrken du kan hitta i denna värld!
Ja det är därför man får mer i lön för att mata apor i en djurpark.... :mrgreen: :mrgreen:

Just precis. Det var lite det jag syftade på. Sen är det en stor skam att sköterskor inte har bättre lön, men det är en annan fråga.

Emil

Inlägg av Emil » 24/5 2006 21:14

Niklas Karlsson skrev:Sånna som sköterskan finns det i ala yrken. jag var ordningsvakt tidigare och många där tror att de har världens mest gedigna utbildning..
Det är sant, men det är tråkigt att man hittar den kategorin av människor inom vården. Men det är tur att de är få iaf. :)

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 24/5 2006 22:04

Nu kanske vi ska återgå till att svara på Emelies fråga i stället, och inte komma in på löner och arbetsroller. :wink:
(som väldigt många trådar flyter in på)

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/5 2006 22:52

Meddeladet Raderat

-----------------------

Wernvik
Moderator

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/5 2006 23:18

Oj, här händer det grejer.
Vore som sagt intressant om några fler kunde svara på min fråga :)

MVH Emelie

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 24/5 2006 23:52

Alla inlägg utanför trådens ämne kommer att raderas! Skärpning samtliga!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

lukas1

Inlägg av lukas1 » 25/5 2006 12:07

Diskussionerna på detta forum har utvecklats till mer och mer sekularisering med tiden, tyvärr. Detta är ett forum som har ett gott anseende på många håll. Det läses av en hel del människor utanför eller med perifer koppling till vårdapparaten.

Vårdarbete är och kommer alltid att vara ett temarbete där personal med olika utbildningar förväntas och ska samverka till patientens bästa. Lab.ass, USK, sjuksköterskor, läkare mm ska gen en god vård utan hänsyn till egen prestige. Här förekommer en maktkamp (?) mellan ambulsnssjukvårdare och ambulanssjuksköterskor, på sjukhus ibland mellan USK-sjuksk-doktorn om vem som är bäst och nyttigast. De har viktiga funktioner allihop och allra viktigast är att de arbetar tillsammans!

Utbildar en massa människor i första hjälpen HLR mm varje år. Inte för att ersätta ambulanspersonal eller sjukhusen, utan för att så många som möjligt ska kunna göra en livräddande insats i vänta på ambulans, IVPA eller motsvarande. Utan denna stora grå massa av allmänhet vore det många fler avlidna eller värre däran vid olyckor eller snabba sjukdomsförlopp. Normal väntetid på en ambulans även under gynnsamma förhållanden är 5 minuter till en timme beroende på lokalisation od. Många kursdeltagare har upplevelser av situationer där de gjort så gott de kunnat i väntan på ambulansen. De har väldigt lättade då den väl kommit. Ingen har ännu diskuterat eller ifrågasatt titlar eller examensbevisen olika text på den anlända personalen. Dock ibland (fåtal gånger) upplevt sig otrevligt bemötta av arrogant personal.

Släpp prestigen och hitta det det positiva, de gemensamma möjligheterna till bättre samverkan och kompetensutveckling,! HJÄLP VARANDRA och HJÄLP KUNDERNA SOM BETALAR LÖNEN!

Skriv svar