40 miljoner?!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 25/1 2006 19:52

Lipton skrev: Ett inlägg som handlade om det faktum att läkarna är väldigt bra lobbyister och att vi sköterskor (och USKor m fl.) borde lära oss ett och annat av dem istället för att blir bittra och griniga över det faktum att vi hela tiden blir överkörda och inte tagna på allvar.
Väl talat Lipton!

Tyvärr bäddar våra vårdhögskolor/universitet för att vi blir överkörda, p g a den extrema fokuseringen på det många ggr flummiga ämnet omvårdnad. Omvårdnadsteori- och forskning tar idag så stort utrymme i utbildningen att vi knappt får möjlighet att fördjupa oss i medicin, farmakologi och klinisk sjukvård. Detta gör mig minst sagt upprörd.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 25/1 2006 20:20

Tomas skrev:En läkare kan inte göra mer än vad en rutinerad ambulansjuksköterska kan göra idag. Prehospital behandling är symtomatisk och om den utförs av en läkare eller sjuksköterska har ingen betydelse. Vi utnyttjar våran högt utbildade personal på ett väldigt dåligt sätt. Alltifrån undersköterskan på det kommunala boendet som inte får ta ett blodsocker till den rutinerade IVA sköterskan som inte får ändra på respiratorinställningen eller tillsätta kalium i infusionen. På mindre sjukhus använder man personalens kompetens på ett mycket bättre sätt, man får helt enkelt göra mer. Kanske för att man känner varann bättre, jag vet inte. Slutresutatet är det samma fast billigare och roligare och utvecklande för den enskilde. Jag tycker det är dumförklara ambulanspersonalen när man låter läkaren hålla handen när man klipper taket på bilen. Denna övertro till läkarna har vi nog att tacka dessa olika tv serierna för. Nä, jag ska inte kritisera mer åtminstånde inte i detta inlägg. Men det vore roligt att höra ni som har erfarenhet av dessa läkare, har det prehospitala omhädertagande blivit bättre ? om jag räknat rätt så får vi ( tio) 10 st dygnsambulanser för 40 miljoner. Återkommer med mer exakta siffror senare.
Hello!

Får göra mer??? Men får du betalt för det??? Att en SSK inte får/skall göra vissa saker inom vården är ju för att SSK utbildningen saknar just -MEDICIN- och då särskilt pre-medicin. Billigare? Vi behöver ingen låglönekår. Varför tror du att det är som du beskriver? Jag personligen tror att du värderas i ditt arvode och för att ditt resonemang skall vinna stöd hos allmänhet och beslutsfattare måste hela SSK systemet ändras. Idag är tyvärr inte SSK utbildningen medicinsk (inte heller vubbarna). Lär av läkarsällskapet och ställ mer krav! Men blanda inte samman läkare och SSK....
Blood Will Tell

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 25/1 2006 20:42

AMBASS,Vidareutbildningarna innehåller inte bara omvårdnad. Åtminstånde inte den iva och anestesi utbildning jag gick. Då skulle nog ingen få söva om den bara våre omvårdnad. Lärarna sa att det fanns omvårdnad och medicinskomvårdnad. Alltså hantering av läkemedel och dess effeketer och bieffekter. Detta är förstås en omskrivning för att passa bättre in i sjuksköterskeproffisionen. Nej AMBASS jag blandar inte ihop läkare och sjuksköterskor men vi hanterar allmäna medel och då ska vi ha rätt använd kompetens.
intubera mera !!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 25/1 2006 22:08

Jag håller med Tomas om att man ska använda ambulanspersonalens individuella kompetens optimalt för patientens bästa. Varför är du så emot detta, AMBASS? Blanda nu inte in lönen igen, tack! Att den är för låg är vi helt eniga om. :!:

Jag blir heller inte klok på dina resonemang, AMBASS. Ena stunden är det bara paramedic som gäller, andra stunden är det bara läkare.
Vad vill du egentligen uppnå med dina inlägg?

Och vad gäller Skåne så delar jag som bekant inte din uppfattning. Läkarbilarna kom till tack vare svaga och okunniga politiker som inte vågade stå emot en okunnig allmänhet och ett fåtal starka läkare (från de gamla läkarbilarna) som hotade med att ett antal människor skulle dö om det inte blev några läkarbilar.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/1 2006 0:05

AMBASS! Skulle du hellre bli sövd av Britt, 49 år Anestesisjuksköterska i 25 år och idag jour på akutbilen i Stockholm eller av Lennart 49år, Kirurgöverläkare i 25 år. Idag jour på "läkarbilen" i Malmö? Problemet kanske är att vi alltid lägger ribban på våra delegationer vid de som är helt istället för att utnyttja den kompetens som finns på bästa möjliga sätt.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/1 2006 12:21

prehospital skrev:Jag håller med Tomas om att man ska använda ambulanspersonalens individuella kompetens optimalt för patientens bästa. Varför är du så emot detta, AMBASS? Blanda nu inte in lönen igen, tack! Att den är för låg är vi helt eniga om. :!:

Jag blir heller inte klok på dina resonemang, AMBASS. Ena stunden är det bara paramedic som gäller, andra stunden är det bara läkare.
Vad vill du egentligen uppnå med dina inlägg?

Och vad gäller Skåne så delar jag som bekant inte din uppfattning. Läkarbilarna kom till tack vare svaga och okunniga politiker som inte vågade stå emot en okunnig allmänhet och ett fåtal starka läkare (från de gamla läkarbilarna) som hotade med att ett antal människor skulle dö om det inte blev några läkarbilar.
Cheers!

Jag är inte alls emot att man skall ta tillvara den enskildes kompetens. Jag är dock av uppfattningen att vederbörande skall få betalt för detta i reda pengar samt att vederbörande får adekvat tränning för uppgiften. Du kommer aldrig ifrån lönefrågan. Varför prata om komptensutveckling utan att blanda in ekonomi? Jag har aldrig förespråka en hermetisk grupp av vårdpersonal då alla fyller en viktig funktion.

Jag vill uppnå kritisk reflektion och ett vaket sätt att granska tingen i dess djup. Av detta skäl är mina inlägg ofta inte "strömlinjeformade" utan mer "nytänkande". Jag vill vidare lyfta upp "grundförutsättningar" så som lön och aktiv mätning (av ex. kunskap) för att på detta sätt skapa tankeverksamhet om saken. Sedan vill jag också uppnå utveckling.

Du pratar om en "okunnig allmänhet" och "svaga" politiker. Det är hög tid att du inser att dessa "svaga" är dem vi har till uppgift att ge service. Det är dessutom dessa svaga som via skatten betalat för den servicen. Det finns bland dessa svaga också SSK och Läkare med fl. Detta är en demokratiprocess och du kommer inte kunna övertyga någon om din tes att SSK är bättre rustade pga att dem får betydligt mindre i lön. Resonemanget att en SSK (narkosvubbad) borde i första rummet behandla varför så många är redo att jobba för underlöner snarare än att angripa läkarkåren.

Skåne visar ett system som dessutom har stöd! Många anser att Skåne har den bästa pre-hospitala verksamheten i landet! Hoppas att du fått svar på dina frågor!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/1 2006 12:35

Novisen skrev:AMBASS! Skulle du hellre bli sövd av Britt, 49 år Anestesisjuksköterska i 25 år och idag jour på akutbilen i Stockholm eller av Lennart 49år, Kirurgöverläkare i 25 år. Idag jour på "läkarbilen" i Malmö? Problemet kanske är att vi alltid lägger ribban på våra delegationer vid de som är helt istället för att utnyttja den kompetens som finns på bästa möjliga sätt.
Hello Novisen!

Till att börja med skall vi alla erinra oss att vi ogärna (om vi inte måste) försätter en vaken person i medvetslöshet, eller hur? Britt 49 år har toligen gått 80p SSK utbildning med efterföljande VUB om 40p och har kanske högst läst 20-30 p medicin i den strikta bemärkelsen. Britt har praktiskt fått arbeta ganska självständigt på avdelningen under narkosläkarens direktiv. Narkosläkaren träffar patienten och ställer ut ordinationen, eller hur? Britta har dock fått erfarenhet att praktiskt söva och kontrollera patienten under narkosen. Vad Britta dock inte har är den djupare kunskapen i medicin, vilken Lennart (idag kirurgläkare) har via sin grundutbildning till läkare och sin faktiska AT och ST i kirurgi har fått. Att praktiskt söva kräver träning, men att också förstå kroppens komlexitet kräver djupare medicinsk kunskap samt en helt del pre-medicin. Skillnaden är just dessa olikheter mellan Britta 19.000-25.000kr och Lennart 40.000 - 70.000 kr/månad.

Nu till mitt svar. Jag skulle vara glad om jag fick hjälp på platsen oavsett det är Britta eller Lennart. Sannolikheten torde dock vara större att Lennart skulle ha bättre förståelse om mitt tillstånd förändrades. Jag väljer att bli sövd av Lennart! // AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/1 2006 12:57

Tomas skrev:AMBASS,Vidareutbildningarna innehåller inte bara omvårdnad. Åtminstånde inte den iva och anestesi utbildning jag gick. Då skulle nog ingen få söva om den bara våre omvårdnad. Lärarna sa att det fanns omvårdnad och medicinskomvårdnad. Alltså hantering av läkemedel och dess effeketer och bieffekter. Detta är förstås en omskrivning för att passa bättre in i sjuksköterskeproffisionen. Nej AMBASS jag blandar inte ihop läkare och sjuksköterskor men vi hanterar allmäna medel och då ska vi ha rätt använd kompetens.
Cheers Thomas!

SSK utbildningen och efterföljande VUB innehåller inte bara omvårdnad. I detta är vi helt eniga. Men den saknar djupare medicin, utan är till sin natur praktiskt upplagd för att i första hand fungera som en "assisterande" funktion. Hantering av läkemedel är en sak, kunskap om läkemdel är en annan sak. Jag tycker du rör till det Thomas! Jag hör till dem som vill förnya SSK utbildningen och skapa en mer klinisk upplagd utbildning, där kanske omvårdnaden får maximalt 5-10 p av kursinnehållet. Här vinner många länders Paramedicutbildningar (universitetsbaserade) stort intresse och kanske också förklarar varför en Paramedic står sig så pass bra på utlandsuppdragen. Att kalla den svenska SSK utbildningen med dess vubb för en medicinsk utbildning är helt enkelt fel. Bättre att vi nämner saker vid dess rätta namn.

//AMBASS
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 26/1 2006 13:26

Hej på er.

Om man skall återgå till att läkarbilar kostar 40miljoner. Att försvara detta anser jag vara helt fel. Den prehospitala vården är ju något som måste ansees ligga bra till i jämförelse med många andra vårdinstanser. Varför då lägga ut pengar på läkarbilar? Visst kan dom göra skillnad, men är den skillanden verkligen försvarbar om man sätter vårdkvaliten i jämförelse med hur många rehabavdelningar som idag tvingas lägga ner sin verksamhet. Äldreomsorgen är ju helt under isen mm mm. Den spontana känslan man får är att det finns betydligt bättre vårdstationer att finansiera än just läkarbilar.

Tror peronligen, dock utan någon erfarenhet, att det kanske är bättre att försöka behålla antalet stationerade ambulanser runt om i sverige. Och på så sätt också få ett betydligt bättre nätverk. Centraliseringen av akutsjukhus är även det något som det borde finnas visoner om att moverka.

Givetvis är kostnaden för detta väldigt mycket större än vad en läkarbil kostar. Men min poäng var att det är känns inte riktigt som det är korrekt prioriterat att införa läkarbilar i dagsläget då det finns såpass många andra vårdinstanser som är i skrikande behov av resurer.

Ne nu är det dags att förska få i sig lite lunch =). Ha Det 8)
Senast redigerad av 2 AuF, redigerad totalt 26 gång.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 26/1 2006 14:15

Jag håller med dig, AuF.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 26/1 2006 15:56

AMBASS, Jag har tills nu trott att du är utbildad och arbetar inom sjukvården men du skriver saker som får mig starkt att tvivla, tyvärr.
1. Att föredra att bli sövd av en kirurg istället för att bli sövd av anestesisjuksköterka. 2. Vi har ett assisterande yrke, till viss del ja men jag sköter 90 - 95% av mina sövningar själv tillsammans med undersköterskan. Jag är en egen tänkande individ och aggerar där efter. Som sagt arbetar du verkligen inom vården eller som någon tidigare skrev driver du med oss // Tomas
intubera mera !!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 26/1 2006 16:11

Tomas, jag skulle inte tveka en sekund om jag skulle välja mellan att bli sövd av dig eller av den kirurgöverläkare som jobbat 25 år. Även om du inte heter Britt och även om du inte jobbat i 25 år som narkossyrra.......... så är jag fullt och fast övertygad om att du kan ditt jobb. Samma sak gäller om jag skulle välja vem av er som skulle få operera mig: Då faller valet lika självklart på Lennart, kirurgöverläkare i 25 år!!! Han kan operera - du kan söva :wink:

AMBASS, när tror du Lennart intuberade sist? :shock:

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/1 2006 16:37

AuF: Gott att du sköter Oldsbergs uppgift och håller oss "på spåret".
Fick en tanke när jag läste ditt inlägg. För 40 miljoner kronor hade man troligtvis kunnat bygga ut en verksamhet som stått för transporter mellan vårdinrättningar som hade avlastat akutverksamheten. På så vis hade akutverksamheten höjt kompetensen genom mängdträning av akuta skador och sjukdomar och när då läkarna väl behövts finns ju troligtvis en transportverksamhet som snabbt och effektivt kan få ut den till skadeplats.

Novisen: Du kan inte fråga AMBASS vem han vill bli sövd av på skadeplats, fråga istället vem han vill träffa när han har behov av att sövas. Faktum är väl att kirurgen Lennart kanske i det längsta drar sig för att göra detta eftersom den helt saknar aktuell praktisk erfarenhet medan Britt skulle göra det genast. I din fråga förutsätter ju du att båda kommer göra det och då får man förutsätta att de båda har kompetens nog, men att Lennart borde ha högre kompetens i och med sin läkarlegitimation.

AMBASS: Du kommer aldrig få en sköterskeutbildning med mindre omvårdnad än 60 poäng eftersom man då inte får sin kandidatexamen. Det är ett faktum du inte kommer ifrån. Det märkliga är dock att man i en omvårdnadskurs kan läsa samma som i en medicinkurs eftersom omvårdnad är ett så tvärvetenskaplig ämne. Det får man dock inte tala högt om eftersom omvårdnaden skall distanseras från närliggande ämnesområden så till den milda grad att när man uppnått optimal omvårdnad finns inget kvar.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/1 2006 19:08

Tomas skrev:AMBASS, Jag har tills nu trott att du är utbildad och arbetar inom sjukvården men du skriver saker som får mig starkt att tvivla, tyvärr.
1. Att föredra att bli sövd av en kirurg istället för att bli sövd av anestesisjuksköterka. 2. Vi har ett assisterande yrke, till viss del ja men jag sköter 90 - 95% av mina sövningar själv tillsammans med undersköterskan. Jag är en egen tänkande individ och aggerar där efter. Som sagt arbetar du verkligen inom vården eller som någon tidigare skrev driver du med oss // Tomas
Thomas!

Varför tror du inte att jag arbetar inom vården? För att jag har en avvikande åsikt? Driver jag med dig för att jag hellre föredrar en annan lösning än den du förespråkar? Du tar personligt illa vid dig och kanske tycker du att jag skall måla in din yrkesroll i något den inte är. Jag står med min fötter på fast mark och har full rätt att dela med mig av min åsikt även om den i ditt "rum" inte anses "viktig" eller "rätt". Jag skulle kunna försvara mig själv i evigheter men väljer att se dina "misstankar" som rena projektioner (det brukar som bekant ofta vara så, när man kastar sten i glashus).

Men som ett klart svar på din fråga: JAG ARBETAR INOM VÅRDEN OCH JAG DRIVER INTE MED DIG!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 26/1 2006 19:17

AMBASS, vad jobbar du som? Ssk?
Jobbar du inom ambulansen? Om inte, var jobbar du då?

Skriv svar