Efter att ha tagit del av den tråkiga händelsen i Rosengård så frågar man sig hur den enskilda sjukvården och räddningstjänsten planerat för denna typ av händelser. Inom akutsjukvården och som människa anser jag på goda grunder att vi har ett större ansvar en att endast ge adekvat somatisk hjälp. Vi har alla ett ansvar att ingripa (även civilt) när någon blir misshandlad eller dyl. Det är sedan alltid lätt att döma. Vad som föregått den tragiska händelsen i Rosengård är för mig okänt men jag tror att tjänstgörande amb. personal gjorde en saklig och metodisk bedömning. Man skall också erinra sig att man inte med säkerhet vet hur man skulle reagera i en situation som denna! Hur många kommer ihåg kravalerna nyårsnatten 1992/1993 vid Mossebacke i Stockholm?
Ambulanspersonalen behöver mer träning i självskydd samt hjälpmedel för att skydda sig mot våld. Skyddsväst och peppargas kan vara en väg! I princip ser jag inga moraliska problem med att utrusta all personal med denna kunskap och detta skydd!
Bättre skydd och förebyggande träning
Moderator: Wernvik
Bättre skydd och förebyggande träning
Blood Will Tell
Maul: I något annat inlägg angående ungefär samma ämne tycker jag mig minnas att du ansåg en takmontad 12,7 eller motsv. skulle vara en bra lösning.
Fick mig att tänka på vad vi lärde oss i lumpen. Jag menar där körde vi faktiskt ambulanser med varsin AK på ryggen. Och det spelade ju inte så stor roll, man jobbar ju ändå enligt samma rutin oberoende på om bokstavskombinationen TLS börjar med PH eller BA. Det är ju ändå L som kommer först. Och läget gäller ju inte bara patienten. Alltså väntar man tills ett stridande förband säkrat platsen. Är ju bara korkat att tro att man skall sätta sig i sådana sitsar som gör att man behöver sådana vapen som ni talar om.
Skullle man ändå hamna där så får man väl som ett befäl uttryckte det: "strida som små djur" för att ta sig ur situationen.
Dessutom tycker jag det är sjukt att diskutera att ge sjukvårdspersonal vapen när Polisen knappt kan hantera sina vapen.
Fick mig att tänka på vad vi lärde oss i lumpen. Jag menar där körde vi faktiskt ambulanser med varsin AK på ryggen. Och det spelade ju inte så stor roll, man jobbar ju ändå enligt samma rutin oberoende på om bokstavskombinationen TLS börjar med PH eller BA. Det är ju ändå L som kommer först. Och läget gäller ju inte bara patienten. Alltså väntar man tills ett stridande förband säkrat platsen. Är ju bara korkat att tro att man skall sätta sig i sådana sitsar som gör att man behöver sådana vapen som ni talar om.
Skullle man ändå hamna där så får man väl som ett befäl uttryckte det: "strida som små djur" för att ta sig ur situationen.
Dessutom tycker jag det är sjukt att diskutera att ge sjukvårdspersonal vapen när Polisen knappt kan hantera sina vapen.