Frivillig ambulansetjeneste

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Eirik

Frivillig ambulansetjeneste

Inlägg av Eirik » 24/1 2006 2:48

Finnes det noen form for frivillig ambulansetjeneste i Sverige? I Norge er man i ferd med å innføre dette flere steder, hvor man lar frivillig (gratisarbeidende) personell fra feks Røde Kors kjøre pri 3/2 turer som avlastning for den ordinære beredskapen.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 24/1 2006 9:22

Har hört talas om att det finns såkallade "första hjälpen grupper" från Röda Korset som i viss mån samarbetar med Räddningstjänsten på platser där det finns få eller inga ambulanser..

I övrigt vet jag inte med mig om att det finns något, även om jag tror att det hade kunnat fungera riktigt bra, och är en helt super idé.

Eirik

Inlägg av Eirik » 24/1 2006 15:30

zAjben skrev:Har hört talas om att det finns såkallade "första hjälpen grupper" från Röda Korset som i viss mån samarbetar med Räddningstjänsten på platser där det finns få eller inga ambulanser..

I övrigt vet jag inte med mig om att det finns något, även om jag tror att det hade kunnat fungera riktigt bra, och är en helt super idé.
Helt klart en god idé på små steder uten egne ambulanser at man oppretter "first responder"-grupper, men dette dreier seg om i større byer hvor man i stedet for å sette flere ordinære ressurser lar frivillige organisasjoner gjøre jobben gratis...

Skriv svar